معاون علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه ارائه خدمات دهان و دندان به این گروه به دلیل شرایط خاص آنان، هزینه‌های سنگینی دارد، ابراز امیدواری کرد تا با حمایت ارگان های حمایتی بتوان راهکارهای عملی برای انجام ارایه خدمات به عزیزان تدوین کرد.
کد خبر: ۹۴۲۸۴۴
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۳ 22 February 2021

تابناک فارس به نقل از ایسنا: دکتر عبدالرسول همتی گفت: اختلالات اوتیسم گروهی از اختلالات تکاملی، روانی عصبی است که از حدود سن سه سالگی مشهود است، اما می تواند در ۱۸ ماهگی و زودتر از آن نیز بروز کند.

به گزارش ایسنا به نقل از علوم پزشکی شیراز، همتی افزود: سه ویژگی اساسی این بیماران، اختلال در تعاملات اجتماعی، ایجاد مشکل در ارتباطات و طیف محدود علاقه مندی ها و خصوصیات رفتاری تعیین شده است.

همتی درباره اختلالاتی که با این بیماری همراه است، گفت: اثرات داروهای تجویز شده، افزایش یا کاهش بزاق در دهان، عادت های غذایی ناسالم، عادت های دهانی زیانبار مثل دندان قروچه، پیش آمدگی زبان، گاز گرفتن لب ها و مراقبت های دهانی ضعیف است که می تواند ریسک پوسیدگی و بیماری های لثه ای در کودکان مبتلا به اوتیسم را افزایش دهد.

او ادامه داد: علاوه بر نشانه های اصلی این بیماری، برخی دچار اختلالات رفتاری جدی نظیر خودآزاری، پرخاشگری، بیش فعالی و لج بازی در پاسخ به نیازهای معمولی روزانه هستند، همچنین آنها واکنش های اغراق آمیز غیرطبیعی به محرک های حسی مانند صدا، رنگ های روشن و لمس دارند که تمامی ناتوانی های یاد شده، ارائه خدمات دندانپزشکی را پیچیده می سازد.

معاون بهداشت دانشگاه به والدین این بیماران توصیه کرد تا با معاینه های دوره ای و خدمات پیشگیری مانند فلورایدتراپی و فیشورسیلنت و همچنین عادات تغذیه ای سالم، سطح سلامت دهان و دندان آنها را ارتقا بخشند تا از بروز مشکلات پیچیده بعدی و افزایش هزینه های درمان جلوگیری شود.

او اعلام کرد: در راستای ارائه خدمات مراقبتی دهان و دندان این افراد، کارشناسان دفتر سلامت دهان و دندان و واحدHSR معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با مشارکت انجمن حامیان اوتیسم و با هدف ارزیابی وضعیت سلامت دهان و دندان و نیازهای درمانی دندانپزشکی کودکان مبتلا به اوتیسم در شیراز، با رعایت پروتکل های بهداشتی، اقدام به ارائه خدمات مراقبتی سطح اول به ۴۰ بیمار اوتیسم کردند.

همتی افزود: در این معاینه ها ضمن انجام بررسی های دقیق، آموزش های لازم به پدر و مادرها ارائه شده و بیماران نیازمند به دریافت خدمات تخصصی، به مراکز ارائه دهنده این خدمات ارجاع شدند.

معاون علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه ارائه خدمات دهان و دندان به این گروه به دلیل شرایط خاص آنان، هزینه‌های سنگینی دارد، ابراز امیدواری کرد تا با حمایت ارگان های حمایتی بتوان راهکارهای عملی برای انجام ارایه خدمات به عزیزان تدوین کرد.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار