در این چند هفته گذشته بعضی از مقامات دولت تدبیر و امید به استان کردستان سفر کردند و همانند مابقیه کارها در این 8 سال گذشته این سفرها اصولا موجب خیر و برکت نیستند و بعضی از رسانه ها و جریان ها طرفدار دولت تدبیر و امید چنین سفرهایی را بزرگ می کنند و آن را نمونه توجه دولت به مردم کردستان می دانند و برای بزرگ کردن این سفرها از هیچ تلاش و کوششی دریغ نخواهد کرد.
کد خبر: ۹۴۳۹۷۶
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۵ 26 February 2021
ما منکر طرفداری رسانه‌ها و اشخاص از جریان‌ها سیاسی در کشور نیستیم و قبول داریم که طرفداری جز واقعیت‌های سیاسی در دنیای امروز محسوب میشود و در جامعه ما هم این نحوه رفتار هم قابل مشاهده است. اما طرفداری از یک جریان باید براساس واقعیت‌ها مختلف سیاسی و اقتصادی باشد و اگر به وضعیت اقتصادی جامعه نگاه کنیم گویا این سخن است که دولت تدبیر و امید در این موضوعات کم کاری کرده است و برای توجیه کردن این وضعیت به همه چیز توسل می‌کنند، در حالی که این رسانه‌ها و اشخاص به جای توجیه کردن باید تسلیم حقیقت باشند. اصولا انسان امروز بیشتر توجیه کننده است تا تسلیم پذیری. هر چند ما عقیده داریم که توجیه کردن باید براساس منطق انسانی باشد نه براساس منافع و بی منطقی.
این رسانه‌ها و اشخاص که از دولت تدبیر و امید طرفداری می‌کنند متاسفانه بصورت غیر منطقی شرایط موجود را توجیه می‌کنند و مقصر اصلی مشکلات جامعه را تحریم‌های اقتصادی و فشار حداکثری آمریکا می‌دانند و از این طریق وجود مشکلات فعلی جامعه را توجیه پذیر می‌دانند.
این توجیه‌ها متاسفانه از پایه و اساس محکمی برخوردار نیستند و باید از این رسانه‌ها و اشخاص سوال کرد اگر آمریکا مقصر اصلی مشکلات جامعه ما است پس چرا شما در ایام انتخابات مردم را فریب دادید تا به حسن روحانی رای بدهند؟ آگر امریکا مقصر اصلی است پس بودن و نبودن دولت تدبیر و امید چه فایده‌ای دارد؟ اگر تحریم‌های آمریکا بر روی وضعیت جامعه تاثیر دارد به دلیل وجود زمینه و بستر‌هایی است که دولت تدبیر و امید فراهم کرده است و از این شرایط هیچکس به جز مدیران تدبیر و امید نفعی نخواهند برد و اگر جامعه و وضعیت داخلی براساس منطق درست اداره شود مسلما تحریم‌های تاثیر زیادی نخواهد داشت.
اگر به کره شمالی نگاه کنیم با وجود تحریم‌های سخت، ولی باز این کشور از لحاظ داخلی آنچنان آسیب و ضرری مشاهده نمی‌کنیم، ولی در کشور ما برعکس با کوچکترین تحریم‌ها اقتصاد ما دچار بحران میشود و کل سعی و تلاش این آقایان اینست که این شرایط موجود را توجیه کنند نه اینکه به دنبال راه حل اساسی باشند. ولی دولت تدبیر و امید راه حل مشکلات جامعه اعم از کوچک تا بزرگترین آن‌ها در گرو مذاکره و تعامل با آمریکا می‌دانند، هر چند ما مخالف مذاکره و تعامل با جهان نیستیم، ولی همچنان که جهان به دنبال منافع خودشان هستند ما هم به عنوان جزیی کوچک از جهان دنبال منافع اقتصادی هستیم، ولی مسئله اصلی ما توجه به بخش‌ها داخلی جامعه است و مذاکره و تعامل با جهان یکی از روش‌ها حل مشکلات جامعه است نه تنها روش ممکن.
اگر خوب توجه کنیم این گونه توجیه‌ها اصلا قانع کننده نیست و بیشتر برای فریب دادن جامعه کاربرد دارد، در حالی که قبل از اینکه تحریم‌ها وضعیت داخلی جامعه دچار بحران کنند متاسفانه فساد‌ها و رانت و اختلاس‌ها چند هزار میلیاردی در این چند گذشته کمر جامعه را شکست است و این رسانه‌ها به جای اینکه مبارزه با فساد را به عنوان مطالبه واقعی جامعه به گوش مدیران برساند متاسفانه برای سرگرم کردن مردم به تحریم‌ها اقتصادی و کاخ سفید اشاره می‌کنند.
وقتی فساد و اختلاس در جامعه حتی به نزدیکان رییس جمهور و معاون اول رسیده است نباید انتظار داشت که تحریم‌ها تاثیر خودشان را نداشته باشند، ما منکر تحریم‌ها اقتصادی جهان نیستیم، ولی عقیده داریم که تحریم‌ها صرفا در جامعه تاثیر دارد نه علت اصلی. علت اصلی مشکلات موجود عدم کارایی و عدم مبارزه با فساد‌ها اقتصادی و اختلاس چند هزار میلیاردی که باعث چنین وضعیتی در جامعه شده است.
امروز بسیاری از صنایع داخلی و تهیه مواد غذایی جامعه دچار مشکل شده است و مردم برای تهیه آن باید در صف‌ها طولانی منتظر باشند، آیا رسانه‌ها و اشخاص طرفدار دولت تدبیر و امید این وضعیت‌ها را به تحریم‌ها نسبت می‌دهند؟ آیا تحریم‌ها آمریک علت صف‌ها طولانی تهیه مواد غذایی شده است؟ چرا این رسانه‌ها سیاست‌ها غلط اقتصادی دولت تدبیر و امید را مورد سوال قرار نمی‌دهند؟ این رسانه‌ها و مدیران دولت تدبیر و امید به جای اینکه پاسخگو جامعه باشند و مسئولیت پذیری را انجام دهند متاسفانه شروع به انتقاد کردن می‌کنند و از وضعیت موجود ناراضی هستند. چرا مدیران استانی به جای قبول مسئولیت و پاسخگو بودن از وضعیت موجود انتقاد می‌کنند؟ این وضعیت نتیجه مدیریت شماست و نباید انتقاد کنید بلکه باید پاسخگو جامعه باشید، ولی مدیران ما به نام انتقاد متاسفانه جامعه را فریب می‌دهند و ما هرگز فراموش نمی‌کنیم که در ایام انتخابات سال ۱۳۹۲ همین آقایان ادعا کردند که با انتخاب حسن روحانی شرایط اقتصادی کشور بهتر خواهد شد و امروز باید این مدیران و رسانه‌ها طرفدار دولت تدبیر و امید باید جوابگو مردم باشند نه اینکه در مقام طلبکار جامعه ایفای نقش کنند.
این آقایان تا قبل از انتخابات سال ۱۳۹۲ از وضعیت موجود انتقاد می‌کردند، مقالات می‌نوشتند و سخنرانی برگزار می‌کردند، ولی امروز که در مسند قدرت هستند حق انتقاد کردن ندارند بلکه باید در قبال جامعه پاسخگو باشند و کسی که در مسند قدرت قرار دارند نباید به نام "انتقاد" جامعه و مردم را فریب بدهد، ولی مدیران تدبیر و امید از وضعیت موجود انتقاد می‌کنند و همیشه می‌گویند "باید فلان کار را انجام داد"، "فلان کار را نباید انجام داد". واقعا معلوم نیست که مخاطب اصلی این همه "باید‌ها و نبایدها" چه کسانی هستند؟ آیا مدیران تدبیر و امید از مردم انتظار انجام این همه "باید‌ها و نبایدها" را دارند؟ اما توجیه دیگر این آقایان برای بی لیاقتی خودشان اینست که دولت‌ها گذشته چرا فلان کار را انجام نداند؟ ما هم انجام نمی‌دهیم.
متاسفانه این گونه توجیه‌ها یک نوع فرار از مسئولیت در قبال جامعه است که میخواهند به جامعه نشان دهند که مقصر اصلی این شرایط مدیران گذشته هستند و ما مقصر نیستیم. در واقع این آقایان قصد دارند بگویند که چرا جامعه از ما انتقاد می‌کنند؟ چرا از ما انتظار دارند؟ ما در جواب به این آقایان می‌گوییم به آن دلیل که شما هم در گذشته از دولت‌ها قبلی انتقاد می‌کردید ما هم امروز از شما انتقاد خواهیم کرد، همچنان که شما از دولت‌ها گذشته انتظار داشتید ما هم از شما انتظار داریم، همچنان که شما از دولت‌ها گذشته پاسخگو بودن را مطالبه می‌کردید ما هم از شما پاسخگو بودن را مطالبه می‌کنیم. قبول مسئولیت و پاسخگو بودن در برابر جامعه یک اصل مهم اجتماعی است و در همه دولت باید به آن باور داشته باشیم و این مسئله صرفا مربوط به دولت‌ها گذشته نیست بلکه به دولت تدبیر و امید هم مربوط خواهد شد و این آقایان به جای فرار کردن و فریب دادن جامعه باید این اصل مهم را قبول کنند، اینکه مدیران و دولت‌ها گذشته فلان کار را انجام ندادند دلیل بر این نیست که شما هم انجام ندهید بلکه شما باید مسیر درست و صحیح را انتخاب می‌کردید نه اینکه با این توجیه‌ها بی اساس و بی پایه به مردم خیانت می‌کردید. ما فرض می‌کنیم که دولت‌ها گذشته اشتباه کرده اند، ولی سوال اینست آیا شما هم اشتباه می‌کنید؟ دولت‌ها گذشته در مورد موضوعات مختلف دچار اشتباه شده بودند، ولی چرا شما مسیر اشتباه مدیران گذشته را ادامه دادید؟ چرا مسیر درست را انتخاب نکردید؟ مبنای ما اینست اگر مسیر گذشته اشتباه بود، ما باید از اشتباه دولت ه گذشته تجربه و درس می‌گرفتیم نه اینکه مسیر اشتباه آن‌ها را ادامه بدهیم. این گونه توجیه‌ها انصافا به جز فریب دادن مردم چیز دیگری نیست و همچنین بی لیاقتی و چهره خیانتکار خودشان را به جامعه نشان می‌دهند.
مختار سلیمانی
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار