گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد از شهر سیسخت
در این بین و با بازدیدهای مداوم و پی در پی استاندار و شنیده شدن حرف مردم برخی مشکلات و سوالات مردم شفاف تر و پاسخ ها و اقدامات هم مشخص تر می شود .
کد خبر: ۹۴۴۰۰۳
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۳ 27 February 2021

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، با گذشت چند روز از رخداد زلزله سیسخت و برخی بی نظمی ها ، کمبودها و یا ناهماهنگی ها ، کم کم وضعیت خدمات رسانی و تعیین تکلیف ساختمان های خسارت دیده روشن تر می شود و امید می رود با حضور مسئولین متعدد کشوری و تلاش های مسئولان استانی همراه با همکاری های مردم ، وضعیت در این شهر روند عادی تری به خود بگیرد.
در روزهای ابتدایی زلزله بنابر دلایل متعدد که برخی در چنین حوادثی طبیعی است و برخی هم غیر طبیعی و محصول شرایط خاص منطقه و یا سوء استفاده سودجویان است ، مشکلات و اعتراضاتی در شهر سیسخت وجود داشت که با حضور میدانی استاندار و دیگر مسئولان سیاسی ، نظامی ، قضایی و امنیتی ، کم کم این مشکلات اولیه مرتفع و کار اقدامات اضطراری به سمت تمهید اقدامات بلند مدت مثل بررسی خسارات و تعیین تکلیف منازل و اماکن رفت . در این بین و با بازدیدهای مداوم و پی در پی استاندار و شنیده شدن حرف مردم برخی مشکلات و سوالات مردم شفاف تر و پاسخ ها و اقدامات هم مشخص تر می شود .
مردم: مشکلات در روستاها و حتی برخی مناطق شهر بررسی نشده است
یکی از درخواست های مردمی از استاندار  کهگیلویه و بویراحمد به عنوان بالاترین مقام اجرایی استان ، موضوع غفلت از برخی مناطق زلزله زده است که بارها این مورد طی یکی دو روز اخیر مطرح شده است .
مردم برخی مناطق زلزله زده در روستاهای اطراف و یا برخی مناطق شهر سیسخت بر این عقیده هستند که همه نگاه ها و اقدامات متوجه چند خیابان خاص معطوف شده و دیگر مناطق به درستی مورد توجه قرار نگرفته است .
عدم توجه به روستاهای اطراف کانون زلزله ، شهر پاتاوه و برخی مناطق شهر سیسخت عمده این سوالاتی بود که استاندار و مسئولان را مخاطب قرار داده است .
پاسخ استاندار 
استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم که ازهمان ابتدا قول داده بود تا رفع مشکلات مردم در شهر بماند و تا اینجای کار هم به وعده خود عمل کرده است ، در ساعات مختلف شب و روز در مناطق زلزله زده حاضر و پس از بررسی میدانی ، هر از چندگاهی با تشکیل ستاد مدیریت بحران موضوعات مطرح و مشاهده شده میدانی را بیان و تصمیم گیری های لازم را اعلام می کند.
در مورد مشکل نادیده گرفتن برخی مناطق (از زبان مردم) حسین کلانتری پس از تشکیل ستاد مدیریت بحران مصوباتی را برای پاسخ به این مشکل مردم مطرح کرد و توضیح داد که چند هیات تشکیل و مامور شده اند مناطق روستایی و شهر پاتاوه را به دقت بررسی و همه خسارات و مشکلات را به صورت دقیق و شفاف گزارش تا تصمیم گیری و مرتفع گردند .
فیلم / سوال مردم و پاسخ استاندار
کافی نبودن تسهیلات بازسازی
یکی دیگر از سوالات مطرح شده که البته بیشتر از جانب برخی کارشناسان و به تبع آن مردم است ، موضوع تسهیلات اعلامی برای بازسازی منازل است که سخنان کارشناسان و حتی برخی مسئولان بازدید کننده عدم کافی بودن این تسهیلات را بیان می کند .
تورم بالا و بالا بودن هزینه های ساخت و ساز این کارشناسان و مسئولان را مجاب کرده که این سوال را داشته باشند که "آیا تسهیلات در نظر گرفته شده کفاف هزینه های ساخت منازل را می دهد؟" .
پاسخ استاندار 
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص هم پاسخ داده و طی مصاحبه ای گفت : تسهیلات 185 میلون تومانی شهری و 165 میلیونی روستایی بخشی از منابع اختصاص داده شده برای بازسازی منازل است در حالی که برخی از هزینه ها از راه های دیگر تامین می شود .
کلانتری افزود : برای ساخت منازل علاوه بر تسهیلات مصوب دولت ، سیمان به صورت رایگان از طریق بنیاد مستضعفان در اختیار مردم قرار می گیرد ، بنیاد برکت 10 میلیون تومان بلاعوض در اختیار هر خانه قرار می دهد و اقدامات متعدد دیگری هم از طرف نهادها و دستگاه های دیگر صورت می گیرد که بخش قابل توجهی از هزینه ها را تامین می کند.
استاندار اینگونه پاسخ می دهد : هر چند منابع محدود است اما در این مورد دولت اعتبارات را افزایش چشمگیری داده است که جای تقدیر دارد و مطمئنا همه نیازها برای ساخت منازل تامین می شود .
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، تلاش مسئولان و گروه های جهادی در شهر سیسخت کاملا مشهود است اما توجه به برخی جزئیات در مناطق زلزله زده همچنین وضعیت این روزهای آب و هوا که هم در بعضی روزها بارانی و برفی می شود و هم اینکه در همه ساعات شبانه روز سرمای شدیدی حکم فرما است ، از نکات بسیار مهمی است که نباید نادیده گرفته شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار