اجرای پروژه‌های آبخیزداری علاوه برکنترل اثرات تخریبی سیلاب توانسته حجم قابل توجهی آب را در حوزه آبخیز ذخیره کند و علاوه بر آن توانسته به توسعه و رونق هر چه بیشتر روستا‌ها به ویژه روستای رضاآباد کمک کند.
کد خبر: ۹۴۴۲۰۳
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰ 27 February 2021

 

مناطق مختلف استان زنجان به دلیل وضعیت توپوگرافی با شیب‌های تند، فقر پوشش گیاهی و وقوع باران‌هایی با شدت بالا همواره در معرض سیلاب‌های مخرب قرار دارد که علاوه بر خسارت جانی و مالی سبب خروج حجم قابل توجهی آب از حوضچه‌های آبخیز استان می‌شود.

اما اجرای پروژه‌های آبخوان‌داری، همچون پخش سیلاب سبب می‌شود تا علاوه بر کاهش قدرت تخریبی سیلاب، حجم قابل توجهی آب در حوضچه‌ها ذخیره شده و در نهایت سطح سفره‌های آب زیر‌زمینی بالاتر رود.

پروژه پخش سیلاب روستای رضا‌آباد در منطقه زنجانرود نیز یکی از نمونه‌های موفق آبخیزداری در استان زنجان است که توانسته علاوه بر کاهش قدرت تخریبی سیل، حجم قابل توجهی آب را ذخیره کرده و کشت و زراعت در روستا‌های پایین دست را رونق ببخشد.

به طوری که بعد از اجرای این پروژه باغداری در روستا رونق گرفته و سطح باغات تا پنج برابر افزایش یافته و به بیش از 300 هکتار رسیده است. میزان برداشت محصول به حدی بالاتر رفته که حتی بازار زنجان کشش سیب روستای رضا‌‌آباد را ندارد و محصول برای بازار‌رسانی به استان‌های همجوار همچون تهران، البرز، گیلان و سایر استان‌های همجوار ارسال می‌شود.

اهالی این روستا اجرای پروژه آبخیزداری را مهم‌ترین عامل ماندگاری روستاییان در روستا و ممانعت از مهاجرت می‌دانند چراکه در پی خشکسالی‌هایی که رخ داده با ذخیره‌سازی آب در حوضچه‌ها، آب همواره برای زراعت و باغداری در دسترس بوده و حتی چاه‌های آب نیز به حالت آرتزین تبدیل شده است.

در این راستا، خلیل آقاجانلو مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در گفت‌و‌گو با تسنیم اظهار داشت: پروژه پخش سیلاب روستای رضا‌آباد یکی از چندین طرح موفق آبخیزداری در استان زنجان است که سبب رضایتمندی هر چه بیش‌تر مردم روستا شده و به عبارت دیگر ادامه زندگی در این روستا وابسته به پروژه آبخیز و آب شده است.

وی افزود: نه‌تنها این پروژه بلکه در تمام پروژه‌های آبخوان‌داری اجرا شده در استان، اثرات مثبتی بر زندگی مردم آن منطقه داشته است و علاوه بر کنترل سیلاب سبب مدیریت منابع آبی نیز شده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان با اشاره به اینکه هم‌اکنون چندین پروژه آبخوان‌داری در حال اجرا در استان وجود دارد، گفت: خوشبختانه در طول سال‌های اخیر اعتبارات مناسبی برای اجرای پروژه‌ها تخصیص یافته و امیدواریم در سال پیش‌رو نیز با جذب اعتبارات بیشتر در این زمینه موفق‌تر عمل کنیم.

از سوی دیگر اشتری کارشناس مسئول اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با تأکید بر اینکه پروژه بند سیلاب روستای رضاآباد سبب اشتغال و رونق100 درصدی روستا شده است، گفت: در این روستا هیچ فرد بیکاری پیدا نمی‌شود و علاوه بر اینکه هیچ کدام از اهالی این روستا به شهرها مهاجرت نکرده‌اند بلکه مهاجرت معکوس نیز انجام شده است.

وی افزود: به لطف خدا توانستیم با احداث بند سیلاب در بالا دست روستای رضاآباد علاوه بر مهار آب در وقوع سیل و جلوگیری از صدمه دیدن این روستا، آب را در 12 ماه برای روستاییان ذخیره کنیم و سبب رونق کشاورزی این روستا بشویم.

با این حال اجرای پروژه‌های آبخیزداری موفق همچون پخش سیلاب روستای رضا‌آباد می‌تواند سبب رونق اشتغال و تولید پایدار محصول در روستا‌ها شده و مهاجرت معکوس را در پی داشته باشد. اما امید است با اعتباری که به پروژه‌های نیمه‌کاره آبخیزداری در استان اختصاص داده می‌شود هر چه زودتر شاهد بهره‌برداری از آن‌ها باشیم تا بلکه روستاهای بیشتری با بهره‌مندی از نعمت آب بیشتر به سمت توسعه و آبادانی پیش روند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار