استاندار فارس با بیان اینکه سهمیه های ابلاغی در طرح منطقه ای تنظیم بازار کافی نیست و تأثیری در کاهش قیمت ها نخواهد داشت، اظهار کرد: حدود ۱۰هزار تن سهمیه شکر تنظیم بازار برای دوماه به این استان اختصاص داده شده است. در صورتی که مصرف شکر در استان ماهیانه حدود ۱۲هزار تن است و درصدد هستیم که مقدار سهمیه شکر را افزایش دهیم.
کد خبر: ۹۴۴۳۸۹
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹ 28 February 2021

تابناک فارس به نقل از فارس: کمبود کالاهای اساسی و افزایش نرخ این کالاها در آستانه عید نوروز همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم و مسئولان به شمار می رود؛دولت تمام تلاش خود را به کار می گیرد تا با تزریق به موقع و نظارت بر عرضه کالا در این ایام، مشکل کمبود اقلام اساسی در بازار را برطرف کند و مانع از افزایش غیرمنطقی قیمت ها شود.

اجرای طرح تنظیم بازار به شیوه منطقه‌ای از جمله اقداماتی به شمار می رود که وزارت صنعت، معدن و تجارت به منظور هماهنگی بین تولید و توزیع در سریع ترین زمان ممکن صورت می دهد تا مردم در روزهای پایانی سال با کمبود و گرانی کالا مواجه نشوند.

طرحی که عنایت الله رحیمی استاندار فارس معتقد است به دلیل گردشی بودن دبیرخانه و ضرورت تبیین شرح وظایف دبیرخانه نیازمند بازنگری و اصلاح است و سهمیه های ابلاغی در این طرح برای استان فارس کافی نیست و باعث کاهش قیمت اقلام در بازار نمی شود.

سهمیه های ابلاغی در طرح منطقه ای تنظیم بازار کافی نیست


استاندار فارس با بیان اینکه سهمیه های ابلاغی در طرح منطقه ای تنظیم بازار کافی نیست و تأثیری در کاهش قیمت ها نخواهد داشت، اظهار کرد: حدود ۱۰هزار تن سهمیه شکر تنظیم بازار برای دوماه به این استان اختصاص داده شده است. در صورتی که مصرف شکر در استان ماهیانه حدود ۱۲هزار تن است و درصدد هستیم که مقدار سهمیه شکر را افزایش دهیم.
رحیمی ادامه داد: ماهانه حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن برنج در این استان توزیع می شود. این در حالی است که سهمیه برنج تنظیم بازار سه هزار و ۸۰۰ تن اعلام شده است.
وی مصرف ماهانه فارس را هفت هزار و ۵۰۰ تن روغن اعلام کرد و گفت: سهمیه روغن تنظیم بازار ۱۸۰۰ تن در نظر گرفته شده است. در استان فارس ماهانه ۵۰۰۰ تن گوشت قرمز مورد نیاز است که خوشبختانه در استان تأمین می شود اما باید کنترل شود تا قیمت ها معقول باشد.
وی با اشاره به اینکه تخم مرغ و سیمان هم در استان فارس بیش از نیاز ما تولید می شود، گفت: قیمتی که ستاد ملی تنظیم بازار برای محصولی مانند سیمان در نظر گرفته با قیمت کارخانه آن اختلاف زیادی دارد. لذا لازم است که بین این قیمت ها تناسب معقولی ایجاد شود.

افزایش سهمیه های اختصاص داده شده به استان فارس در دستور کار قرار داد
معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان فارس با بیان اینکه تخصیص سهمیه های تنظیم بازار بر مبنای ضریب جمعیتی در سطح کشور بین استان ها صورت می گیرد، اظهار کرد: افزایش سهمیه های اختصاص داده شده به استان فارس از مهمترین اولویت های سازمان صنعت، معدن و تجارت استان است.
وحیدرضا محمود زاده در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا نیاز استان صرفا از طریق سهمیه های تنظیم بازار تأمین می شود، گفت: خیر، تأمین کالا در استان ها با آنچه در قالب تنظیم بازار به استان اختصاص داده می شود، متفاوت است. به عنوان مثال در حال حاضر بازار کشور و استان از برنج داخلی و وارداتی اشباع است. اما در مقطعی از سال مانند ماه مبارک رمضان و یا ایام پایانی سال، ستاد تنظیم بازار کشور سهمیه ای را به استان ها اختصاص می دهد که این سهمیه صرفا برای تنظیم بازار و از محل ذخایر استراتژیک است.
محمودزاده ادامه داد: البته در خصوص همین سهمیه های تنظیم بازار نیز با پیگیری های مستمر تمام تلاش خود را به کار گرفته ایم که سهمیه بیشتری را به استان از محل ذخایر استراتژیک اختصاص دهیم و همان طور که گفتم این مهم در دستور کار سازمان صنعت، معدن و تجارت قرار دارد.
وی با اعتقاد به اینکه طرح منطقه بندی تنظیم بازار بایستی با اختیارات قانونی لازم توأم باشد، اظهار کرد: چنانچه طرح منطقه بندی تنظیم بازار به تصویب مراجع ذیصلاح قانونی نرسد قطعاً با مشکلاتی روبرو خواهد شد؛ لذا پیشنهاد ما به وزارت صمت این بوده است که به جای منطقه محور بودن، کالا محوری را مدنظر قرار دهند و با توجه به مزیت های کالایی هر منطقه دسته بندی صورت گیرد و مصوبات لازم نیز جهت اختیارات اخذ شود.
این مقام مسئول افزود: اختیارات باید به سه دسته کشوری، استانی و منطقه ای تقسیم و حدود هر یک از آنها مشخص شود و همچنین طرح چنین مواردی از نقطه نظر کارشناسی دقیقی بایستی برخوردار شود تا ضمن ضمانت اجرایی در ادامه راه با مشکلاتی روبرو نشود. لذا در حال حاضر می بایست انجام کار کارشناسی دقیق صورت گیرد و اجرای آن به سال ۱۴۰۰ موکول شود.
محمودزاده بیان کرد: سهمیه هایی که به استانها اختصاص داده می شود صرفاً برای تنظیم بازار است و این میزان جدا از فرآیندی است که توسط بخش خصوصی طی می شود تا کالایی در چرخه توزیع قرار گیرد.
وی ادامه داد: ستاد تنظیم بازار کشور با اشراف اطلاعاتی از آنچه به عنوان نیاز کالاهای اساسی در کشور است تمهیداتی را اتخاذ می کند تا توسط بخش خصوصی این قبیل کالاها تولید و یا با ثبت سفارش و تخصیص ارز توسط بانک مرکزی از محل واردات تأمین شود.
معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان فارس، افزود: بخشی از کالاهای اساسی نیز به عنوان ذخیره استراتژیک نگهداری که در مقاطعی از سال توسط ستاد تنظیم بازار کشور و در قالب تنظیم بازار به استان ها اختصاص می یابد. لذا در تأمین کالاهای اساسی به نیاز بازار توجه می شود و فرآیند ها در جهت در چرخه قرار گرفتن کالا تسهیل می شود. لیکن سهمیه های تنظیم بازار از محل ذخایر استراتژیک و متناسب با تصمیم ستاد تنظیم بازار تخصیص می یابد و هدف آن تأمین کالا نبوده بلکه صرفاً با نگاه تنظیم بازار توزیع می شود.

بازار تخم مرغ وضعیت مناسب و خوبی دارد
همچنین معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان فارس گفت: وضعیت بازار تخم مرغ تابع سیاست های وزارت جهاد کشاورزی و میزان تولید آن است و از طرفی قیمت آن طبق بررسی انجام شده و برخلاف اظهارات تولیدکنندگان آن مبنی بر مشکلاتی از جمله عدم تناسب قیمت با هزینه های مرغداری، کم بودن فاصله قیمت فروش در مرغداری تا مصرف کننده و افزایش هزینه های تولید است.
مهدی حسنی ادامه داد: در حال حاضر بازار تخم مرغ وضعیت مناسب و خوبی دارد و اغلب شبکه های توزیعی در حال فروش در قالب بسته بندی با نرخ مصوب هستند (هر بسته ۱۵ عددی ۲۱۵ هزار ریال) که در صورت مشاهده تخلف برخورد خواهد شد.

وی به بیان عوامل افزایش قیمت سیمان اشاره کرد و گفت: مشکلات تولید از جمله قطعی برق، گاز، افزایش قیمت سوخت جایگزین یا مازوت و همچنین افزایش هزینه های حمل و نقل است که با توجه به عدم تناسب عرضه و تقاضا در دو ماه اخیر این سازمان اقداماتی را در دستور کار خود قرار داده است.
وی اضافه کرد: برگزاری جلسه با مدیران عامل کارخانه های سیمان مبنی بر ارائه لیست آمار فروش ماهیانه به این سازمان و مکاتبه در خصوص عدم فروش سیمان به عاملین و افراد حقیقی و حقوقی فاقد مجوز معتبر، انجام مکاتبه با اتحادیه مصالح و اتاق اصناف مبنی بر شناسایی واحدهای صنفی مصالح فروشی فاقد پروانه کسب و ساماندهی آنان از مهمترین اقدامات ما در طول این مدت به شمار می رود.
معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان فارس، بیان داشت: این سازمان الزام کارخانه ها به فروش محصولات خود به واحدهای دارای مجوز و نظارت و کنترل بر شبکه های توزیع کارخانه را کماکان در دستور کار خود قرار داده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار