امام جمعه موقت نی‌ریز در پایان بر حضور حداکثری در انتخابات با وفاق و همدلی تأکید کردو گفت: «انتقاد از همدیگر اشکالی ندارد؛ اما تخریب نباید باشد.»
کد خبر: ۹۴۴۴۹۸
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۸ 28 February 2021

تابناک فارس به نقل از هورگان: حجت‌الاسلام سیدجواد فقیه در خطبه‌های نماز جمعه 8 اسفند، در مورد ساخت و سازهای غیر مجاز در اراضی کشاورزی گفت: «من دیروز درباره ساخت و سازهای غیرمجاز با فرماندار صحبت کردم. بسیاری از انجیرکاران و کشاورزان اسناد عادی دارند و اگر بخواهند دیوار ملکشان را هم که تخریب شده ترمیم کنند، یا اگر بخواهند اتاقکی در محل انجیرستان و باغشان بسازند، حتماً باید از جهاد کشاورزی مجوز بگیرند. اگر قرار بر برخورد است، باید ملاحظه شود. خیلی افراد از این اتاقکها و انجیرستانها نان می‌خورند و خانواده و کارگرانشان در آن استراحت می‌کنند. البته اتاقک؛ نه ویلا‌. اینجا جایی است که دادستان محترم، فرماندار عزیز و مدیر جهاد کشاورزی باید با مدارا حرکت کنند؛ آخر سال است و مردم باید دلگرم و خوشحال شوند.»

خطیب جمعه نی‌ریز با اشاره به روز ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان گفت: «نان ما مناسب نیست. فرماندار، شبکه بهداشت و اتحادیه خبازان باید توجه کنند. نان بدون سبوس و همراه با جوش شیرین ممنوع شود. دولت دارد یارانه می‌دهد و از مصرف‌کنندگان حمایت می‌کند. سبوس گندم و برنج نباید گرفته شود. اینها با سلامت مردم در ارتباط است. مردم با سلامت خودشان بازی نکنند. حق مصرف‌کننده است که بداند کالایی که مصرف می‌کند چگونه است؛ استاندارد است یا نه، تراریخته و جهش‌یافته است یا نه؟ما در مورد موضوع تراریخته نگرانیم و بسیاری از کشورهای دنیا در مقابل آن واکنش نشان داده‌اند. »

وی مسئله تنظیم بازار شب عید را یادآور شد و گفت: «نزدیک سال جدید و با این همه مشکلات نکند از کنار هر مغازه‌ای که رد می‌شویم، قیمتها با هم متفاوت باشد. در این وضعیت گرانی باز هم برخی سوء استفاده می‌کنند. البته باید ملاحظه مردم هم بشود. گاهی وقتها با یک تذکر مشکل حل می‌شود و لازم هم نیست حتماً مغازه پلمب شود؛ چرا که چند خانواده دارند از این مغازه نان می‌خورند و دچار مشکل می‌شوند.»

حجت‌الاسلام فقیه کمیته امداد را باقیات‌الصالحات و یادگار امام خمینی(ره) خواند و گفت: «راه و هدف امام نباید فراموش شود. باید کودکانمان را با فرهنگ نیکوکاری تربیت کنیم و صدقه دادن را به آنها بیاموزیم. با طرح اکرام ایتام و محسنین شما می‌توانید در طول سال با هزینه حداقل ۱۰ هزار تومان در ماه به فرزندان این کشور کمک کنید. هر کس همسایه فقیری دارد که تا به حال نخواسته تحت پوشش باشد و هیچ کس از حالش خبر ندارد، او را محترمانه و بدون منت معرفی کنیم. بارها به عزیزانمان در کمیته می‌گویم که مواظب باشید شخصیت کسی تحقیر نشود. اگر بسته معیشتی به او می‌دهید، با احترام باشد. شما باید بدهکار فقرا باشید؛ نه این که فقرا بدهکار ما باشند.»

ایشان به روز ترویج فرهنگ قرض‌الحسنه نیز اشاره کرد و عنوان داشت: «می‌گویند اگر می‌خواهی به کسی کمک کنی، سعی کن به او قرض بدهی تا آبرویش حفظ شود و دوباره برگرداند. البته قرض‌الحسنه بیشتر از ۲ درصد و ۴ درصد دیگر معنا ندارد. رباخواری یعنی جنگ با خدا. صندوقهای قرض‌الحسنه باید تقویت شوند. بعضی خانواده‌ها قرض‌الحسنه‌های خانگی راه می‌اندازند؛ ولی آن هم ضوابطی دارد که اگر رعایت نشود، به گناه می‌افتند. فرهنگ قرض‌الحسنه از نظر دینی باید مطالعه شود.»

امام جمعه موقت نی‌ریز با اشاره به روز امور تربیتی و تربیت اسلامی گفت: «متأسفانه با وجود تأکید قرآن که تزکیه بر تعلیم مقدم است، به این مسئله توجه کافی نمی‌شود. در رأس همه معاصی تکبر است . متکبر وارد بهشت نمی‌شود. می‌گویند ریشه‌های کفر سه چیز است؛ حرص، کبر و حسد که از بین این سه، کبر از همه مهمتر است.»

وی افزود: «در مورد تربیت فرزند، پدر هم وظایف سنگینی دارد. خوش به حال پدری که فرزندش را نیکو تربیت کند و باقیات‌الصالحاتی برای خود به جا بگذارد؛ اما هرچه درباره مقام مادر و همسر گفته شود کم است. خداوند نسبت به حقوق زنان و کودکان حساس است. هر طور با زنان و کودکان رفتار کنیم، خداوند هم همان طور با ما رفتار می‌کند.»

خطیب جمعه نی‌ریز گفت: «وظیفه رسانه سنگین است و باید فراجناحی برخورد کند. اگر دید حزب و باند خودش هم دارد خلاف می‌کند، بازگو کند. نگوید آبروی جناح ما می‌رود. این دیگر معلوم می‌شود رسانه حزبی است و رسانه اسلامی و ایرانی و ملی نیست. باید دردها را بازگو کند؛ چه به نفعش باشد و چه به نفعش نباشد.»

وی از خانواده‌ها خواست مشاوره‌های قبل از ازدواج را جدی بگیرند تا زندگی‌شان دچار مشکل نشود.

حجت‌الاسلام فقیه اظهار داشت: « مشاوره‌های ازدواج و اختلافات خانوادگی دقیق باشد تا زندگی به طلاق نینجامد. اخلاق در زندگی مهمتر از همه چیز است؛ اما متأسفانه اینقدر که به ظواهر اهمیت می‌دهیم، به باطن اهمیت نمی‌دهیم.»

وی به سخنان مقام معظم رهبری در جمع اعضای مجلس خبرگان نیز اشاره کرد و عنوان داشت: «مقام معظم رهبری فرمودند ادبیات اروپا و آمریکا مستکبرانه است و آنها از تعهداتشان خلف وعده کردند. دعوایی هم بین مجلس و دولت شد که مقام معظم رهبری واکنش نشان دادند و فرمودند همه باید با هم همکاری کنند و همدلی داشته باشند. باید مقاوم و استوار مقابل دشمن ایستاد تا فکر نکنند در کشور چندصدایی است.»

خطیب جمعه نی‌ریز با بیان این که اسراف در کشور ما سر به فلک می‌کشد، اظهار داشت: «۳۵ درصد محصولات کشاورزی ما ضایع می‌شود و ما در اسراف انرژی رتبه نخست را داریم. البته مدیریت جهاد کشاورزی در‌باره محصولات کم آب خبر خوبی به ما دادند مبنی بر این که ۵۰۰ نهال زرشک در نی‌ریز کاشته شده که هم شوری آب را کمتر می‌کند و هم کمتر آب می‌خواهد. همچنین شهرداری باید درختانی در سطح شهر بکارد که با خشکسالی هماهنگ باشد.»

وی در پایان بر حضور حداکثری در انتخابات با وفاق و همدلی تأکید کردو گفت: «انتقاد از همدیگر اشکالی ندارد؛ اما تخریب نباید باشد.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار