کد خبر: ۹۴۴۹۷۲
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۶ 01 March 2021

 معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی درباره ممنوعیت تردد خودروهای فاقد معاینه فنی در هسته مرکزی شهر، گفت: تخلف بیش از هفت هزار خودروی فاقد معاینه فنی در تردد به هسته مرکزی شهر اهواز،از آغاز طرح از ابتدای بهمن تاکنون ثبت و به پلیس راهور اعلام شده است.

عبدالامیر مجدم اظهار داشت: طرح محدوده کاهش آلودگی هوا (L.E.Z) از ابتدای بهمن ماه امسال بر اساس مصوبه شورای ترافیک استان آغاز شده که بر اساس آن تردد خودروهای فاقد معاینه فنی به هسته مرکزی شهر ممنوع است.

وی افزود: در حال حاضر ۲ دوربین ترافیکی در مرکز شهر اهواز تردد خودروهای متخلف را ثبت و به پلیس راهور اعلام می‌کنند و مقرر شده است که از ابتدای سال آینده این طرح در همه شهر اهواز به اجرا درآید.

مجدم اضافه کرد: بنابر این طرح با تعیین هسته مرکزی شهر به عنوان محدوده کاهش آلودگی هوا، خودروهای فاقد معاینه فنی بابت هر روز تردد به این منطقه، ۶۰۰ هزار ریال جریمه می‌شوند و پیامک آن به راننده ارسال می‌شود.

وی همچنین با تاکید بر لزوم اطلاع رسانی بیشتر به شهروندان درباره طرح محدوده کاهش آلودگی هوا (L.E.Z)، گفت: بسیاری از شهروندان هنوز از این طرح مطلع نیستند و مراجعه آنها برای اخذ گواهی معاینه فنی بعد از اولین جریمه و دریافت پیامک، بوده است.

مجدم افزود: با توجه به اینکه متولی اجرای طرح محدوده کاهش آلودگی هوا (L.E.Z) سازمان حفاظت محیط زیست است، اطلاع رسانی به شهروندان نیز بر عهده این سازمان است، البته شهرداری اهواز نیز در حد توان خود با سه نوبت اعلام از طریق صدا و سیما و نصب تابلوهای اطلاع رسانی (استند) در ورودی ساختمان شهرداری‌های مناطق و مرکز شهر، تلاش کرده است که شهروندان را از اجرای این طرح آگاه کند اما به نظر می‌رسد این میزان کافی نبوده و بسیاری از شهروندان هنوز مطلع نیستند.

وی اظهار داشت: به طور مثال طرح محدوده کاهش آلودگی هوا (L.E.Z) پیش از اجرا در کلانشهرهای تهران و شیراز، حدود یک سال از طریق پیامک هشداری به شهروندان اطلاع رسانی شد و بعد از آن به اجرا درآمده و ثبت تخلف صورت گرفت، در حالی که در اهواز اینگونه نبوده است.

معاون شهردار اهواز در ادامه با اشاره به وجود پنج مرکز معاینه فنی خودرو در اهواز گفت: این مراکز ظرفیت کافی برای کار دارند و خلوت بودن آنها نشان می‌دهد که استقبال شهروندان زیاد نبوده است.

وی با بیان اینکه خودرو به دلیل افزایش ایمنی و کاهش تلفات، امری ضروری است، تاکید کرد: خودروهای با عمر بیش از چهار سال ملزم به داشتن معاینه فنی هستند، گواهی خودروهای عمومی ۶ ماهه و خودروهای شخصی یک ساله است.

بر اساس این گزارش، L.E.Z Low Emission Zone)) به معنی «منطقه انتشار کم آلایندگی»، یک ناحیه تعریف شده است که دسترسی برخی وسایل نقلیه آلوده به آنجا ممنوع شده است. این طرح با هدف بهبود کیفیت هوا اجرایی شده است. پلاک همه خودروهایی که وارد محدوده L.E.Z می‌شوند، به صورت کاملا مکانیزه توسط دوربین‌های نصب شده در معابر خوانده شده و اطلاعات آن به سرورهای سیمفا (سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران) ارسال می‌شود. در صورتی که خودرو معاینه فنی نداشته باشد، اعمال قانون توسط پلیس انجام می‌شود.

این طرح پیش از این در سایر کلانشهرها اجرایی شده و از سال ۹۵ در تهران به اجرا درآمده است.

شهروندان برای اطلاع از اعتبار معاینه فنی خود، می‌توانند وارد سایت simfa.moi.ir شده و با ورود VIN و پلاک خودرو نسبت به تاییدیه برگه معاینه فنی خود اقدام کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار