دانه کینوا شبه غله‌ای سرشار از پروتئین و مواد مغذی است که می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای افراد گیاهخوار یا کسانی که به هر دلیلی از گوشت قرمز استفاده نمی‌کنند،باشد.
کد خبر: ۹۴۴۹۸۰
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰ 02 March 2021

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: کارشناس ارشد تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: در سال‌های اخیر، استفاده از کینوا در سراسر جهان از جمله ایران افزایش یافته است.

نسرین نسیمی افزود: کینوا دانه خوراکی است که به خاویار گیاهی نیز شهرت دارد و مصرف آن در کشور‌های غربی، به عنوان جایگزین سالم‌تر غلاتی از جمله گندم رواج یافته است. پروتئین، آمینواسید، فسفر، آهن، امگا ۳ و همچنین منیزیم، پتاسیم، فیبر، ویتامین‌های گروه B، ویتامین E و آنتی اکسیدان‌ها از جمله موادی هستند که به وفور در دانه‌های این گیاه وجود دارند.

ویژگی‌های کینوا:

۱- یک پروتئین کامل است و جزو معدود گیاهان خوراکی است که تمامی آمینواسید‌های ضروری بدن را دارد.

۲- به صورت طبیعی بدون گلوتن است. از این رو گزینه بسیار مناسب برای رژیم غذایی افراد مبتلا به بیماری سلیاک و عدم تحمل گلوتن محسوب می‌شود.

۳- مقدار بالای فیبر غذایی دارد. از این رو مصرف آن می‌تواند به پیشگیری از پرخوری و اضافه وزن و همچنین کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا و دیابت کمک کند.

۴- سرشار از ریبوفلاوین، منیزیوم و منگنز است که می‌تواند تاثیرات مثبتی بر سلامتی داشته باشد.

۵- سرشار از آنتی اکسیدان‌های گیاهی است که مزایای بسیاری بر سلامتی انسان از جمله کاهش خطر ابتلا به سرطان دارد.

اثرات کینوا بر سلامتی:

با توجه به ویژگی‌های کینوا، مطالعات نشان داده اند که کینوا می‌تواند تاثیرات مثبتی بر سلامت قلب، کاهش سطح کلسترون خون، کاهش سطح قند خون، بهبود عملکرد سیستم گوارش، کاهش اشتها و وزن داشته باشد. همچنین اثرات ضد التهابی و ضد سرطانی نیز دارد.

انواع کینوا:

به طور کلی کینوا سه رنگ سفید، سیاه و قرمز دارد. در واقع انواع کینوا تفاوت بسیار اندکی از نظر مواد مغذی و ارزش غذایی دارند و تفاوت اصلی آن‌ها در طعم، بافت و زمان پخت آن‌ها است.

کینوا سفید پس از پخت بافت نرم تری از انواع دیگر کینوا دارد و نسبت به انواع دیگر آن در دسترس‌تر است.

کینوا سیاه شیرین‌تر از دانه‌های سفید است و رنگ سیاه خود را بعد از پخته شدن حفظ می‌کند.

کینوا قرمز بعد از پخت به رنگ قهوه‌ای دیده می‌شود و کمی شیرین است. کینوا قرمز برای تهیه سالاد سرد انتخاب بهتری است؛ زیرا شکل خود را بعد از پخت حفظ می‌کند.

نحوه مصرف کینوا:

کینوا خیلی سریع‌تر از سایر غلات پخته می‌شود و پخت آن اغلب بین ۱۲ تا ۱۵ دقیقه طول می‌کشد. روش پخت کینوا مانند پخت برنج است.

· از کینوا پخته می‌توان در تهیه سالاد، کتلت، برگر، پاستا، سوپ و دیگر غذا‌ها استفاده کرد.

· کینوا خام را می‌توان برای تهیه جوانه، در سالاد‌ها استفاده کرد.

· از آرد کینوا می‌توان در آشپزی بدون گلوتن برای تهیه نان، کیک و کوکی‌ها استفاده کرد.

در کنار مزایای بسیاری که برای کینوا ذکر شد، باید توجه داشت که کینوا مقدار قابل توجهی اگزالات دارد که جذب کلسیم را کاهش می‌دهد و می‌تواند برای برخی از افراد که مشکل سنگ کلیه دارند، مناسب نباشد.

برچسب ها: خواص ، کینوا ، سلامتی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha:
آخرین اخبار