نماینده فسا با اشاره به افت تقاضای خرید خودرو در گذشته که منجر به ارائه تسهیلات خرید خودرو شد، گفت: اگر تقاضای خرید پس از عرضه خودرو در بورس کاهش یافت، خودروسازان می‌توانند نسبت به فروش محصولاتشان در بازار آزاد یا صادرات اقدام نمایند، هر چند این موضوع هنوز قطعی نشده است./ او هدف از عرضه خودرو در بورس را رسیدن خودرو به دست مصرف‌کننده واقعی و حذف دلال بازی از بازار خودرو دانست.
کد خبر: ۹۴۵۶۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰ 03 March 2021
به گزارش تابناک فارس: حجت‌الله فیروزی با توجه به حاکمیت عرضه و تقاضا بر بورس و مخالفت مدیران بورس با اعمال قیمت‌های دستوری برای خودرو اظهار داشت: تعیین قیمت پایه برای عرضه خودرو در بورس، قیمت‌گذاری دستوری محسوب نمی‌شود همان طور که برای ورود سایر محصولات نظیر ورق و میل گرد به بورس، یک کف قیمتی در نظر گرفته می‌شود.
 
او در خصوص نحوه تعیین قیمت خودرو در بورس افزود: با توجه به لزوم آگاهی خریدار از قیمت پایه، ابتدا این قیمت به عنوان قیمت تمام شده مشخص شده و در نهایت بر اساس بالاترین پیشنهاد و در یک شرایط رقابتی، قیمت نهایی تعیین می‌شود.
 
نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی در خصوص این موضوع که بورس کالا محل عرضه کالاهای واسطه‌ای است در حالی که خودرو یک محصول مصرفی و نهایی است، گفت: شرط واسطه‌ای بودن تنها در خصوص برخی از کالاها صدق می‌کند و نمی‌توان آن را به طور کلی به تمامی کالاها تعمیم داد. همانند کالاهایی نظیر تیرآهن و میل گرد نیز که کالای نهایی محسوب می‌شوند.
 
فیروزی در خصوص فقدان سابقه عرضه خودرو در بورس در سایر کشورها تصریح کرد: حتی در صورت صحت این موضوع، هر کشوری متناسب با شرایط اقتصادی داخلی، سازوکارهای اجرایی را ترسیم می‌کند و برخی از شیوه‌ها به منظور تنظیم بازار اتخاذ می‌شود.
 
این نماینده مجلس در پایان در خصوص وضعیت سازوکار بورس برای عرضه خودرو خاطرنشان کرد: سازوکارهای موردنیاز در بورس برای اجرای این طرح، نرم‌افزاری بوده، پیچیدگی خاصی ندارد و صرفا نیازمند افزایش ظرفیت‌ها است که تا زمان تبدیل این طرح به قانون، مدیران بورس نسبت به تامین سازوکارها اقدام خواهند کرد.
برچسب ها: فیروزی ، خودرو ، بورس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار