رئیس اتاق بازرگانی فارس گفت: یارانه‌ای که دولت برای واردات بخشی از مواد اولیه صنایع غذایی پرداخت می‌کند به مصرف‌کننده نهایی نمی‌رسد از طرف دیگر بابت معطلی مواد اولیه وارداتی، تولیدکننده باید هزینه زیادی پرداخت کند.
کد خبر: ۹۴۵۷۲۴
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰ 04 March 2021

تابناک فارس به نقل از ایسنا:جمال رازقی در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس، با تایید وجود مشکل برای شماری از صنعتگران این استان، نتیجه بخش نبودن جلسات برای رفع این مشکلات را متذکر شد.

به گفته او، شرکت شهرک‌های صنعتی معتقد است که دستگاه‌های دولتی باید امکانات را تا ورودی شهرک بیاورد و مابقی را آن شرکت انجام دهد اما واحدهای صنعتی ده دوازده سال قبل خط تلفن خریده‌اند اما باز هم مشکل حل نشده است.

رازقی بیان کرد: مشکلی که مطرح می‌شود درباره تعویض خطوط تلفن است که باید مخابرات و شرکت شهرک‌های صنعتی با هم به توافق برسند اما هزینه انجام کار را می‌خواهند از بخش خصوصی بگیرند در صورتی که واحدها سال‌ها پیش هزینه خط تلفن را پرداخت کردند.

رئیس اتاق بازرگانی فارس همچنین با اشاره به یکی از دستورکارهای این جلسه مبنی بر افزایش قیمت بسته بندی لبنیات، گفت: دولت باید برای حل مشکل واحدهای لبنی ورود کند و سهمیه کارخانجات از مواد اولیه افزایش یابد.

رازقی همچنین با اشاره به پیشنهاد دیگری برای حل این مشکل افزود: بخشنامه واردات مواد اولیه توسط کارخانجاتی که می‌توانند خود این مواد را وارد کنند، لغو شود.

او یکی از عوامل بروز مشکل در صنایع لبنی را پائین بودن ظرفیت کار در صنایع پائین دستی ذکر و اضافه کرد: واحدهای مادر ترجیح می‌دهند محصولات خود را صادر کنند که این به دلیل معافیت مالیاتی است در صورتی که می‌توانند محصولات و مواد اولیه را برای تهیه ظروف بسته‌بندی در اختیار صنایع پایین دستی قرار دهند.

به گزارش ایسنا، دستور کار دوم این جلسه تعیین تکلیف مالیات بر ارزش افزوده خرید گندم در فاصله سال‌های ۸۷ – ۹۷ بود که سبب بسته شدن همه حساب‌های بانکی شرکت تعاونی روستایی فارس و تعطیلی کلیه فعالیت‌ها و خدمات ارائه شده به روستائیان شده است.

همچنین براساس این دستور کار این موضوع منجر به فراهم نشدن امکان ارائه خدمات در توزیع آرد خانه‌پز روستایی، نهاده‌های کشاورزی و مواد نفتی به روستائیان شده است.

دستور کار سوم جلسه درباره دریافت کد IRC برای واردات کالاهای سلامت‌محور بود. بر این اساس واردات کالاهای سلامت محور نیاز به تایید وزارت بهداشت و دریافت کد IRC دارد اما هم هزینه دریافت این کد برای تولیدکننده بالا است و هم زمان استفاده از کد محدود و بین ۳ تا ۶ ماه است.

رئیس اتاق بازرگانی فارس در این زمینه پیشنهاد داد که زمان استفاده از کد تا یک سال تمدید و هزینه اخذ کد تعدیل شود و همچنین شرایط به گونه‌ای تسهیل شود تا کد تنها برای نهاده‌های اصلی وارداتی صادر شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار