دکتر اسد‌ی پویا ادامه داد: در حال حاضر ۸۵۰ هزار نفر در کشور و ۴۵ هزار نفر در فارس مبتلا به این بیماری هستند.
کد خبر: ۹۴۶۳۱۱
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۹ 06 March 2021

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: دکتر اسد‌ی پویا استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: مجوز اولیه راه اندازی مرکز تحقیقات صرع از دانشگاه گرفته شده و قرار است ساختمان این مرکز در بیمارستان نمازی ساخته شود.

وی با بیان اینکه برای ساخت بنا و تجهیز این مرکز به حمایت خیرین نیاز است افزود: حدود یک درصد مردم کشور و استان به صرع مبتلا هستند.

د کتر اسد‌ی پویا ادامه داد: در حال حاضر ۸۵۰ هزار نفر در کشور و ۴۵ هزار نفر در فارس مبتلا به این بیماری هستند.

وی تصریح کرد : یک سوم از این افراد مبتلا به صرع، مقاوم به دارو هستند و با وجود درمان‌های موجود بیماری شان کنترل‌ نمی‌شود و یافتن راه‌های جدید درمان می‌تواند کمک شایانی به این افراد و خانواده‌های آن‌ها کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: بیماران مبتلا به صرع مقاوم به درمان از مشکلاتی از قبیل افت تحصیلی، مشکلات خانوادگی و اشتغال رنج می‌برند. این افراد از کنترل نشدن تشنج‌ها رنج می‌برند، حتی برخی، روزی چند بار و البته عده‌ای هم در سال چند بار دچار تشنج می‌شوند.

اسد‌ی پویا افزود: این وضعیت باعث می‌شود تا آن‌ها علاوه بر عوارض تشنج که باعث صدمه به مغز می‌شود، کیفیت زندگی شان هم تحت تأثیر شدید قرار گیرد به طوری که با وجود صرف هزینه‌های گزاف مجبورند به خاطر عدم پاسخگویی به درمان‌های موجود همچنان رنج ببرند.

وی افزود : در مرکز تحقیات صرع شیراز قصد داریم با تشکیل تیمی از اساتید و دانشمندان گروه‌های بالینی و علوم پایه به بررسی جامع و تلاش برای یافتن راه‌های مناسب‌تر برای درمان این بیماران، با بهره مند‌ی از پژوهش‌های نوین کنیم.

این استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: این پژوهش‌ها شامل تهیه دارو بر اساس گیاهان دارویی، سلول درمانی، تکنولوژی نانو، هوش مصنوعی و سایر موارد به منظور ارائه راهکار‌های درمانی جدید با تکنولوژی پیشرفته است. در حال حاضر درباره پژوهش‌های یاد شده در مراحل ابتدایی هستیم.

اسد‌ی پویا افزود: یکی از اهداف اصلی ما در این رابطه، این است که وابسته به دانشمندان خارجی برای تولید علم نباشیم و در این زمینه بومی گرایی روش‌های درمانی جزو اولویت‌های ما است.

دکتر حمید نعمتی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز با اشاره به اهمیت حمایت‌های خیرین استان در این حوزه، عنوان کرد: از آن جا که یک دستگاه نوار مغز ویدئویی بیشتر از ۳ سال عمر نمی‌کند با کمبود آن مواجه بودیم که ۶ خیر استان آن را تهیه کردند.

وی افزود: این دستگاه به قیمت ۳۵۰ میلیون تومان توسط خیرین خریداری شده است.


صرع یک بیماری مغز است که مجموعه‌ای از سلول‌های عصبی به صورت افسار گسیخته امواج غیر طبیعی ایجاد می‌کنند و همین مسئله باعث اختلال موقتی و ناگهانی در عملکرد بیمار می‌شود.

در بیماری صرع تعدادی از سلول‌های مغزی به صورت افسار گسیخته فعالیت می‌کنند و باعث حرکات غیر طبیعی در بدن می‌شوند.

برای این بیماران اقداماتی از قبیل تجویز دارو و جراحی صورت می‌گیرد که البته یک سوم مقاوم به دارو هستند.

برچسب ها: بیماری ، صرع ، کشور
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار