مدیرگروه داخلی دانشکده پزشکی شیراز ضمن بیان خطرات ناشی از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها و راه پیشگیری از ایجاد مقاومت دارویی بدن، رعایت بهداشت دست‌ها را در این زمینه موثر دانست.
کد خبر: ۹۴۶۴۶۷
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰ 07 March 2021

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: دکتر محمدجواد فلاحی مدیرگروه داخلی دانشکده پزشکی شیراز اظهار کرد: مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها بدون تجویز پزشک در جامعه، تجویز نادرست آنتی بیوتیک‌ها برای بیماران، کامل نکردن دوره درمان آنتی بیوتیکی، اصرار بر تجویز یک آنتی بیوتیک طی مدت طولانی و تغییر ندادن آن در فواصل دوره ای، مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها، استفاده بیش از حد و طولانی مدت از فرآورده‌های ضدعفونی کننده، رعایت نکردن اصل شست و شوی دست‌ها قبل از معاینه و یا انجام هرگونه مداخله پزشکی از جمله علت‌های موثر در بروز مقاومت آنتی بیوتیکی است.

او با بیان اینکه نباید خودسرانه و بدون تجویز پزشک معالج آنتی بیوتیک‌ها را مصرف کرد، افزود: آنتی بیوتیک‌ها دارو‌های قوی هستند که میکروب‌ها را از بین می‌برند و مانع تکثیر آن‌ها می‌شوند، میکروب‌ها مرتب تغییر می‌کنند تا آنتی بیوتیک‌ها را از بین ببرند و اغلب مقاومت به شکل یک جهش ژنتیکی رخ می‌دهد که در میکروب‌ها بسیار بیشتر از موجودات دیگر اتفاق می‌افتد.

دکتر فلاحی ادامه داد: برای رعایت هر کاری ابتدا باید دانست موضوع اصلی و راهکار‌های آن چیست که در مورد دارو‌ها باید آگاه سازی آحاد جامعه در مورد عوارض آنتی بیوتیک‌ها و مقاومت به آنتی بیوتیک‌ها صورت گیرد.

او اظهار کرد: به دلیل آنکه امروزه برخی از آنتی بیوتیک‌های بسیار قوی موجود نیز در بخش مراقبت‌های ویژه پاسخ درمانی مناسب از خود نشان نمی‌دهند، عفونت‌ها سخت درمان می‌شوند و هزینه درمان و طول مدت بستری بیمار در بیمارستان طولانی تر، خطر مرگ احتمالی ناشی از عفونت افرایش می‌یابد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: گروه‌هایی مانند بیماران مبتلا به دیابت، بیماران قلبی یا افراد با بیماری مزمن، افراد با نقص سیستم ایمنی، مبتلایان به سرطان‌ها و رماتیسم، بیشتر در معرض ابتلا به میکروب‌های مقاوم نسبت به آنتی بیوتیک‌ها قرار دارند.

دکتر فلاحی افزود: مقاومت به درمان با آنتی بیوتیک تا یک ماه بعد از عفونت شایع است، اما می‌تواند تا یک سال نیز ادامه یابد و برای جلوگیری از گسترش میکروب‌های مقاوم نسبت به آنتی بیوتیک‌ها توصیه می‌شود سبک زندگی سالم، شامل تغذیه مناسب و تحرک کافی داشته باشیم.

او گفت: توجه بیماران بستری در بیمارستان نسبت به رعایت بهداشت دست‌ها پیش از دست زدن به پوشش روی زخم ‎ها و یا محل قرارگیری آنژیوکت بر روی پوست بدن، پس از تماس با سایر بیماران و پس از مراجعه به سرویس بهداشتی و رعایت بهداشت دست در کارکنان سیستم درمانی پیش از معاینه هر بیمار و یا پیش از انجام هرگونه مداخله پزشکی از دیگر نکات برای جلوگیری از مقاومت در برابر آنتی بیوتیکی است.

رعایت بهداشت دست‌ها و شست و شوی منظم آن‌ها در همه محیط‌های زندگی مانند منزل، محل کار و هنگام انجام ورزش؛ پرهیز از دریافت آنتی بیوتیک از داروخانه بدون تجویز پزشک؛ پرهیز از مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها؛ رعایت کردن نحوه مصرف آنتی بیوتیک‌ها و کامل کردن دوره درمان در صورت تجویز پزشک، از جمله مواردی بود که مدیرگروه داخلی دانشگاه، برای جلوگیری از مقاومت آنتی بیوتیکی توصیه کرد.

او ضمن تاکید بر پرهیز از توصیه آنتی بیوتیک‌ها به دیگران به صورت خودسرانه، افزود: در صورتی که بیمار هستید، از اطرافیانتان بخواهید پیش از نزدیک شدن به شما دستانشان را بشویند و هنگام عطسه و سرفه، جلوی دهان خود را با دستمال بگیرید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار