رئیس مجمع نمایندگان فارس گفت: بخشی از بدهی‌های دولت به بازنشستگان از طریق بند (و) تبصره ۲ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۰ پرداخت خواهد شد.
کد خبر: ۹۴۶۶۴۷
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۴ 07 March 2021

تابناک فارس به نقل از فارس: ابراهیم عزیزی با اشاره به مصوبه مجلس درخصوص همسان سازی حقوق بازنشستگان اظهار داشت: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی روز گذشته در صحن علنی، بند (و) تبصره ۲ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۰ مصوب شد که از ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی که برای این تبصره پیش بینی شده بود، قریب به ۹۰ هزار میلیارد تومان آن به بازنشستگان تامین اجتماعی و ۶۰ هزار میلیارد تومان دیگر میان سایر گروه‌هایی که در قانون برای آنان احکامی صادر شده، اختصاص خواهد یافت.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تلاش بر این است که فاصله میان گروه های ضعیف، متوسط و غنی را کاهش دهیم، تصریح کرد: گروه‌هایی که آسیب بیشتری دیده اند، باید دریافتی‌ها و کمک های بیشتری را دریافت کنند.

وی افزود: جهت رسیدگی به غالب بازنشستگان کشوری، لشکری و گروه‌هایی که دولت به نوعی به آنها بدهکار می باشد، این موارد از طریق تبصره ۲ بند واو ماده واحده لایحه بودجه تامین اعتبار شده تا بتوانیم بخشی از نیازهای این افراد را مرتفع کنیم.

رئیس مجمع نمایندگان فارس با اشاره به اینکه به لطف خدا مصوبه روز گذشته مجلس کمک بزرگی به بازنشستگان خواهد کرد و باید در آینده نیز به این قشر بیشتر از گذشته خدمت شود، بیان کرد: لازمه مصوبات برای داشتن خروجی و رضایت مردم این است که در اجرا و عمل به طور دقیق و صحیح به آن پرداخته شود.

وی گفت: تصویب نهایی متناسب‌ سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری، تامین اجتماعی و مستمری ‌بگیران، بی شک موجب آرامش خاطر تعداد زیادی از آنان خواهد شد که در ارتقای نشاط اجتماعی نیز موثر است.

جزئیات بند (و) تبصره ۲ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۰

به گزارش فارس، براساس بند (و) تبصره ۲ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۰، به منظور متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران‌، پرداخت به صندوق‌های بازنشستگی، رد بخشی از بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح، تأمین بخشی از پاداش پایان خدمت کارکنان دستگاه‌های اجرایی، رتبه بندی معلمان، اعمال مدارک تحصیلی معلمان و پرداخت مطالبات معلمان مأمور به مدارس خارج از کشور، تأمین بخشی از مطالبات ایثارگران (موضوع بند (الف) ماده (۱) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران)، بیمه‌های تکمیلی، تأمین پاداش پایان خدمت و ذخیره مرخصی شهدا و ایثارگران بازنشسته مشمول قانون حالت اشتغال(موضوع تبصره ماده (۳۸) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران)، اجرای قانون تسری کارکنان زندانها، متناسب سازی حقوق شهدای بازنشسته، همسان سازی حقوق اعضای هیأت علمی، مطالبات قانون حمایت از حقوق معلولان، نظام تأمین اجتماعی فراگیر و متمرکز، تأمین مطالبات سهم قانونی حق عضویت اعضای صندوق ذخیره بسیجیان و اجرای موضوع جوانی جمعیت و حمایت از خانواده تأمین حداقل مسکن و معیشت و بیمه زنان معسر که از حمایت خانواده، ارث مکفی و شغل مناسب محروم‌ هستند، به دولت اجازه داده می‌شود تا سقف یک میلیون و ۵۰۰ هزار میلیارد (۱.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از محل اراله حق الامتیاز، واگذاری سهام و حقوق مالکانه، واگذاری طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و طرح‌های سرمایه گذاری متعلق به دولت و شرکت‌های دولتی همچنین واگذاری اموال و دارایی‌های غیرمنقول مازاد را تأمین نماید.

معادل ۸۹۰ هزار میلیارد ریال از محل این واگذاری ها جهت رد بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی اختصاص می‌یابد. پرداخت‌ها از محل این بند به صندوق‌های بازنشستگی در چهارچوب قوانین و مقررات انجام میشود و پس از کسر مطالبات صندوق‌ها از دولت و نیز تعهدات دولت به آنها به عنوان مطالبه دولت از این صندوق‌ها قلمداد می گردد.

حکم تبصره (۳) ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران در خصوص ذی نفعان این بند مجری است. ساز و کار اجرائی، تعیین و تخصیص موارد فوق با اولویت مطالبات براساس آیین نامه پیشنهادی سازمان برنامه و بودجه کشور و با تصویب هیأت وزیران بر عهده کارگروهی متشکل از رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور (به عنوان مسوول)، وزیر امور اقتصادی و دارایی و بالاترین مقام دستگاه اجرایی ذی نفع حسب مورد خواهد بود.

دیون حسب مورد بر اساس گزارشات سازمان حسابرسی و سازمان برنامه و بودجه به تأیید کار گروه می‌رسد. سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است هر سه ماه یک بار گزارش عملکرد این بند را به کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات و کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی مربوط ارائه نماید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار