محمود فخری، نائب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری بااینکه مسئولان کشوری هر لحظه موضوعی درباره برقراری سفرها یا کنسل شدن آنها مطرح می‌کنند سبب سردرگمی فعالان این عرصه می‌شوند اما تا زمانی که ابلاغی مبنی بر منع فعالیت وجود نداشته باشد، دفاتر می‌توانند خدمات سفر خود را به صورت انفرادی یا بسته‌های سفر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام دهند.
کد خبر: ۹۴۶۷۰۳
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷ 07 March 2021

تابناک فارس به نقل از تسنیم: کرونا در کشور ما مرزهای یک سالگی را پشت سر گذاشت، ویروسی که طی این مدت سبک زندگی بسیاری از ما را تغییر داد. بسیاری از کسب‌وکارها طی یک سال گذشته بارها تعطیل شدند و به همین واسطه آسیب جدی دیدند.

صنعت گردشگری یکی از کسب‌وکارهای شکننده است که در یک سال گذشته بیشترین خسارت را دید. به گفته علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در دوران شیوع ویروس کرونا صنعت گردشگری 22 هزار میلیارد تومان خسارت دید.

سفر یکی از ابزارهای اصلی صنعت گردشگری است چه این سفر به قصد گردشگری باشد چه مقاصد دیگر می‌تواند منجر به رونق اقتصادی شود. علاوه بر آن سفر کردن به تایید بسیاری از کارشناسان و روانشناسان به عنوان یک تفریح و روش استراحت روان است که توصیه می‌شود.

کاهش 63 درصدی ورود گردشگران به استان فارس

در یک سال گذشته به دلیل محدودیت‌های تردد بین شهرها، تعطیلی مراکز اقامتی و همچنین اماکن گردشگری سفرها کاهش چشمگیر داشته است. به گونه‌ای که براساس آماری که اداره کل میراث فرهنگی استان فارس در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار داد آمار گردشگران استان فارس در سال 99 نسبت به سال پیش از آن 63 درصد کاهش داشته است.

بر این اساس تعداد گردشگران داخلی که در سال 98 به استان فارس در طی 11 ماه سفر کرده بودند، 636 هزار و 541 نفر بوده که این تعداد در سال جاری به 279 هزار و 902 نفر رسیده که کاهش 56 درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین تعداد گردشگران خارجی که در سال 98 به استان فارس سفر کرده بودند، 139 هزار و 122 نفر بوده که این آمار در سال جاری به 3640 نفر رسیده که 97 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

در مجموع نیز تعداد گردشگران داخلی و خارجی که در 11 ماه امسال به استان فارس سفر کردند 283 هزار و 542 مورد بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته که 775 هزار و 663 نفر بوده کاهش 63 درصدی را نشان می‌دهد.

مسئولان بهداشت؛ سفر نروید

این کاهش سفرها و ضرر به کسب‌وکارهای گردشگری در حالی است که امسال نیز طبق آنچه ستاد ملی و استانی کرونا اعلام کرده سفرها با محدودیت امکان برقراری دارد. بر این اساس در سفرهای داخلی تنها سفر به شهرستان‌ها و استان‌های آبی و زرد امکانپذیر است که آن هم باید تحت شرایط خاص هر منطقه و با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی باشد.

البته در این میان متولیان بهداشت از جمله سعید نمکی وزیر بهداشت بارها و بارها خطاب به مردم اعلام کرده که حتی خیال سفر را به ذهنتان راه ندهید چراکه سفر و جابه‌جایی یکی از عوامل مهم انتشار بیماری است.

 

عبدالرضا قاسم‌پور، جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا نیز اعلام کرده که هموطنان به شیراز و استان فارس در ایام نوروز سفر نکنند.

وی از جریمه بین 500 هزار تومان تا یک میلیون تومانی برای مسافران نوروزی خبر داده و گفته تمامی بوستان‌ها و پارک‌های استان تعطیل است و اجازه نصب چادر داده نمی‌شود و در صورت مجوز سفر تنها امکان اقامت در هتل و مکان‌های دارای مجوز وجود دارد.

قاسم‌پور همچنین از تعطیلی تمامی برنامه‌های نوروزی در استان فارس سخن گفت و اعلام کرد که هیچ برنامه‌ای در شیراز نیز پیش‌بینی نشده و حتی سفره‌های هفت سین نیز در حافظیه و دروازه قرآن قرار داده نمی‌شود.

تبلیغ بسته‌های سفر؛ هنوز منعی برای دفاتر مسافرتی اعلام نشده است

در مقابل در فضای مجازی و پیامک‌های تبلیغاتی فعالیت آزاد آژانس‌های مسافرتی به چشم می‌آید که بسته‌های سفرهای داخلی و خارجی را تعریف کرده و بعضا هم با تخفیفات باور نکردنی این بسته‌ها را تبلیغ می‌کنند.

محمود فخری، نائب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری در همین رابطه  اظهار داشت: تا زمانی که پروازها برقرار باشد و هتل‌ها و مراکز اقامتی کار رزرو را انجام دهند دفاتر خدماتی نیز منعی برای فعالیت ندارند.

به گفته وی اینکه مسئولان کشوری هر لحظه موضوعی درباره برقراری سفرها یا کنسل شدن آنها مطرح می‌کنند سبب سردرگمی فعالان این عرصه می‌شوند اما تا زمانی که ابلاغی مبنی بر منع فعالیت وجود نداشته باشد، دفاتر می‌توانند خدمات سفر خود را به صورت انفرادی یا بسته‌های سفر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام دهند.

فخری می‌گوید: هر زمان ابلاغی مبنی بر تعطیلی ایرلاین‌های داخلی و خارجی یا مراکز اقامتی اعلام شود یا اینکه به صورت رسمی اعلام کنند که همه سفرها تعطیل است، دفاتر خدماتی مجاز به تبلیغ یا ارائه بسته‌های سفر نیستند.

یک سال گذشت و باز هم در نزدیکی نوروز کرونا با شدت بیشتری و با لباس انگلیسی وارد کشور و استان فارس شده و سفرهای نوروزی نیز تحت تاثیر مستقیم کرونا در یک بلاتکلیفی به سر می‌برد. به نظر می‌رسد هم برای کنترل بیشتر بیماری و هم رعایت سلامت مردم باید حرف‌ها و نظر‌ها یکی و یک سخن درباره سفرها مطرح شود تا مردم و فعالان این عرصه نیز تکلیف خود را بدانند.

 

برچسب ها: کرونا ، سفر ، گردشگری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار