جوش شیرین (سدیم بی‌کربنات) یک ماده‌ی معروف و قدیمی در آشپزخانه است که علاوه بر آشپزی کاربردهای دیگری نیز دارد؛ مثلا همان طور که می‌دانید می‌تواند به عنوان یک پاک کننده و بوگیر بسیار خوب عمل کند.
کد خبر: ۹۴۶۷۵۰
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۳ 07 March 2021

این روزها خیلی‌ها در حال تمیزکاری و خانه تکانی هستند و با توجه به شرایط کرونایی تمایل دارند که از مواد تمیزکننده‌ی شیمیایی کمتر استفاده کنند. پیشنهاد ما جوش شیرین است.


جوش شیرین؛ یک پاک کننده قوی
جوش شیرین یک پاک کننده چندمنظوره است که هم غیرسمی بوده و هم به محیط زیست آسیبی نمی‌زند و به همین دلیل اگر قصد دارید کمتر از پاک‌کننده‌های شیمیایی در خانه استفاده کنید، جوش شیرین می‌تواند جایگزین بسیار خوبی باشد. خوشبختانه جوش شیرین برخلاف بیشتر پاک‌کننده‌ها و شوینده‌های شیمیایی بوی تندی ندارد. گاهی یک بسته جوش شیرین، تمام آن چیزی است که برای تمیزکاری‌های آشپزخانه‌تان به آن نیاز دارید؛ اما بسته به جنس سطوح و نوع لکه‌های سرسخت، گاهی شاید لازم باشد جوش شیرین را با کمی اسید طبیعی، مثل سرکه سفید یا آبلیمو مخلوط نمایید.

ماکروویو را با جوش شیرین تمیز کنید
ماکروویو خیلی زود کثیف می‌شود اما تمیز کردن آن با جوش شیرین، در سریع‌ترین زمان ممکن شدنی است. مقداری جوش شیرین روی یک اسفنج بپاشید و تمام قسمت‌های داخل ماکروویو را بسابید. با یک اسفنج تمیز دیگر، دوباره باقیمانده جوش شیرین را بزدایید و پاک کنید.

تخته گوشتتان را با جوش شیرین بوزدایی کنید
علاوه بر اینکه شما بعد از هر بار استفاده از تخته برش آشپزخانه آن را می‌شویید، لازم است آن را بو زدایی هم بکنید. مقداری پودر جوش شیرین روی سطح تخته بپاشید، با اسنفج بسابید و سپس آبکشی کنید تا مثل روز اولش شود.

ماشین ظرف‌شویی را با جوش شیرین تمیز کنید
گاهی ماشین ظرف‌شویی خودش هم نیاز به تمیز شدن دارد. جوش شیرین، ماده‌ای شگفت‌انگیز برای تمیز کردن ماشین ظرفشویی است. مقداری از جوش شیرین را کف ماشین ظرفشویی بپاشید و سپس روی دور معمولی آن را روشن کنید.

گرفتگی سینک ظرفشویی را با جوش شیرین برطرف کنید
گرفتگی سینک ظرفشویی می‌تواند بوی بسیار ناخوشایندی تولید کند و ضمناً دیگر نمی‌توانید از سینک استفاده کنید. کافی است دو قاشق جوش شیرین را در چاه سینک بریزید و سرکه داغ یا جوش را روی آن خالی کنید. این کار واکنشی ایجاد می‌کند که انسداد چاه سینک برطرف خواهد شد. سپس آب داغ را باز کنید تا همه قسمت‌های سینک آبکشی شود.

چربی و لکه‌های سخت روی قابلمه و ماهیتابه را با جوش شیرین تمیز کنید
خلاص شدن از چربی‌ها و لکه‌های سرسخت می‌تواند کار بسیار سخت و زمان‌بری باشد اما با جوش شیرین می‌توانید به راحتی این کار را انجام دهید. جوش شیرین را مستقیماً روی لکه‌های چربی چسبیده به ماهیتابه و قابلمه بپاشید. سپس سرکه در حال جوش را روی آن بریزید. اجازه دهید سی دقیقه بماند تا ترکیب سرکه و جوش شیرین کار خودش را بکند و لکه‌های سخت و سفت، نرم شوند. بعد با استفاده از یک اسفنج، تمیزکاری کنید. لکه‌ها به راحتی و فوراً پاک می‌شوند.
برای پاک کردن سطوح شیشه‌ای بهتر است از شیشه شوی یا شیشه پاک‌کن استفاده کنید. جوش شیرین یک پاک کننده سابنده است و به همین دلیل شیشه یا آینه را می‌خراشد. اگر به دنبال یک شیشه پاک کن با مواد طبیعی هستید، توصیه می‌کنیم از سرکه استفاده کنید


فر را با جوش شیرین تمیز کنید
تمیز کردن فر هم کار راحتی نیست؛ اما با جوش شیرین و سرکه سفید می‌توانید انجامش دهید. برای شروع، جوش شیرین و آب را ترکیب کرده و خمیری درست کنید، سپس این خمیر را روی سطوح داخلی فر پخش کنید. سرکه را روی این خمیر اسپری کنید تا کف کند. اجازه دهید چند دقیقه بماند و سپس با اسفنج یا پارچه سطوح را بسابید. لکه‌های سخت و سفت شده باید به راحتی پاک شوند، اما اگر اینطور نشد، سرکه بیشتری اسپری کرده و همان پروسه را تکرار کنید.

بوی یخچال و فریزر را با جوش شیرین بگیرید
این کار در بو زدایی کردن یخچال و فریزر ساده و مؤثر است. جوش شیرین را در یک بطری کوچک و دهان گشاد بریزید و به مدت سه ماه در یخچال یا فریزر نگه دارید تا بوهای اضافی از بین بروند. اگر مایل باشید می‌توانید از چند ظرف جوش شیرین در قسمت‌های مختلف یخچال و فریزر استفاده کنید. جوش شیرین، بوهای نامطبوع داخل یخچال و فریزر را جذب می‌کند و اجازه نمی‌دهد این بوی ناخوشایند بماند.

سینک استیل را با جوش شیرین تمیز کنید
خیلی از ما شاید به فکر سابیدن سینک استیل نباشیم، اما این قسمت از آشپزخانه هر چند محل شستن مداوم ظروف است اما هرازگاهی باید خوب تمیز شود. یک لیموترش را نصف کنید و مقداری جوش شیرین را روی نیمه لیموترش بریزید. از این لیموترش مانند یک اسنفج استفاده کنید و با آن تمام سطوح سینک را بسابید. یک راه دیگر هم این است که با جوش شیرین و آبلیمو خمیر درست کرده و با آن و با کمک اسنفنج یا پارچه سینک را تمیز کنید.

روی اجاق گاز را با جوش شیرین تمیز کنید
اگر مکرراً پخت و پز می‌کنید، پس روی اجاق گازتان یکی از سطوحی است که خیلی زود چرب و لکه‌دار می‌شود. جوش شیرین را روی سطح اجاق گاز بپاشید و سپس سرکه سفید را روی آن اسپری کنید تا واکنش انجام شده و کف درست شود. اجازه دهید پنج دقیقه بماند و بعد به آرامی با اسفنج بسابید. سپس با یک پارچه آن را تمیز کرده و تفاوت را ببینید.

چیزهایی که نباید با جوش شیرین تمیزشان کنید
به نظر می‌رسد جوش شیرین می‌تواند هر چیزی را تمیز کند؛ اما واقعیت این است که موارد استثنایی هم وجود دارد که می‌تواند به آن‌ها آسیب بزند:

شیشه‌ها
برای پاک کردن سطوح شیشه‌ای بهتر است از شیشه شوی یا شیشه پاک‌کن استفاده کنید. جوش شیرین یک پاک کننده سابنده است و به همین دلیل شیشه یا آینه را می‌خراشد. اگر به دنبال یک شیشه پاک کن با مواد طبیعی هستید، توصیه می‌کنیم از سرکه استفاده کنید.

آلومینیوم
شما می‌توانید قابلمه و ماهیتابه‌های آلومینیومی را با جوش شیرین تمیز کنید اما باید یادتان باشد که فوراً آن‌ها را آبکشی کنید. جوش شیرین می‌تواند باعث اکسید شدن آلومینیوم بشود. تماس طولانی‌مدت آلومینیوم با جوش شیرین سبب اکسیداسیون شده و نتیجه‌ی آن تیره شدن سطح آلومینیومی خواهد بود.

رویه سرامیکی اجاق گاز
جوش شیرین برای تمیز کردن لکه‌های به جا مانده از پخت و پز روی اجاق گاز عالی است اما اگر سطح اجاق گازتان، لعاب شیشه سرامیکی دارد، جوش شیرین می‌تواند به راحتی این سطح را خش بیندازد و ردی سفیدرنگ به جا بگذارد که بسیار سخت پاک می‌شود. اگر تصادفاً از جوش شیرین استفاده کردید، با سرکه رد سفیدرنگ آن را فوراً پاک کنید.

مرمر
شما هرگز نباید از جوش شیرین برای سطوح مرمری یا کوارتز استفاده کنید. جوش شیرین به مرور زمان به لایه‌ی بالایی محافظ این سطوح آسیب زده و در نهایت خراش‌هایی روی آن‌ها باقی می‌گذارد. خیلی از تولیدکننده‌های چنین محصولاتی نسبت به استفاده از جوش شیرین برای تمیز کردن هشدار می‌دهند.

مبلمان چوبی
جوش شیرین می‌تواند پاک‌کننده‌ی خیلی سختی برای سطوح چوبی باشد. استفاده از جوش شیرین روی سطوح چوبی مبلمان می‌تواند مواد درزبندی را از بین برده و مبلمان را خراب کند. توصیه می‌کنیم از ترکیب رقیق شده‌ی آب و مایع ظرفشویی استفاده کنید.
علاوه بر اینکه شما بعد از هر بار استفاده از تخته برش آشپزخانه آن را می‌شویید، لازم است آن را بو زدایی هم بکنید. مقداری پودر جوش شیرین روی سطح تخته بپاشید، با اسنفج بسابید و سپس آبکشی کنید تا مثل روز اولش شود


نقره‌های آنتیک
هرچند غوطه‌ور کردن ظروف نقره در محلول آب و جوش شیرین می‌تواند تیرگی‌ها و لکه‌های آن را فوراً از بین ببرد، اما این ترکیب بسیار سخت و سابنده بوده و می‌تواند باعث شود پتینه آن از بین رفته و بعد از آن سریع‌تر تیره شود. بهتر است وسایل نقره‌تان را برای تمیزکاری به یک کارشناس حرفه‌ای بسپارید.

هر چیزی که درز و شکاف‌های عمیق دارد
جوش شیرین بعد از خشک شدن، ردی سفید و خاک مانند از خود به جا می‌گذارد. بنابراین شما هرگز نباید برای تمیز کردن سطوحی که درز و شکاف دارند، مثلاً کیبورد کامپیوتر، از جوش شیرین استفاده کنید چون باقیمانده جوش شیرین در این درز و شکاف‌ها جمع خواهند شد.

پوستتان
جوش شیرین قلیاست در حالی که پوست شما تا حدودی اسیدی است. استفاده از جوش شیرین روی پوست و به طور مرتب، اسیدیته‌ی طبیعی پوست را خنثی می‌کند و در نتیجه پوستتان خشک و ترک‌خورده خواهد شد.

موهایتان
استفاده از جوش شیرین برای موها درست مانند پوستتان، سبب از بین رفتن چربی‌های طبیعی موها شده و آن‌ها را خشک و شکننده خواهد کرد.

طلا و وسایل طلاکاری شده
هرگز وسایلی را که از طلا ساخته شده‌اند با جوش شیرین تمیز نکنید. طلا فلزی بی‌نهایت نرم است و جوش شیرین هم یک پاک کننده‌ی سابنده. بنابراین جوش شیرین، لایه‌ی رویی طلا را از بین می‌برد و باعث خراب شدن شیء طلایی خواهد شد.

پارکت چوبی
جوش شیرین می‌تواند مواد درزگیری را که روی پارکت‌های چوبی استفاده شده از بین ببرد. برای تمیز کردن کفپوش‌های چوبی بهتر است از پاک کننده‌های مخصوصی که برای همین کار ساخته شده‌اند استفاده کنید.

مطالب مرتبط
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار