مدیر جهاد کشاوررزی شهرستان خنج،گفت: ۳۰۰ هکتار از نخلستان‌های خنج در خطر نابودی کامل با آفت سوسک سرخرطومی حنایی قرار دارند.
کد خبر: ۹۴۷۰۷۴
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۲ 08 March 2021

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: علیپور مدیر جهاد کشاوررزی شهرستان خنج، بیان کرد: آفت سوسک سر خرطومی حنائی که از سال ۱۳۹۷ در نخلستان‌های شهرستان خنج پدیدار شده در سطح وسیعی روبه افزایش بوده و را به کانون این افت خطرناک تبدیل کرده است.

او، تصریح کرد: این میهمان ناخوانده ازطریق انتقال پاجوش نخل از کشور‌های حوزه خلیج فارس به منطقه وارد شده و تا کنون ۳۰۰ هکتار از نخلسنان‌های خنج را الوده کرده است.

علیپور، ادامه داد: برای جلوگیری از گسترش آفت باید درخت آلوده قطع وتنه آن به آتش کشیده شود.

مدیر جهاد کشاوررزی شهرستان خنج، افزود: آفت سوسک سرخرطومی حنایی به‌ عنوان یکی از خطرناک‌ترین آفت‌های درختان نخل نام برده می‌شود که برای زندگی، لانه سازی و پرورش لارو به طور معمول از تنه درخت برای رشد و تکثیر خود استفاده می‌کند.
او، اضافه کرد: این حشره خطرناک با ایجاد حفره‌ها و راهروهای متعدد فضای کافی برای رشد کلنی درحال گسترش در درختان نخل بوجود می‌آورد و میزان رشد و باردهی درخت را تحت تاثیر قرارمی‌دهد که در نهایت در صورت مبارزه نکردن منجر به مرگ درخت خرما می‌شود.

علیپور، تاکید کرد: خسارت اصلی این آفت از سوی مرحله لاروی سوسک حنایی است که این حشره نابالغ با تغذیه از دسته‌های آوندی درخت نخل کانال‌هایی مختلف در بالا و پایین درخت ایجاد کرده که در اثر تغذیه، درختان حالت تشنگی از خود نشان می‌دهند.

مدیر جهاد کشاوررزی شهرستان خنج، گفت: بتدریج حشره کامل شده و ازطریق زخم‌های موجود بر روی تنه درختان خرما وارد درخت می‌شوند و شروع به تخم‌ریزی کرده که تعداد زیاد تخم‌ها، شرایط مناسب دمایی ومبارزه نکردن به موقع می‌تواند منجر به گستردگی این آفت شود.

او، بیان کرد: در حال حاضر شهرستان‌های قیروکارزین، خنج اوز وگراش به این آفت دچار شده اند.

علیپور، تصریح کرد: شهرستان خنج یکی از مناطق عمده تولید خرما در جنوب استان فارس محسوب می شود که ۴۵ نوع خرما در این منطقه تولید می‌شود.

برچسب ها: آفت ، سرخرطومی ، خنج
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار