کد خبر: ۹۴۷۱۰۹
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰ 08 March 2021
به گزارش تابناک فارس: دانشمندان گونه‌ی کوچک جدیدی از ماهی که اندازه‌ی یک قرص آسپرین است کشف کرده‌اند و نام آن را از روی همه‌گیری کووید-۱۹ انتخاب کرده‌اند.
 
این ماهی که "بلنی همه‌گیری"(pandemic blenny) نام گرفته است، در مقاله‌ای که در مجله‌ی Zootaxa توسط فیل هاستینگز(Phil Hastings) دانشمند موسسه‌ی اقیانوس شناسی اسکریپس(Scripps Institution of Oceanography) توصیف شده است.
 
کشف گونه‌ای جدید از ماهی که با الهام از همه‌گیری کووید-۱۹ نام‌گذاری شد -  ایسنا
 
ماهی‌های بلنی گروهی شامل بیش از ۹۰۰ گونه ماهی در سراسر جهان هستند. نام این گونه‌ی جدید از بلنی‌ها از انزوای هاستینگز در طول همه‌گیری کووید-۱۹ الهام گرفته شده است. همانطور که قلمرو کوچک این ماهی‌ها به آب‌های جزیره‌ی "کوکوس"(Cocos) در کاستاریکا محدود است.
 
زمین‌ها و آب‌های این جزیره‌ی آتش‌فشانی که در حدود ۳۵۰ مایلی(۵۶۳ کیلومتری) ساحل کاستاریکا در اقیانوس آرام واقع شده، منطقه‌ی طبیعی محافظت شده‌ای است که گونه‌هایی که هیچ کجای جهان وجود ندارند در آن زندگی می‌کنند.
 
هنگامی که مرکز اقیانوس‌شناسی در مارس ۲۰۲۰ به علت همه‌گیری بسته شد، هاستینگز  تعدادی از گونه‌های ماهی را از موسسه‌ی اسکریپس و همچنین موسسه‌ی تاریخ طبیعی اسمیتسونیان (Smithsonian) با خود به خانه برد تا آن‌ها را در تلاش برای یافتن گونه‌های جدید مطالعه کند. این تحقیق منجر به کشف " بلنی همه‌گیری" شد که نام علمی آن Coralliozetus clausus است.
 
هاستینگز در بیانیه‌ای گفت: یکی از کارهای لذت‌بخش معرفی یک گونه‌ی جدید انتخاب نامی خاص برای آن است. من در ابتدا قصد داشتم نامی متناسب با اندازه‌ی کوچکش بر روی آن بگذارم اما پس از بررسی نحوه‌ی پراکندگی محدود آن تصمیم گرفتم نام لاتین "clausus" به معنای محصور شده را به آن بدهم و هنگامی که به محدودیت خودم و دیگران در اثر همه‌گیری فکر کردم به آن نام "بلنی همه‌گیری" را دادم.
 
هاستینگز به نیوزویک گفت: ما اطلاعات کمی در مورد این گونه‌ی جدید داریم زیرا تنها ۲۱ عدد از آن جمع‌آوری شده که قدیمی‌ترین آن متعلق به سال ۱۹۹۳ است.
 
تفاوت اصلی آن با سایر گونه‌ها اندازه‌ی کوچکش است. بزرگترین "بلنی همه‌گیری" شناخته شده تاکنون تنها ۱۵ میلی‌متر طول دارد و نرهای بالغ ۱۲.۶ میلی‌متر هستند.
 
هاستینگز می‌گوید: به رغم اطلاعات کمی که داریم این گونه‌ی جدید احتمالا مانند گونه‌های هم‌خانواده‌اش دوست دارد در پوسته‌ی خالی صدف بماند.
 
این نوع صدف‌ها معمولا در سواحل سنگی کم عمق هستند که در آن موج‌هایی شدید وجود دارد. جمع‌آوری ماهی در این مکان‌ها کار دشواری‌است و کوچک بودن این گونه این کار را سخت‌تر می‌کند و احتمالا علت کمیاب بودنش نیز همین باشد.
 
به طور کلی یافتن این نوع "بلنی" کار دشواریست زیرا جثه‌ای ریز دارند و معمولا در کف اقیانوس‌ها زندگی می‌کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار