در جلسه‌ای که به همت خانه مطبوعات و همکاری ارشاد با موضوع بررسی تهدیدات و مخاطرات فضای مجازی در ایام انتخابات برگزار شد، سروان نقوی به مواردی اشاره کرد که در دوره‌های قبلی در پلیس فتا در بحث انتخابات به عنوان جرم منجربه تذکر کتبی، شفاهی و تشکیل پرونده شده بود.
کد خبر: ۹۴۷۱۲۱
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۷ 08 March 2021
در جلسه‌ای که به همت خانه مطبوعات و همکاری ارشاد با موضوع بررسی تهدیدات و مخاطرات فضای مجازی در ایام انتخابات برگزار شد، سروان نقوی به مواردی اشاره کرد که در دوره‌های قبلی در پلیس فتا در بحث انتخابات به عنوان جرم منجربه تذکر کتبی، شفاهی و تشکیل پرونده شده بود.

به گزارش تابناک همدان، کارشناس پلیس فتای استان گفت: با ظهور کرنا ویروس اکثر مولفه‌ها تحت تاثیر قرار گرفته و همه رخداد‌ها در غالب الکترونیک نمود پیدا کرد و به طور اخص با پر رنگ شدن دولت الکترونیک اکثر فعالیت‌ها در بستر فضای مجازی شکل می‌گیرد.

سروان نقوی تصریح کرد: یکی از اتفاقات مهم سیاسی کشور بحث انتخابات است که اوایل سال آینده رقم می‌خورد و احتمالا زیر سایه کرونا باشد و محدودیت‌های فیزیکی در فضای انتخابات ادامه داشته باشد.

وی در خصوص جرائم انتخاباتی گفت: تبلیغات پیش از مورد در بستر اینترنت بر خلاف قانون است و انتظار می‌رود رسانه‌ها حتما آنرا رعایت کنند.

این مقام مسئول اشاره کرد: شایعات در فضای مجازی متاسفانه زیاد است و افراد محتوایی که در رسانه یا کانالی منتشر می‌شود بدون راستی آزمایی می‌پذیرند، لذا انتظار می‌رود رسانه‌ها برای بازنشر اطلاعات به منابع اصلی رجوع کنند.

نقوی خاطر نشان کرد: اظهار نظر در خصوص صلاحیت یا رد صلاحیت نامزد‌های انتخاباتی قبل از اعلام مراجع ذی ربط خلاف قانون است.

وی در خصوص فعالیت گروه‌های معاند در این ایام گفت: باید توجه داشت که معاندین در این ایام به دنبال دلسرد کردن مردم در حضور پر رنگ و پر شور در انتخابات هستند و با بزرگ نمایی مشکلات به دنبال ترغیب افراد برای جلوگیری از حضور مردم هستند لذا انتطاری که از اصحاب رسانه میرود این است که به دنبال ترغیب مردم برای شرکت در انتخابات باشند.

نقوی درباره درج مطالب تخریبی و انتصاب اعمال به نامزد‌های انتخاباتی گفت: درج مطالب تخریبی و انتصاب اعمالی به نامزد‌های انتخاباتی برای تشویش اذهان عمومی، تضعیف جریان سیاسی و ... منع قانونی و شرعی دارد.

کارشناس پلیس فتای استان همدان گفت: باید از انتصاب افراد به جریان‌های خاص و گمانه زنی‌ها به مطالب خاص جلوگیری شود. 

وی در خصوص انتشار نظر سنجی‌ها گفت: انتشار نظر سنجی‌هایی که تبلیغ نامزد یا نامزد‌های خاصی باشد بعضا باعث نظر سازی یا حمایت از یک طیف خاصی می‌شود که برابر قانون قبل از انتخابات ممنوع است.

سروان نقوی گفت: اعلام نتایج آرا در زمان برگزاری انتخابات و قبل ازاتمام شمارش آرا ممنوع است.

سواد رسانه‌ای پایین در شهر همدان و قابل تعمیم بودن آن به کل کشور

نقوی افزود: با توجه به ضریب نفوذ ۹۱ درصدی اینترنت در همدان که نشان دهنده این است که آمار قابل توجهی کاربر فضای مجازی هستند و با توجه به برآورد میدانی پلیس فتا بیانگر این است که درصد قابل توجهی از کاربران سواد حداقلی را نیز ندارند و زمانی متوجه می‌شوند که جرمی به واسطه آن‌ها رخ داده است که در پلیس فتا حضور دارند و یا زمانی متوجه می‌شوند که از حساب خود چگونه باید مراقبت کنند که مالباخته شده اند. 

وی در خصوص استقبال ازخرید به واسطه فضای مجازی و شکایت‌هایی که به پلیس فتا می‌شود به دلیل عدم ارسال کالا به سایت‌های واسطه گراشاره کرد و گفت: سایت‌های واسطه گر، سایت‌هایی هستند که پول را می‌گیرند و بعد از دریافت کالا و تایید خریدار پول را به فروشنده می‌دهند که فعلا ایمن‌ترین راه در خرید از شبکه‌های اجتماعی است که می‌توان از آن استفاده کرد. 

وی در ادامه افزود: هنوز هم پیامک‌های برنده شدن قربانی می‌گیرد و هنوز هم با پیام‌های برنده شدن افراد به پلیس فتا مراجعه می‌کنند و از هک شدن حساب‌های بانکی خود گله دارند که نیاز است جهت جلوگیری از این رخداد‌ها مردم سواد فضای رسانه‌ای خود را بالا ببرند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار