امامزاده سیداسحاق(ع) که در بین بومیان به امامزاده سبزپوشان نیز مشهور است در ارتفاعات کوه سبزپوشان روستای کوشک‌بیدک شیراز و در دل یک غار قرار دارد.
کد خبر: ۹۴۸۹۶۶
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶ 15 March 2021

تابناک فارس به نقل از فارس: این زیارتگاه که به شکل یک تکیه است در واقع یک غار مصنوعی است و سنگ قبری به تاریخ ۲۰۵ هجری قمری در میان آن به چشم می‌خورد.

این بقعه متعلق به اسحاق‌العالم‌بن حسن‌الصواری ابن حسین‌بن اسحاق‌بن امام موسی کاظم(ع) می‌باشد.

بر اساس نوشته کتاب‌های منتقلةالطالبیه صفحه ۱۹۰، الاصیلی صفحه ۱۹۲، عمدةالطالب صفحه ۲۳۱، تهذیب‌الانساب صفحه ۲۷۰، المجدی صفحه ۱۱۹، تحفةالازهار جلد ۳، صفحه ۳۲۹ و جامع‌ النساب صفحه ۵۰، پدر، برادر، نوه و فرزندان برادر اسحاق‌العالم مذکور در شیراز بوده‌اند بنابراین خود وی نیز در شیراز بوده و در بقعه مورد‌نظر مدفون است.

این بقعه به دلیل سرسبزی و زیبایی خاص محیط و کوه اطراف، ملقب به سبزپوشان است. زیارتگاهی است در سینه کوه که جنوب شرق شیراز قرار گرفته است و از راه مستقیم و پیاده حدود ۱۰ کیلومتر تا شیراز فاصله دارد و مشرف بر روستای کوشک‌بیدک است.

بر روی سنگ قبر این امامزاده واجب‌التعظیم، تاریخ شهادت امامزاده سیداسحاق‌بن موسی(ع) در سنه ۲۰۵ با خط نستعلیق نوشته شده است.

 

اطراف امامزاده با انبوه درختان انجیر پوشانده شده که چشم‌انداز زیبایی را ایجاد می‌کند، در طی مسیر چشم‌اندازهای زیبایی به چشم می‌خورد.

انواع گیاهان و گلهای خودرو و طبیعی و انبوه گیاهان دارویی که در کنار درختان جنگلی چشم‌انداز متفاوتی را در دامان سبزپوشان به وجود آورده‌اند.

در فصل بهار دشت‌های دامان کوه سبزپوشان در نزدیکی روستای کوشک بیدک به انواع لاله‌های واژگون به زیبایی آراسته می‌شود و فرشی سرخ رنگ بر دامان کوه پهن می‌شود. دردل کوه نیز غارها و چشمه‌های متعدی به چشم می‌خورد. این بنا در بالای کوه قرار گرفته و چند سالی است که با احداث جاده، دسترسی به آن آسان‌تر شده است.

اطراف قبر را علاقه‌مندان و خیرین در دوره‌های پیشین به یک صفه سنگی تبدیل کرده‌اند که حدود ۳۰ متر طول و ۱۵ متر عرض دارد و از فراز آن روستاهای شرقی و جنوب شیراز، مخصوصاً روستای قره‌باغ پیدا و منظره دلپذیری دارد.

مریدان و مشتاقان زیادی در ایام مختلف سال به ویژه در ایام نوروز، جهت سیاحت و زیارت، به این مکان مراجعه می‌کنند و یکی از اماکن سیاحتی گردشگری شهر شیراز است که نیاز به توجه بیشتر به ویژه از بعد امنیتی می‌باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار