بهمن ماه ۹۸ شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی معرفی شد و یکشنبه ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۰ دبیرخانه این عنوان جهانی در شیراز آغاز به کار کرد.
کد خبر: ۹۵۳۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴ 05 April 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا: مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان فارس یکشنبه در آیین آغاز به کار دبیرخانه شهر جهانی صنایع دستی در شیراز گفت: مجموعه‌های مختلفی در جهانی شدن شیراز تاثیر داشتند که ارگانهای دولتی متولی ،مدیریت شهری و اساتید حوزه صنایع دستی شیراز در این مهم سهم بسزایی دارند.

مصیب امیری افزود: در کشور ۱۴ شهر و روستا بعنوان شهرها و روستاهای جهانی در حوزه صنایع دستی نامگذاری شده‌اند که ۲ مورد آن شامل آباده در حوزه منبت و شیراز شهر جهانی صنایع دستی در استان فارس واقع است.

وی ادامه داد: در شیراز ۲۰ هزار هنرمند صنایع دستی و ۹۵۰ کارگاه فعال وجود دارد که حدود ۲ هزار نفر از این هنرمندان بیمه شده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی فارس اضافه کرد: امروز شاهد افتتاح دبیرخانه شهر جهانی صنایع دستی در شیراز هستم که انتظار می‌رود با این اقدام زمینه‌ای برای فروش و بازاریابی محصولات صنایع دستی نیز ایجاد شود که این مهم با همدلی و هم افزایی همه محقق خواهد شد.

برندهای جهانی موجب ثروت آفرینی برای شیراز می‌شود

شهردار شیراز نیز در آیین آغاز به کار دبیرخانه شهر جهانی صنایع دستی در این کلانشهر گفت: ممکن است تصور شود که توسعه شهرهایی همچون شیراز که تراز بین المللی دارند تنها با نگاه سخت افزاری امکان پذیر است اما این نکته حائز اهمیت است که تعریف برندهای جهانی برای چنین شهرهایی منجر به تولید ثروت ،اشتغال و اقتصاد شهری قدرتمند می شود.

حیدر اسکندرپور به کسب عنوان شهر جهانی صنایع دستی برای شیراز اشاره کرد و گفت: این عنوان نشان می‌دهد محصولات شیراز در حوزه صنایع دستی توانایی ارائه در سطح جهانی را دارد.

عناوینی همچون پایتختی کتاب و شهر ملی دوچرخه از دیگر مواردی بود که اسکندرپور با اشاره به آنها از اهمیت برندسازی برای شهرهای بزرگ سخن گفت.

به اعتقاد شهردار شیراز پیشرفت در سایه همراهی و همدلی و همگامی اتفاق می افتد.

اسکندرپور با اشاره به اقدامات فراوانی که در بافت تاریخی شیراز انجام شده است عنوان کرد : هم اکنون ۳۲ پروژه در این منطقه در حال اجرا است و در ۶ ماه نخست سال نیز پروژه های دیگری آغاز خواهد شد.

وی هماهنگی و همکاری میان شورای شهر و شهرداری با مجموعه میراث فرهنگی و سیاستگذاران استان را از دلایل مهم موفقیت در این زمینه دانست.

شهردار شیراز به سخنان خود در دو سال گذشته اشاره کرد که گفته بود بافت تاریخی و املاک موجود در آن قابلیت ایجاد ثروت را دارد و در ادامه افزود: با قدرت اعلام می‌کنم به زودی متمولین شیراز برای اسکان به بافت تاریخی باز می‌گردند چرا که این بافت از یک شهرسازی فوق العاده برخوردار است.

وی گفت: آنچه امروز در شهرسازی های جدید مغفول مانده توجه به محله ها است که همین موضوع سبب شده بافت تاریخی برای ساکنان و رهگذران آرامش و آسایش به همراه دارد.

شهردار شیراز با بیان اینکه سیاستگذاری شورا و شهرداری احیا و باز زنده سازی و جاری کردن زندگی در بافت تاریخی است خاطرنشان کرد: می‌توانیم در چند سال آینده این بافت را ثبت جهانی کنیم.

اسکندرپور تاکید کرد: اگر می‌خواهیم شیراز در حد نام این شهر باقی بماند باید به داشته های تاریخی و فرهنگی این شهر تکیه کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار