مدیر باغبانی جهاد کشاورزی فارس پیش بینی کرد امسال ۱۵ تن بهار نارنج از نارنجستان‌های فارس برداشت شود.
کد خبر: ۹۵۳۴۷۰
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۴ 06 April 2021

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: مدیر باغبانی جهاد کشاورزی فارس گفت: استان فارس ۱۴۵۰ هکتار نارنجستان دارد که به صورت باغ‌های زراعی یا باغ‌های سیاحتی، گردشگری و یا در بوستان‌ها و فضا‌های سبز شهری گسترده شده است.
پاکاری با اشاره به رشد زایشی درختان نارنج در سال گذشته که به دلیل بارش‌های خوب پارسال رقم خورده بود، افزود: امسال رویش شکوفه‌های نارنج ۲۵ تا ۳۰ درصدافزایش نشان می‌دهد.
وی پیش بینی کرد امسال ۱۵ تن بهار نارنج از نارنجستان‌های فارس برداشت شود.
پاکاری گفت: از کل شکوفه‌های بهاری که بر روی درختان نارنج می‌نشیند، تنها ۱ تا ۹۵ درصد آن‌ها به میوه تبدیل می‌شود و مابقی قابل برداشت است.
وی با تاکید بر برداشت اصولی از درختان نارنج افزود: افرادی که به صورت انبود یا در گذر‌های شهری و بوستان‌ها اقدام به چیدن یا بر داشت بهار نارنج می‌کنند باید با مراقبت کامل از شاخه‌های درختان به صورت دست چین و به دور از وارد کردن هر گونه ضربه که منجر به شکسته شدن یا آسیب رسیدن به درختان شود اقدام به برداشت کنند.
وی افزود:۴۰ درصد از بهار نارنج چه به ثورت خشک یا عرق بهار نارنج به کشور‌های آسیای میانه و حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.
کارشناس باغبانی جهاد هم با بیان اینکه درخت نارنج مادر مرکبات است افزود: در خت نارنج درختی مقام به خشکی، کم آبی، سرما و بسیاری آفات است لذا از نهال این درخت به عنوان پایه مناسبی برای سایر مرکبات استفاده می‌شود.
وی افزود: به دلیل اقلیم معتدل شیراز و پایین‌تر بودن رطوبت هوای شیراز نسبت به شمال کشور، بهار نارنج شیراز عطر بیشتر و کیفیت بالاتری نسبت به بهار نارنج استان‌های شمالی دارد.
بهار نارنج در شیراز علاوه بر مصرف خام در چای و نوشیدنی‌ها یا شیرینی جات، مرباجات، پای ثابت کارگاه‌های عرق گیری برای تولید عرق بهار هم استفاده می‌شود.
از خواص این گل بهاری، مقوی قلب، آرامش بخش و گرم بودن آن زبانزد است.
نارنج در فارس قدمت ۵۰۰ ساله دارد و کهن‌ترین درختان نارنج را می‌توان در جهرم، کازرون، داراب، فیروز آباد و شیراز یافت.

 

برچسب ها: برداشت ، بهارنارنج ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار