مناطق و شهرهای جنوبی فارس حدود دو هفته‌ای هست که موج جدید ویروس جهش یافته کرونا به آن رسیده است و افزایش حدود سه برابری شمار مبتلایان به بیماری کووید ۱۹، بازگشت شهرستان‌های لارستان، اوز و گراش به فهرست شهرهای قرمز کرونایی را در پی داشت.
کد خبر: ۹۵۳۷۴۲
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۸ 07 April 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا: گسترش خیره کننده ویروس و ظهور موج چهارم کرونایی در شهرهای جنوبی فارس به طور محسسوس و ملموس در حال فزونی است و به تعبیر برخی فعالان سلامت از حرکت پله‌ای به آسانسوری تغییر جهت داده است .

شهرستان اوز که از روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین به جمع قرمزهای کرونایی پیوست و چهارشنبه ۱۸ فروردین و در جدیدترین رنگ بندی کرونایی، شهرستان های لارستان و گراش نیز وضعیتشان قرمز شد که ادامه این روند نیز شرایط بحرانی را برای روزهای آینده رقم خواهد زد.

روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی گراش چهارشنبه ۱۸ فروردین اعلام کرد که وضعیت این شهرستان در جدیدترین رنگ بندی کرونایی از نارنجی به قرمز تغییر یافته و از شهروندن خواست تا با رعایت پروتکل های بهداشتی و پرهیز ار تجمعات و آمدو شدهای غیر ضرور شرایط را بحرانی تر نکنند.
بر اساس اعلام روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی گراش هم اینک ۱۸ بیمار بدحال کرونایی در بیمارستان های این شهر بستری هستند.

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان نیز اعلام کرد که شیوع موج چهارم کرونایی هم اینک بر منطقه و به خصوص شهرستان های لارستان ،اوز و خنج حاکم شده و درگیری ویروس از برخی بخش ها و روستاهای اطراف به سمت شهرها به شدت بیشتری به نسبت موج های گذشته در حال وقوع است.
وحید یگانه گفت: کانون های شیوع ویروس در سطح روستاها و بخش ها بیشتر آیین های عروسی و تجمعات و دورمی ها و در سطح شهر ها و به ویژه شهر لار نیز برخی مکان های شلوغ و مراکز تجاری همچون بازار امام، بازار قیصریه و مرکز تجاری نگین لارستان است.
وی اظهار داشت: میزان رعایت پروتکل ها و اصول بهداشتی حتی در ساده ترین روش آن یعنی ماسک زدن که همواره در میان شهروندان لارستان حتی به بالای ۹۵ درصد رسیده بود هم اینک تا حد قابل ملاحظه ای از سوی شهروندان و حتی بازاریان و اصناف نیز کاهش یافته است.
یگانه افزود: نتایجی که هم اینک از تست‌های کرونایی اعلام می شود در حقیقت پیامد دورهمی‌ها و دید و بازدیدها و تجمعات و عروسی ها به ویژه در ایام تعطیلات نوروز بوده است.
وی با بیان اینکه شمار مبتلایان به کرونای انگلیسی در سطح منطقه نیز به شدت در حال رشد و سیر صعودی است، گفت: به طور نسبی می توان اذعان کرد که تمامی آزمایش ها در یک روز نسبت به کل مبتلایان مربوط به کرونای انگلیسی است.
یگانه تصریح کرد: روز سه‌شنبه نیز شمار مبتلایان ۱۲۰ نفر در سه شهرستان لارستان، خنج و اوز اعلام شده و مساله مهم در این زمینه میزان آمار قابل توجه و کاهش سن مبتلایان است که بخش زیادی از مبتلایان هم اینک بین سنین ۱۶ تا ۳۵ سال هستند.
وی بیان کرد: کرونای انگلیسی حتی به نوزاد چهار ماهه در منطقه صحراح باغ لارستان نیز رحم نکرده و نسبت تست های مثبت آن هم از نوع جهش یافته انگلیسی به شدت بر موج نگرانی های کادر بهداشت و درمان افزوده است.
معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان گفت: با بررسی های انجام شده در سه هفته متوالی گذشته در ۱۴ روز میزان مبتلایان ۷۰۹ مورد بوده و در یک هفته اخیر نیز شمار افراد مبتلا نیز ۵۲۳ نفر و طی سه روز در هفته اخیر نیز تعداد مبتلایان به ۳۲۷ مورد رسیده است که نگران کننده است.
یگانه با بیان اینکه بین کاهش عمل به توصیه‌های بهداشتی و افزایش موارد ابتلاء، بستری و به دنبال آن افزایش در موارد مرگ و میر ناشی از کرونا رابطه مستقیم و معنا دار وجود دارد، گفت: شیب تندتر موارد بستری روزانه در موج جدید بیماری، نسبت به موج‌های دوم و سوم موضوعی بسیار نگران‌کننده است.
وی تصریح کرد: با وجود تاکیدها و تصویب موارد سختگیرانه در ستاد کرونا در خصوص رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک به عنوان مهمترین روش پیشگیری، هر روز شاهد برنامه ها و جشن های عروسی، مناسبت های مختلف دورهمی، مسافرت های غیر ضروری و عادی انگاری مردم در مواجهه با این ویروس مرگبار هستیم.
معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان با اشاره به شیوع ویروس کرونا انگلیسی در کشور و ارتباط بالای مردم منطقه جنوب فارس با مسافران خارجی بازگشته از کشورهای حوزه خلیج فارس نیز تصریح کرد: عادی انگاری مردم و عدم استفاده از ماسک در شرایط فعلی که بیشترین آسیب را کودکان، سالخورده ها و بیماران زمینه ای خواهند دید، تبعات گسترده ای را به دنیال دارد و باید به این مساله به عنوان یک خطر جدی توجه کرد.
وی با بیان اینکه بر اساس تحقیقات انجام شده تفاوت های فاحشی بین کرونای انگلیسی و کووید ۱۹ به لحاظ میزان شتاب و درگیری ریه فرد مبتلا بدست آمده است ، گفت: در ویروس قبلی ریه فرد تا هفته اول درگیر نمی‌شد، اما در این ویروس جهش‌یافته ریه زودتر و با شتاب بیشتری درگیر م شود و در همان روزهای اول درگیری ریه مشخص می‌شود.
یگانه گفت: همچنین بر اساس این مطالعات در کووید ۱۹ نیز زمانی ریه درگیر می‌شد که افت اکسیژن هم وجود داشت در صورتی که در این ویروس جدید جهش یافته حتی با وجود برخورداری خون از سطح بالای اکسیژن ممکن است ۴۰ تا ۵۰ درصد ریه را درگیر کند.

هیچ گونه سلیقه شخصی در اعمال محدودیت ها دخیل نیست
جانشین فرماندار ویژه لارستان در ستاد مقابله با کرونای این شهرستان نیز گفت: هیچ تفسیر و سلیقه شخصی و گروهی در اعلام محدودیت ها دخیل نبوده و جایگاهی نخواهد داشت و در جهت تنویر افکار عمومی و آگاهی رسانی به عموم مردم، طبق طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت ها اعمال می شود.
احمد دلاور به ایرنا گفت: بر اساس این طرح جامع و با توجه به رنگ بندی شهرها نحوه اجرا و اعمال این محدودیت ها نیز اعلام می شود که هم اینک در شهرستان لارستان که وضعیتش از نارجی به قرمز تغییر یافته چگونگی اجرای پروتکل ها نیز مشخص است.
وی بیان کرد: با استقرار و شروع به کار قرارگاه عملیاتی مقابله با ویروس کرونا در کشور و تنظیم طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت ها از ابتدای آذر ماه سال ١٣٩٩، پایه و اساس تصمیمات ستادهای استانی و شهرستانی معین و مشخص شده که تا به امروز نحوه چگونگی اجرای محدودیت ها و ممنوعیت ها بر اساس این طرح و با توجه به وضعیت و رنگ بندی شهرستانها از قرمز ، نارنجی، آبی و زرد اعلام شده است.
جانشین فرماندار ویژه لارستان در ستاد مدیریت و مقابله با کرونای این شهرستان از اوج گیری مجدد و شیوع موج چهارم کرونا در سطح منطقه و شهرستان ابراز نگرانی کرد و از مردم و شهروندان خواست نسبت به رعایت اصول و پروتکل ها همچون گذشته یاریگر کادر بهداشت و درمان باشند.
دلاور افزود: می دانیم که مردم و شهروندان شاید از اعمال برخی محدودیت ها و توصیه ها و تاکیدهای بهداشتی احساس خستگی و یا حتی حس بدبینی داشته باشند اما هم اینک چاره ای جز رعایت این اصول و عادت کردن به زندگی با این ویروس مرگبار تا زمان ریشه کنی کامل آن و بهره مندی تمامی مردم از واکسن نیست.
وی با اشاره به قرمز شدن وضعیت کرونای شهرستان لارستان گفت: از امروز و با تصمیم اعضای ستاد مدیریت کرونا نیز محدودیت های شدیدتری اعمال خواهد شد.
دلاور در خصوص نحوه حضور کارمندان ادارات در مناطق و شهرهای قرمز افزود: براساس آخرین دستورالعمل ستاد ملی کرونا در این مناطق در ادارات ارائه دهنده خدمات ضروری حضور کارمندان به نصف کاهش پیدا می‌کند و یک دوم کارمندان باید به صورت دورکاری، کارهای مربوطه را انجام دهند البته نحوه دورکاری کارمندان با موافقت مدیر هر قسمت خواهد بود.
وی اظهار داشت: بر اساس ستاد ملی مدیریت کرونا در شهرهای قرمز و در سایر اداراتی که خدمات غیرضروری ارایه می‌دهند، دو سوم کارمندان به صورت دورکار کارهای مربوطه را باید انجام دهند.
دلاور با تقدیر از ایثار و همراهی همه اصناف و بازاریان و مشارکت مثال زدنی آنها از زمان شیوع ویروس کرونا با ستاد مدیریت و مسئولان شهرستان نیز گفت: اگرچه تعطیلی بازار در این شرایط اقتصادی سخت است اما به ناچار و برای حفظ سلامتی مردم و شهروندان ناچار به همراهی مجدد بازاریان هستیم.
وی بیان کرد: فعالیت مشاغل گروه ۲ ، ٣ و ٤ از جمله پارکها و شهربازی، استخر و بازی های آبی، گیم نت ها، باشگاه های ورزشی، قهوه خانه ها، چایخانه ها، آموزشگاه های موسیقی، زبانسراها، مهدکودک ها، سینما و تأتر، بوستانها، باغ وحش و تالارهای پذیرایی و... تا اطلاع بعدی تعطیل هستند.
دلاور گفت: همچنین بر اساس مصوبه ستاد مدیریت کرونا در استان و شهرستان لارستان نیز فعالیت رستورانها و کافی شاپ ها، ساندویجی ها و کبابی ها نیز تنها باید به صورت بیرون بر باشد.
دلاور افزود: همچنین آموزش در تمامی مقاطع تحصیلی و دانشگاه ها و حوزه علمیه و موسسات آموزشی به صورت غیر حضوری است.
وی گفت: برگزاری نماز جمعه و جماعات یومیه و آئین های ملی و مذهبی و همچین آرامستان ها تا اطلاع بعدی تعطیل است.
دلاور یادآور شد: بر اساس مصوبه ستاد مدیریت ملی کرونا نیز خروج از شهرهای قرمز و نارنجی و ورود به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است و در صورت تخطی نیز اعمال جریمه ٥٠٠ هزارتومانی و یک میلیون تومانی، منع تردد شبانه از ساعت ٢٢ تا ٣بامداد در تمام وضعیت های آبی، زرد، نارنجی و قرمز و با اعمال جریمه ۲۰۰ هزار تومانی در انتظار متخلفان از این مصوبه خواهد بود، قابل توجه اینکه کنترل ترددها با دوربین و پایش تصویری و همچنین گشت سیار پلیس راهور در سطح شهر انجام می‌شود.
وی از شهروندان خوست با توجه به شیوع گسترده ویروس به ویژه کرونای جهش یافته انگلیسی استفاده از ماسک را همچنان به عنوان یک اصل مهم برای مقابله با این ویروس در دستور کار خود قرار دهند و در شرایط کنونی که بروز کرونای انگلیسی به شدت در حال پیش روی در منطقه است به غیر از کارهای ضرور از منزل خارج نشوند و از برگزاری مراسم عروسی و یا ترحیم و تجمعات، خودداری کنند.

برچسب ها: کرونا ، لار ، مبتلایان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار