عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: تجارب گذشته در تاریخ نشان داده است که آمریکا و غربی ها دلسوز ملت ایران نیستند و از این رو، از انعقاد سند همکاری ایران و چین ناراحت هستند.
کد خبر: ۹۵۳۸۱۶
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰ 08 April 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا: علیرضا پاک فطرت افزود: بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی فرمودند که در هر اقدامی که مورد تعریف و تمجید غرب قرار گرفت از آن هراس و کار و موضوعی که مورد مخالفت غرب بود بر آن تاکید کرده و بدانید که اقدام خوبی بوده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: تجارب گذشته در تاریخ نشان داده است که آمریکا و غربی ها دلسوز ملت ایران نیستند و از این رو، از انعقاد سند همکاری ایران و چین ناراحت هستند.

وی ادامه داد: فریاد غرب و آمریکا و هجمه رسانه‌ای به سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین نشان می دهد که امضای سند همکاری با چین منافعی برای ایران در پی خواهد داشت.

پاک فطرت تاکید کرد: بر مفاد این سند همکاری باید تامل بیشتری صورت پذیرد و توجه به این نکته ضروری است که جنس این سند از نوع تفاهمی است که ایران با همه کشورها منعقد خواهد کرد و چین نیز از جنس این تفاهم با کشورهای بسیاری منعقد کرده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اغلب کشورها مفاد انعقاد سند همکاری خود را به ویژه در بعد نظامی، محرمانه تلقی و از رسانه‌ای کردن آن پرهیز می‌کنند، این پرسش را طرح کرد که آیا مفاد تفاهم نامه‌های آمریکا با کشورهایی ازجمله انگلیس و اسرائیل رسانه ای شده است که برخی انتظار دارند متن کامل سند همکاری ایران و چین منتشر شود.

وی درباره اظهارات مطرح شده در خصوص نیاز سند همکاری ایران و چین به تصویب در مجلس شورای اسلامی گفت:‌ براساس ماده ۷۳ قانون اساسی، هرنوع قرارداد تعهد آوری که بین ایران و سایر کشورها منعقد می‌شود نیازمند مصوبه مجلس است اما در سند امضا شده، قراردادی وجود ندارد که نیاز به تصویب در مجلس داشته باشد.

نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: پیگیری های زیادی در خصوص سند جامع همکاری ایران و چین از سوی مجلس انجام شده اما هیچ قراردادی تاکنون در متن این سند گنجانده نشده است؛ اگر قرار شد این سند همکاری به قراردادهایی در آینده منجر شود قطعا در مجلس بررسی می‌شود و نمایندگان در خصوص آن اظهار نظر خواهند کرد.

وی با بیان اینکه جای هیچ نوع هراس و دلهره ای برای انعقاد این تفاهم نامه وجود ندارد، گفت: مجلس شورای اسلامی نیز درباره این تفاهم نامه بررسی های لازم را انجام و در آینده به اطلاع عموم مردم خواهد رسید.

وی در ادامه به مثالی در این زمینه اشاره کرد و گفت: انعقاد این سند همکاری مانند ساخت یک کتابخانه است که انجام و قفسه های آن نیز برای حوزه های مختلف ساخته شده اما هیچ کتابی که در تفاهم ایران و چین به قرارداد تشبیه شده در حال حاضر در این قفسه ها وجود ندارد و اگر در هر حوزه ای مقرر شد قراردادی بسته شود با مصوبه مجلس انجام خواهد شد.

به گزارش ایرنا، هفتم فروردین‌ماه جاری در جریان سفر وانگ یی عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین سند جامع همکاری‌های ایران و چین به امضای وزیران خارجه دو کشور رسید. سابقه این سند به سفر رسمی شی جین پینگ، رئیس جمهوری خلق چین به تهران برمی‌گردد که در جریان‌ آن جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین با صدور بیانیه‌ای، سطح روابط دو کشور را به «مشارکت جامع راهبردی» ارتقاء دادند و به پیشنهاد طرف ایرانی به منظور تنظیم روابط بلندمدت در بازه زمانی ۲۵ ساله با چین، طرفین در بند ۶ بیانیه مذکور تمایل و آمادگی خود برای رایزنی و مذاکره جهت انعقاد سند همکاری بلندمدت را اعلام کردند.
بنا بر اعلام مسئولان، این سند یک برنامه جامع در بازه زمانی بلندمدت (۲۵ ساله) رویکردی مبتنی بر احترام متقابل و منافع برد- برد در زمینه روابط دو جانبه، منطقه‌ای و بین المللی را مدنظر قرار داده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار