خرما از محصولات مهم کشاورزی در ایران است که با داشــتن میزان قند بالا، مقادیر مناسبی از ویتامین ها و مـواد معدنی می‌تواند به عنوان غذای اصلی به شمار رود.
کد خبر: ۹۵۶۰۸۱
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۹ 14 April 2021

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:  الهام باباعلی کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: خرمــا از محصولات مهــم کشــاورزی در ایران اســت کــه بــا داشــتن میــزان قنــد بالا، مقادیــر مناســبی از ویتامین هــا و مــواد معدنــی می‌تواند به عنــوان غــذای اصلــی به شمار رود. با آغاز ماه مبارک رمضان نیز میزان گرایش به این ماده غذایی مقوی، افزایش می‌یابد.

او افزود: مراحل رشد میوه خرما شامل خلال یا خارک، رطب و تمر یا خرما است و باید بدانیم خرما در مراحل اولیه رشد به دلیل رطوبت بالا فسادپذیرتر است.

باباعلی ادامه داد: میوه خرما طی سه مرحله‌ی رشد خود براساس شرایط آب و هوایی و شرایط بازار قابل برداشت و مصرف هستند.

این کارشناس تغذیه بیان کرد: خرما را می‌توان بر اساس بافت و شکل ظاهری به سه دسته نرم، نیمه خشک و خشک تقسیم بندی کرد. برای نگهداری طولانی مدت خرما فرایند رطوبت گیری یا خشک کردن بر روی آن‌ها صورت می‌گیرد که این امر موجب جلوگیری از فساد میکروبی از جمله ترشیدگی در خرما می‌شود.

نگهداری رطــب مضافتــی
او اظهار کرد: به عنوان مثال رطــب مضافتــی بایــد پــس از برداشــت مصــرف و یــا اینکــه بــا روش مناســبی نگهــداری شود؛ در غیــر ایــن صــورت در اثــر فعالیــت میکروب هــا (از جمله قارچ هــا) دچــار ترشــیدگی می‌شود.

باباعلی تصریح کرد: ترشــیدگی در اثــر تبدیـل قنـد موجـود در خرما بـه اسـید صـورت می‌گیـرد. بنابرایـن بـرای نگهـداری و حمـل و نقـل رطـب مضافتـی از دمـای پائیـن اسـتفاده می‌شـود.

او عنوان کرد: بسته بندی مناسب خرما از جمله عوامل موثر دیگر در نگهداری طولانی مدت خرما است. بسته بندی موجب حفاظت محصول در برابر آسیب‌های ناشی از جابه جایی، رطوبت، گردوغبار، آفات و دیگر آسیب‌ها می‌شود.

قدرت بالای جذب رطوبت محیط
این کارشناس تغذیه بیان کرد: خرما از جمله محصولاتی است که به راحتی رطوبت محیط را جذب می‌کند، بنابراین بسته بندی مناسب نقش مهمی در عمر نگهداری محصول دارد.

او گفت: از جمله بسته بندی‌های معمول می‌توان به کیسه‌های پلاستیکی از جنس پلی اتیلن، دوخت کیسه و قرار دادن کیسه در کارتن هـای کوچک، چیدن خرما در ظروف یک بار مـصرف، بـه کـارگیری پوشـش سلوفان (سلوفان کش) و بسته بندی تحت خلاء مخصوص اشاره کرد.

باباعلی افزود: خرما را می‌توان بر اساس میزان رطوبت در دمای محیط و یخچال نگهداری کرد. خرما‌های خشک را در دمای محیط به دور از نور مستقیم خورشید و در جای خشک باید نگهداری کرد؛ در حالی که خرما‌های نرم برای نگهداری طولانی مدت باید در شرایط یخچال یا فریزر نگهداری شود. از نظر بهداشتی توصیه می‌شود خرما را قبل از استفاده با آب شست و شو دهیم.

 

 

برچسب ها: نگهداری ، خرما
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار