خرما یک غذای ایده آل برای شروع افطار در ماه رمضان است وفواید فراوانی برای سلامت بدن دارد.
کد خبر: ۹۵۷۱۵۰
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰ 19 April 2021

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: خرما انبوهی از انرژی بدن شما را به صورت قند‌های فروکتوز و گلوکز فراهم می‌کند، چیزی که بدن پس از ساعات طولانی روزه داری به آن نیاز دارد.

خرما حاوی فیبر غذایی است که حرکت روده را تحریک کرده و به جلوگیری از یبوست کمک می‌کند؛ مشکلی که ممکن است برخی از افراد در ماه رمضان از آن رنج ببرند. افطار با خرما گرسنگی روزه دار را از بین می‌برد و به او کمک می‌کند تا در این وعده غذایی پرخوری نکند.

در این گزارش به مزایایی می‌پردازیم که افطار کردن با خرما، برای بدن ما فراهم می‌کند:

۱- کاهش خطر بیماری‌های قلبی

خرما حاوی فیبر محلول است که می‌تواند کلسترول بد خون موسوم به "لیپوپروتئین با چگالی کم" را کاهش دهد. فیبر محلول با کلسترول بد مرتبط است که به نوبه خود از جمع شدن کلسترول چرب در دیواره رگ‌ها (معروف به تصلب شرایین) جلوگیری کرده و به کاهش خطر بیماری‌های قلبی کمک می‌کند.

۲- تقویت آنتی اکسیدان موجود در بدن

خرما آنتی اکسیدان‌های زیادی را فراهم می‌کند که دارای مزایای سلامتی زیادی از جمله کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها مانند آلزایمرو تخریب ماکولا است. خرما حاوی آنتی اکسیدان‌های قدرتمندی از جمله "کاروتنوئیدها"، "پلی فنل ها" (پلی فنول ها) و آنتوسیانین است و مصرف رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مرتبط است.

۳- تأمین مواد مغذی مهم

خوردن ۴ عدد خرما (حدود ۱۰۰ گرم) ۲۷ ٪ مقدار توصیه شده فیبر روزانه و ۲۰ ٪ مقدار توصیه شده روزانه پتاسیم را تأمین می‌کند.

۴- پیشگیری از یبوست

خرما حاوی فیبر غذایی است که به جلوگیری از یبوست و با کمک به ایجاد مدفوع به سیستم دفع بدن کمک می‌کند. در یک مطالعه ۲۱ نفر که به مدت ۲۱ روز روزانه ۷ عدد خرما می‌خوردند، شاهد بهبود فرایند دفع خود بوده و در مقایسه با زمانی که خرما نمی‌خوردند، در حرکات روده افزایش قابل توجهی داشتند.

 

چند خرما می‌توان در روز خورد؟ آیا خرما باعث چاقی می‌شود؟

۴ عدد خرما (حدود ۱۰۰ گرم) حاوی ۲۷۷ کالری است. اگر روزانه ۴ عدد یا بیشتر خرما بخورید و این میزان کالری را از دیگر مواد غذایی کم نکنید، ممکن است در نهایت با افزایش وزن مواجه شوید.

به طور کلی، خوردن ۴-۶ خرما در روز یا حتی بیشتر تا زمانی که فرد در سلامت باشد و از دیابت یا چاقی رنج نبر، امکان پذیر است. همچنین بعد از خوردن خرما باید دندان‌های خود را با خمیردندان‌های حاوی فلوراید مسواک بزنید؛ زیرا قند‌های موجود در خرما از کاتالیزور‌های پوسیدگی دندان هستند.

خرما حاوی مقدار زیادی قند و منبع طبیعی فروکتوز است که نوعی قند موجود در میوه است. هر خرما (حدود ۲۵ گرم) حاوی ۶۶ کالری و حدود ۱۶ گرم قند است.

کنترل سطح قند خون در میان افراد دیابتی ممکن است دشوار باشد و معمولاً به افراد مبتلا به این بیماری توصیه می‌شود که از مصرف کربوهیدرات از جمله قند آگاه باشند.

به دلیل اینکه خرما حاوی قند بالایی است، افراد دیابتی باید مرقاب مصرف آن باشند؛ با این حال، اگر به مقدار متوسط ​​خورده شود، می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم افراد دیابتی نیز باشد.

مزیت فوق العاده خرما این است که آن‌ها حاوی فیبر غذایی است و به بدن شما کمک می‌کند کربوهیدرات‌ها را با سرعت کمتری جذب کند، این امر خصوصاً برای بیماران دیابتی مهم است. هرچه هضم کربوهیدرات‌ها با سرعت کمتری انجام شود، احتمال افزایش قند خون پس از خوردن غذا کمتر است.

اگر به دیابت مبتلا هستید، سعی کنید همزمان بیش از یک یا دو خرما نخورید. همچنین توصیه می‌شود آن را با یک منبع پروتئین مانند یک مشت آجیل بخورید. این کار اجازه می‌دهد تا کربوهیدرات‌ها کمی کندتر هضم شوند که به جلوگیری از افزایش قند خون کمک می‌کند.

به طور کلی، ترجیح داده می‌شود دیابتی‌ها بیش از ۳ عدد خرما در طول روز نخورند و حتما برای مصرف آن، با پزشک خود مشورت کنید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار