شهر میمند در بین ۱۲ شهرستان تولید کننده گل محمدی با تولید متوسط سالانه ۵ هزار تن گل بزرگ‌ترین تولید کننده گل محمدی در استان فارس است.
کد خبر: ۹۵۸۲۷۸
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۵ 22 April 2021

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: امسال در حالی برداشت گل محمدی از بیش از ۱۵۰۰ هکتار گلزار گل محمدی در شهر میمند آغاز شده است که کارگاه‌های گلابگیری با کمبود یا نبود گل روبرو هستند و گلابگیران از کسادی تولید می‌گویند.

شهر میمند در بین ۱۲ شهرستان تولید کننده گل محمدی با تولید متوسط سالانه ۵ هزار تن گل بزرگ‌ترین تولید کننده گل محمدی در استان فارس است.

رئیس جهاد کشاورزی میمند گفت: رکورد برداشت این گل در در میمند در سال‌های گذشته به ۷ تُن در هکتار هم رسیده این در حالی است که عملکرد گل در هکتار در کشور ۳ تا ۵ تن است.

عابدی با اشاره به سرما زدگی نیمه فروردین و از بین رفتن غنچه‌های گل محمدی به کاهش ۱۰ تا ۴۰ درصدی میزان برداشت امسال گل در میمند اشاره کرد و افزود: در سال گذشته ۵ هزار تُن گل در میمند برداشت شد و نزدیک به ۱۱ میلیون تُن گلاب هم در کارگاه‌های گلاب گیری میمند تولید شد.

کاهش میزان برداشت گل از یک طرف و حضور دلالان در روز‌های برداشت در شهر میمند، و نوسان شدید قیمت گل، سبب افزایش خام فروشی گل و خارج شدن آن از شهر میمند شده است تا جایی که برخی گلابگیران از تعطیلی واحد‌های عرق گیری خود و یا کمبود گل می‌گویند.

به گفته یکی از دلالان گل که خرید گل را از ۱۰ روز پیش با قیمت ۱۱ هزار تومان در میمند آغاز کرده اکنون تا ۲۳ هزار تومان خریدار گل از باغداران میمندی شده است.

این در حالیست که باغداران با وجود تعیین قیمت توافقی گل از سوی اتحادیه به ازای هر کیلو ۱۱ هزار تومان، گل‌های تولید‌ی خود را به دلالان می‌فروشند.

دهقانی عضو اتحادیه گلابگیران میمند با بیان اینکه این اتحادیه نقشی در تعیین قیمت گل نداشته است، گفت: قیمت گل با توافق و حضور تعدادی از نمایندگان باغداران و با افزایش ۷۵ درصدی نسبت به سال گذشته توافق و اعلام شد.

وی به تعهدات باغداران مبنی بر ممنوعیت فروش گل برای خروج از میمند و نیز تعهد اتحادیه برای خرید کامل گل از باغداران اشاره کرد و گفت: این درحالی است که با حضور دلالان در شهر، تعهدات انجام شده از طرف باغداران نقض شده است و روزانه بخش زیادی از گل که باید خوراک کارگاه‌های گلابگیری شود از شهر میمند خارج و عمدتا روانه کاشان می‌شود.

دهقانی به اختلال در تولید بیش از ۷۰ کارگاه صنعتی و سنتی گلابگیری در میمند اشاره کرد و افزود: اگر روند خام فروشی گل در میمند ادامه یابد خطر تعطیلی واحد‌های تولیدی عرقیات و گلاب وجود دارد.

عضو اتحادیه گلابگیران میمند، از مسوولان خواست به صورت قاطع و غیر قابل نفوذ به این مشکل ورود کنند.

جمعی از گلابگیران میمند هم نداشتن نقدینگی برای خرید نقدی گل را عامل دیگر در نوسان شدید قیمت گل و خام فروشی گل عنوان کردند.

آن‌ها از مسوولان خواستند برای جلوگیری از تعطیلی کارگاه‌های تولید گلاب، تسهیلات ارزان قیمت در اختیار صنف گلابگیران قرار دهند.

گل‌های محمدی خریداری شده توسط دلالان به کارخانجات چای و صنایع غذایی در شمال کشور و بخش زیادی از آن‌ها به کاشان ارسال می‌شود.

پاکاری مدیر واحد باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: این استان با دارا بودن بیش از ۸ هزار هکتار گلستان گل محمدی، ۴۲ در صد گلستان‌های کشور را دارا است و با تولید سالانه ۳۳ درصد گل کشور معادل متوسط ۱۲ تن گل محمدی و ۱۴ میلیون لیتر گلاب مقام اول تولید را در کشور دارد.

 

 
 
 
برچسب ها: میمند ، تولید ، گل محمدی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار