دامداران و مرغداران به دلیل مشکلات تامین ارز و تامین نشدن به موقع نهاده‌ها و خوراک دام دچار مشکل شده اند.
کد خبر: ۹۵۸۴۸۵
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۸ 23 April 2021

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی دامداران استان فارس گفت: دامداران و مرغداران به دلیل مشکلات تامین ارز و تامین نشدن به موقع نهاده‌ها و خوراک دام دچار مشکل شده اند.

ابراهیم کلایی اظهارداشت: مشکلات سیستم توزیع که انحصار آن در دست معاونت امور دام است باعث شده تا مشکلات جدیدی در حوزه تامین نهاده‌ها و خوراک دام ایجاد شود که نیاز به برنامه ریزی منسجم برای شناخت تولید کننده واقعی دارد.

وی با بیان این که متاسفانه در چند سال اخیر آمار مدونی در ارتباط با صدور مجوز دامداری‌های سبک و سنگین و نیز دامداری‌های صنعتی و سنتی وجود نداشته است، ادامه داد: این وضعیت باعث شده تا عملاً توزیع نهاده‌های دام با مشکلات متعددی مواجه شود.

رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی دامداران استان فارس گفت: هیچ آماری از وضعیت تولید در دامداری‌ها در دسترس نیست و فعالیت اغلب دامداری‌ها متفاوت از ظرفیت آن ها است، به عنوان مثال واحدی که توانایی نگهداری و پرورش ۲۰۰ رأس دام را دارد به دلیل مشکلات موجود تنها قادر به نگهداری ۵۰ رأس دام است و بالعکس واحدی که توانایی و گنجایش نگهداری ۵۰ رأس دام را دارد بیش از آن را پرورش می‌دهد.

کلایی تصریح کرد: در شرایط موجود که نهاده‌ها و خوراک دام به موقع تأمین و توزیع نمی‌شود دچار شدن سرنوشت گوشت و شیر به سرنوشت مرغ دور از ذهن نیست و شاید در آینده نه چندان دور، قرارگاهی هم برای گوشت و شیر راه‌اندازی شود.

وی با تاکید بر این که مشکلات موجود در حوزه دامپروری بسیار جدی‌تر از مرغداری‌ها است ادامه داد: شاید بتوان با واردات مرغ در یک دوره کوتاه مدت و سپس مدیریت جوجه ریزی مشکل بازار مرغ را حل کرد، اما اگر دام‌های شیرده کشتار شوند سال‌ها طول می‌کشد تا دام‌های جدید وارد مدار تولید و شیر دهی شوند بنابراین باید هر چه سریع‌تر برای این مشکل چاره اندیشی شود.

رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی دامداران استان فارس در پاسخ به این سئوال که آیا خبری از کشتار دام‌های شیرده در دست دارد یا خیر؟ گفت: این آمار را باید از دامپزشکی و یا سازمان جهاد کشاورزی بگیرید هر دامی که جابه جا و یا کشتار می‌شود باید با مجوز دامپزشکی باشد، اما تصاویری در فضای مجازی منتشر شده که حتی گاو باردار را کشتار کرده اند و گوساله را از شکمش خارج و سپس گوشت گاو را فروخته اند.

وی خاطر نشان کرد: هر ساله در چنین زمان هایی، فریاد دامدار بالا بود که کسی خریدار شیر نیست و یا پول شیر خریداری شده از دامدار جوابگوی هزینه را نمی‌دهد این در حالی است که این روز‌ها هیچ صدایی از دامداران نمی‌شنویم و بعید نیست که تولید در دامداری‌ها به حداقل ممکن رسیده باشد البته شاید هم دامدار توانسته تولید را مدیریت کند، اما به هر حال صحت و سقم همه این موارد نیازمند ارائه آمار از سوی مسئولین ذی ربط است.

کلایی تأکید کرد: البته نمی‌توان منکر آن شد که اگر مشکلات به دامداران فشار بیاورد چاره‌ای به جز کشتار دام پیش رویشان باقی نمی‌ماند کما این که هم اکنون زنگ خطر روان شدن دام‌هایی شیرده به سمت کشتارگاه‌ها به صدا درآمده و مسئولان باید قبل از آن که این وضعیت به حقیقت بپیوندد فکری به حال وضعیت موجود کنند.

وی با بیان این که مشکل دامداری‌ها فقط تامین به موقع این نهاد‌ها نیست، افزود: پول شیر تولیدی در دامداری‌ها را کارخانجات ۴۵ روزه یا دو ماه پرداخت می‌کنند، اما وقتی دامدار می‌خواهد خوراک دام بخرد باید پولش را نقد و قبل از تحویل نهاده، به حساب اعلامی از سوی دولت بریزد که این عدم همخوانی درآمد و هزینه مشکل ساز شده است.

رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی دامداران استان فارس گفت: گر چه ذرت، سویا و یا جو به نرخ دولتی در اختیار دامدار قرار می‌گیرد، اما سه بار قیمت آن گران شد این در حالی است که قیمت شیر در سال گذشته تنها یک بار افزایش قیمت یافت گرانی نهاد‌های دولتی بی شک بر روی مکمل‌ها و داروها، ذرت علوفه ای، کاه و یونجه که دامدار مجبور است به صورت آزاد خریداری نماید نیز تاثیر خواهد گذاشت و آن‌ها را افزایش می‌دهد.

کلایی با بیان این که در چند ماه اخیر هزینه تولید حدود ۴۵ تا ۵۰ درصد افزایش یافته است، افزود: افزایش ۳۰ درصدی هزینه‌های کارگری، بالا رفتن حامل‌های انرژی و گران شدن قیمت نهاده ها، باعث افزایش مشکلات دامداران شده است.

وی تصریح کرد: شایعاتی در حال دست به دست شدن است که حاکی است نهاد‌های دولتی قرار است با ارز نیمایی وارد شود گر چه تحقق این شایعات تکلیف دامداران را روشن می‌کند که نگاهی به سمت دولت نداشته باشند، اما بی شک قیمت شیر به ۱۵۰۰ تومان و قیمت گوشت به ۳۰۰ هزار تومان افزایش خواهد یافت چرا که ۷۰ درصد هزینه‌های تولید را نهاده‌ها تشکیل می‌دهد.

رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی دامداران استان فارس از مسئولان خواست قبل از این که دیر شود فکری برای معضلات موجود در دامداری‌ها به خصوص تأمین به موقع نهاد‌ها و خوراک دام کنند.

برچسب ها: دام ، دام شیرده ، کستارگاه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار