بهترین راهکار برای مبارزه با بیماری‌های قلبی عروقی در ایام قرنطینه تحرک و ورزش‌های خانگی است.
کد خبر: ۹۶۰۲۹۴
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۹ 29 April 2021

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: عضو هیات رئیسه هیات پزشکی ورزشی فارس گفت: در حال حاضر و با توجه به تمرکز ساختار بهداشت و درمان کشور‌ها بر بحران بیماری کرونا و توجه کمتر به شیوع بیماری‌های غیرواگیر، فعالیت‌های ورزشی را می‌توان به عنوان یک واکسن و راه حل اساسی برای پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر به شمار آورد.
دکترداوودی در مورد کم تحرکی ناشی از قرنطینه و افزایش وزن و عدم کنترل تغذیه افراد هشدار داد و گفت: سبک زندگی کنونی و بروز بحران کرونا می‌تواند یک بحران جدید از افزایش بسیار خطرناک بیماری‌های غیرواگیر در دوران پس از کرونا ایجاد کند.
مدیر تربیت بدنی دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: در حال حاضر، فعالیت‌های ورزشی و تمرین‌های جسمانی و ذهنی باید در برنامه‌های زندگی افراد جامعه قرار گیرد تا توسعه این نوع سبک زندگی بتواند به یک فرهنگ برای ارتقای سلامت تبدیل شود.
عضو هیات رئیسه هیات پزشکی ورزشی فارس تاکید کرد: همانطور که مطالعات متعدد علمی عوامل ثابت شده بیماری زا مانند آلودگی هوا، سیگار، رژیم‌های غذایی نامناسب و چاقی را عامل خطر ابتلا به بیماری‌ها تلقی می‌کنند، عدم فعالیت فیزیکی و بی تحرکی را هم می‌توان یکی از عوامل خطرزای بروز اینگونه بیماری‌ها دانست.
دکتر داودی افزود: همانطور که ورزش و فعالیت‌های بدنی منظم در پیشگیری از بروز بیماری‌های مزمن قلبی عروقی، ریوی و متابولیکی کمک کننده است، می‌تواند در کنترل عوامل مداخله گر بیماری‌های غیرواگیر در دوران کرونا و همچنین آثار روحی روانی ایجاد شده از این بیماری در جامعه نیز کمک کننده باشد.
این متخصص پزشکی ورزشی ادامه داد: ورزش با تاثیری که بر توسعه سیستم ایمنی بدن افراد ایجاد می‌کند، می‌تواند به عنوان یک عامل کمک کننده تا اندازه‌ای از پیشرفت عوارض بیماری کووید۱۹ پیشگیری کرده و در افزایش انعطاف پذیری کیسه‌های هوایی ریه‌های افراد مبتلا به کروناویروس، تاثیر مناسبی بگذارد.
مدیر تربیت بدنی دانشگاه تاکید کرد: با توجه به اینکه چاقی یکی از عوامل خطرزا برای ابتلا به بیماری کووید۱۹ بوده و مطالعات مختلف نیز نقش موثر ورزش و فعالیت‌های بدنی را در سوخت و ساز سلولی اثبات کرده اند، با انجام فعالیت‌های ورزشی منظم می‌توانیم با کنترل وزن و جلوگیری از بروز چاقی به کنترل عوامل خطرزای این بیماری کمک شایانی کنیم.
دکتر داودی ادامه داد: طبق شیوه نامه‌های پزشکی و ورزشی اعلام شده از سوی مراجع معتبر، یک فرد معمول بزرگسال باید دست کم هفته‌ای سه تا پنج برنامه ۳۰ تا ۴۵ دقیقه‌ای تمرین هوازی با شدت متوسط داشته باشد و کودکان نیز ۶۰ تا ۷۰ دقیقه در هفته، طی چند برنامه با شدت کم تا متوسط به صورت بازی، تحرک بدنی و ورزش در هفته را باید اجرا کنند که ورزش‌های هوازی مانند پیاده روی، دویدن نرم و آهسته، کوهپیمایی، طناب زنی همراه با ورزش‌های قدرتی، کششی و تعادلی پیشنهاد می‌شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ارتباط با استفاده مداوم از ماسک در زمان انجام حرکات ورزشی افزود: طبق نظر انجمن پزشکی ورزشی ایران و سازمان بهداشت جهانی در دوران کرونا باید فعالیت‌های ورزشی هوازی، کار با وزنه به صورت قدرتی و ورزش‌های استقامتی را با رعایت فاصله گذاری فیزیکی و حفظ پروتکل‌های بهداشتی انجام دهیم؛ به این صورت که افراد، فعالیت ورزشی را در مکان‌های آزاد و با تهویه مناسب انجام داده تا نیازی به استفاده از ماسک نداشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار