بسته ویژه کشوری تابناک گیلان؛
پایگاه تحلیلی خبری تابناک گیلان از این پس سعی دارد جهت پوشش کامل وقایع مهم روز در کشور، مجموعه ای از مهم ترین اتفاقات 24 ساعت گذشته را در یک بسته خبری به مخاطبان خود عرضه کند که این موارد شامل کلیه موضوعات سیاسی-اجتماعی-فرهنگی-ورزشی و اقتصادی خواهد شد.
کد خبر: ۹۶۵۵۴
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۰ 18 September 2015
پایگاه تحلیلی خبری تابناک گیلان از این پس سعی دارد جهت پوشش کامل وقایع مهم روز در کشور، مجموعه ای از مهم ترین اتفاقات 24 ساعت گذشته را در یک بسته خبری به مخاطبان خود عرضه کند که این موارد شامل کلیه موضوعات سیاسی-اجتماعی-فرهنگی-ورزشی و اقتصادی خواهد شد.

همسر سپ بلاتر ایرانی است! (+عکس)

دبیرکل فدراسیون فوتبال می گوید: با همسر ایرانی بلاتر رو به رو شده و با او از راه دور سلام و علیکی هم داشته است.

دبیرکل فدراسیون فوتبال می گوید: با همسر ایرانی بلاتر رو به رو شده و با او از راه دور سلام و علیکی هم داشته است.

همسربلاتر ایرانی است! (+عکس)


به گزارش هفته نامه تماشاگران امروز، علیرضا اسدی می گوید: «من اردیبهشت امسال در اجلاس بحرین و انتخابات ای اف سی بود که اقای بلاتر و همسرش را دیدم. ایشان فارسی صحبت می کرد. هم خودش و هم خواهرش. همسر خواهرشان هم یک پزشک بودند. البته به گمانم آقای کفاشیان بیشتر با آنها حرف زدند.

به هر حال وقتی پای منافع ملی در میان است، باید از همه ابزارها استفاده کنیم تا سود ملی مان بیشتر شود. این فرصت که یک فارسی زبان با رئیس فیفاست، می تواند برای رسیدن به زبان مشترک و همدلی بیشتر و استفاده بهتر از شرایط به ما کمک کند. خب ما در انتخابات قبلی فیفا با انتخاب درست مان، استفاده خوبی هم بردیم ولی حالا شرایط عوض شده و باید به فکر این باشیم که مناسبات مان را برای سهم ایران از آینده فیفا، برنامه ریزی کنیم.

 مقصر حادثه مکه شناخته شد: شرکت بن لادن

معاون سازمان حج و زیارت اعلام کرد: گزارش کمیته بررسی حادثه مکه، پیمانکار طرح توسعه مسجدالحرام و نصب بالابرها را مقصر اعلام کرد.

حمید محمدی در گفت و گو با خبرنگار حج و زیارت ایسنا با اشاره به نتیجه گزارش کمیته‌ای که به دستور پادشاه عربستان پیگیر علت حادثه مکه بود، اظهار کرد: نتیجه این گزارش رسما اعلام شد و پیمانکار طرح توسعه مسجدالحرام که همان شرکت "بن لادن" باشد را به دلیل رعایت نکردن استانداردهای ایمنی در نصب بالابرها مقصر دانست.

وی اضافه کرد: همانطور که رسانه های سعودی نیز اعلام کرده اند؛ عوامل این شرکت فعلا ممنوع الخروج شده‌اند، اما درباره مجازات دیگر برای آنها خبر دیگری اعلام نشده است.

معاون سازمان حج و زیارت درباره انتشار شایعه هایی درباره وجود خرابکاری در حادثه مسجدالحرام و کشته شدن عمدی برخی زائران گفت: طبق بررسی ها و تحقیقات صورت گرفته، در این حادثه اصلا مساله خرابکاری مطرح نبوده و زائران ایرانی که جان باخته اند همه زائرانی بودند که آن روز در حال انجام اعمال حج و عبادت بودند و طرح چنین مسائلی درست نیست.

محمدی همچنین در مورد حادثه دیگری که در مسجدالحرام بر اثر سقوط پنکه سقفی رخ داد، اظهارات رییس مرکز پزشکی حج و زیارت را که گفته بود؛ چهار تن از زائران ایرانی مجروح شده اند اما حال وخیمی ندارند را تایید کرد و گفت: اطلاعات بیشتری در این باره ندارم و مرکز پزشکی حج و زیارت پیگیر آنها است.

او درباره حادثه آتش سوزی هتلی در مکه نیز توضیح داد: هتلی که در مکه دچار حریق شد محل اسکان زائران ایرانی نبوده و در ٥١ هتلی که ایرانی ها در آن اقامت دارند اتفاقی نیافتاده و هیچ مشکلی وجود ندارد.

محمدی در ادامه با اشاره به انتقال جسد هفت زائر جان باخته در حادثه مکه به کشور، افزود: اجساد این زائران هفت صبح در فرودگاه مهرآباد تحویل خانواده هایشان می شود. البته جسد سه زائر زن که به تازگی شناسایی شده اند هنوز آماده انتقال به کشور نشده و باید پیگیری های حقوقی مربوط به تحویل گرفتن اجساد آنها کامل شود.

وی تاکید کرد: همراه این جانباختگان هیچ یک از مجروحان ایرانی به کشور بازگردانده نمی‌شوند.

نام کامی جمهوری خواهان در رد برجام

دموکراتهای مجلس سنای امریکا روز پنجشنبه برای سومین بار سد راه طرحی شدند که هدف از آن رد کردن توافق هسته ای ایران بود و به این ترتیب بزرگترین دستاورد سیاست خارجی شش سال ریاست جمهوری باراک اوباما را رقم زدند و راه را برای اجرای این توافقنامه هموار کردند.

واحد مرکزی خبر: دموکراتهای مجلس سنای امریکا روز پنجشنبه برای سومین بار سد راه طرحی شدند که هدف از آن رد کردن توافق هسته ای ایران بود و به این ترتیب بزرگترین دستاورد سیاست خارجی شش سال ریاست جمهوری باراک اوباما را رقم زدند و راه را برای اجرای این توافقنامه هموار کردند.

دموکراتهای مجلس سنای امریکا روز پنجشنبه برای سومین بار سد راه طرحی شدند که هدف از آن رد کردن توافق هسته ای ایران بود و به این ترتیب بزرگترین دستاورد سیاست خارجی شش سال ریاست جمهوری باراک اوباما را رقم زدند و راه را برای اجرای این توافقنامه هموار کردند.

مجلس سنا که تحت کنترل جمهوریخواهان قرار دارد با 56 رای در مقابل 42 رای نتوانست به شصت رای لازم در این مجلس یکصد عضوی برای پیشبرد این طرح دست یابد و تمام دموکراتهای این مجلس به جز چهار نفر از این توافق هسته ای که در ماه ژوئیه اعلام شد حمایت کردند.

با در نظر گرفتن اینکه قرار نیست در این هفته رای گیری دیگری در مجلس سنا انجام شود رای گیری روز پنجشنبه این نکته را تضمین کرد که کنگره قطعنامه ای را در رد این توافقنامه که اجرای آن را از طریق حذف توانایی اوباما برای لغو اکثر تحریمهای امریکا علیه ایران فلج می کرد تصویب نخواهد کرد.

قطعنامه کنگره امریکا در رد این توافق باید تا نیمه شب پنجشنبه در هر دو مجلس سنا و نمایندگان تصویب می شد و در صورتی که اوباما آن را وتو نمی کرد به اجرا درمی آمد.
میچ مک کانل رهبر اکثریت جمهوریخواه در مجلس سنا در تلاش برای پیشبرد طرح مربوط به رد این توافقتنامه در کنگره از زمان ارائه آن به سنا در هفته قبل سه بار از طریق رای گیری تلاش کرد اما در جلب نظر تعداد بیشتری از دموکراتها برای رای دادن به این طرح ناکام ماند.

او بعد از ناکامی در دو تلاش اول سعی کرد تا فشار سیاسی مربوط به این مسئله را از طریق افزودن متممی به این طرح که اوباما را از کاهش هرگونه تحریمی علیه ایران منع می کرد تا زمانی که تهران امریکایی هایی را که در این کشور زندانی هستند آزاد سازد و حق موجودیت اسرائیل را به رسمیت بشناسد افزایش دهد.

با مخالفت دموکراتها با افزودن مسائل غیرهسته ای به بررسی توافق هسته ای ایران نتیجه رای گیری به عمل آمده به معنای آن است که این طرح در کسب شصت رای لازم برای حرکت به جلو ناکام مانده است.

این سومین تلاش جمهوری خواهان در هشت روز اخیر برای خارج کردن توافق هسته ای از مسیر خود بود که دمکرات ها مانع از آن شدند و حال اوباما می تواند این توافق را اجرایی کند.
روز پنجشنبه، جمهوری خواهان نیاز به شصت رای داشتند تا موضوع منع رئیس جمهور از برداشتن تحریم های ایران تا زمانی که این کشور به صورت رسمی حق اسرائیل برای بقا را به رسمیت نشناسد و چهار آمریکایی در ایران را آزاد نکند، در صحن سنا به رای بگذارند. رای نهایی پنجاه و سه رای موافق در برابر چهل و پنج رای مخالف بود و جمهوری خواهان هفت رای برای پیش بردن طرح خود که میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوری خواهان از آن حمایت می کرد، ناکام ماندند.

اصلاحیه مک کانل قرار بود به قطعنامه ای در رد توافق ایران الحاق شود. این قطعنامه نیز سومین بار، با پنجاه و شش رای موافق در برابر چهل و دو رای مخالف، از طرح در سنا باز ماند و رای کافی نیاورد. برای قطعنامه مخالفت با توافق هسته ای با ایران نیز شصت رای نیاز بود.


جزئیاتی از دستگیری ریگی از زبان مصلحی

وزیر سابق اطلاعات با تشریح جزئیاتی از نحوه دستگیری ریگی گفت: بعد خواندن زیارت عاشورا گفته شد که مگر پرواز برای عزیمت به قرقیزستان نباید از آسمان ایران عبور کند پس می‌توانیم هواپیما را به زمین بنشانیم.

خبرگزاری فارس: وزیر سابق اطلاعات با تشریح جزئیاتی از نحوه دستگیری ریگی گفت: بعد خواندن زیارت عاشورا گفته شد که مگر پرواز برای عزیمت به قرقیزستان نباید از آسمان ایران عبور کند پس می‌توانیم هواپیما را به زمین بنشانیم.

حجت‌الاسلام حیدر مصلحی عصر امروز در پنجمین همایش هیئت‌های محوری و برگزیده کشور که در مجتمع یاوران مهدی برگزار شد، با اشاره به اینکه جمع هیئتی‌ها بر اساس عشق و محبت و دلدادگی شکل می‌گیرد، افزود: در طول دوران انقلاب اسلامی این عشق، دلدادگی، ایثار و محبت نقش کلیدی، اساسی و محوری داشته است و امام همه این موفقیت را مدیون و مرهون این مجموعه می‌داند.

وی با اشاره به نقش هیئت‌های مذهبی در دوران دفاع مقدس بیان کرد: در دوران دفاع مقدس همه موفقیت‌های خود را مرهون این حرکت هیئتی و توجه به شعائر و عقبه‌های فکری و اعتقادی این هیئت‌ها بودیم.

وزیر سابق اطلاعات افزود: در انقلاب اسلامی نیز در هر کجا که به موفقیتی رسیدیم نتیجه حرکت هیئت‌های مذهبی بود.

وی با اشاره به خاطره‌ای از دوران تصدی خود در وزارت اطلاعات و دستگیری عبدالمالک ریگی اظهار کرد: ما در قضیه ریگی همه طراحی‌ها و برنامه‌ریزی‌های خود را کرده‌ بودیم و آنچه اتفاق افتاد در برنامه ما نبود. ما طراحی کرده بودیم که ریگی وقتی به دبی آمد و زمانی که خواست در شهر چرخی بزند دستگیر کنیم.

مصلحی گفت: دوستان اعلام کردند که ریگی در دبی گفته که در شهر حضور نخواهد داشت و این مسئله موجب شد که همه طراحی‌های ما بر هم بخورد و این در حالی بود که ما فقط برای دستگیری وی در دبی برنامه‌ریزی کرده بودیم.

وی با اشاره به اینکه باید همواره در مشکلات به ائمه توسل پیدا کرد افزود: به دوستان که جمع محدودی بودند گفتم که زیارت عاشورا بخوانند و توسل کنند و بعد به منزل ما بیایند.

وزیر سابق اطلاعات گفت: بعد خواندن زیارت عاشورا و حضور در منزل گفته شد که مگر نه‌اینکه پرواز برای عزیمت به قرقیزستان باید از آسمان ایران عبور کند، پس می‌توانیم هواپیما را به زمین بنشانیم.

وی با اشاره به اینکه با آقای جلیلی و فیروز‌آبادی هماهنگی صورت گرفت تصریح کرد: آقای فیروزآبادی با مسئولیت خودشان اجازه چنین اقدامی را دادند و در نهایت هواپیمای حامل ریگی به زمین نشست و وی دستگیر شد.

وزیر سابق اطلاعات بیان کرد: با این دستگیری یک موفقیت بزرگ برای جمهوری اسلامی به ثبت رسید و همه اینها غیر از نتیجه زیارت عاشورا و توسل نبود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در سخنرانی خود در سالروز ارتحال امام هفت اصل از اصول گفتمان امام را مطرح کردند، اظهار کرد: بخش دوم سخنان ایشان به این مطلب اختصاص داشت که عده‌ای به دنبال تحریف گفتمان امام هستند.

مصلحی با بیان اینکه این تحریف‌ها در طول تاریخ به صورت فراوان وجود داشته است، بیان کرد: باید نسل جوان ما با این اصول که رهبری از گفتمان امام مطرح کردند آشنا شوند.

وی با بیان اینکه اثبات اسلام ناب محمدی و نفی اسلام آمریکایی از جمله این اصول بود، گفت: اصل دوم اتکا به کمک الهی و بی‌اعتمادی به قدرت‌های مستکبر بود و امام در همه حرکت‌های خود تکیه‌گاهش را خداوند متعال قرار داد.

وزیر سابق اطلاعات سومین اصل را اعتقاد به اراده مردم دانست و افزود: هیئت‌های مذهبی نشانه اعتقاد به اراده مردم است و در دوران دفاع مقدس با تکیه به این اصل بر دشمنان پیروز شدیم.

وی اصل چهارم توجه به محرومان و پرهیز از اشرافی‌گری عنوان کرد و یادآور شد: اصل پنجم مخالفت صریح با مستکبران و حمایت صریح از مظلومان و شیطان بزرگ دانستن آمریکا بود. اصل ششم امام راحل استقلال کشور و مخالفت با سلطه بیگانگان در عین پرهیز از انزوا بود.

مصلحی وحدت ملی و مقابله با توطئه‌های تفرقه‌افکن را اصل هفتم که رهبری آن را عنوان کردند دانست و یادآور شد: مقام معظم رهبری بعد از تبیین این اصول فرمودند «‌اگر راه امام را گم کنیم یا فراموش کنیم یا خدای نکرده عمداً به کنار بگذاریم، ملّت ایران سیلی خواهد خورد». باید ببینیم چه شده است که ولی فقیه اینگونه هشدار می‌دهند و نظیر چنین سخنی را در سخنان رهبری در طول سال‌های گذشته شاهد نبودیم.

وی با بیان اینکه امروز عده‌ای به دنبال این هستند که گفتمان امام را تحریف کنند اظهار کرد: باید هیئتی‌ها مسئله اسلام ناب و اسلام آمریکایی که امام راحل آن را مطرح فرمودند را برای مردم تشریح کنند.

مصلحی با اشاره به مسئله جنگ نرم دارای پیچیدگی‌های خاص خود است افزود: یکی از کسانی که در تسخیر لانه جاسوسی نقش داشت گفته است که سفارت آمریکا باید باز شود، این هنر جنگ نرم است.

وی با اشاره به تشییع جنازه 270 شهید در تهران گفت: جمعیت در این تشییع جنازه به حدی بود که دوربین‌های صداوسیما نتوانست آن را به تصویر بکشد.

عاقبت رسوایی جنسی دیپلمات سعودی

یکی از دیپلمات‌های عربستان سعودی که به تجاوز مکرر و سوء استفاه جنسی دو زن متهم شده تحت مصونیت دیپلماتیکی از هند خارج شد.

 خبرگزاری آسوشیتدپرس، ویکاس سواراپ سخنگوی وزارت امور خارجه هند این دیپلمات را به عنوان ماجد حسن عاشور دبیر اول سفارت عربستان سعودی در دهلی نو معرفی کرد.

وزارت امور خارجه هند در بیانیه‌ای که منتشر کرد به جزئیات این مساله که چگونه این دیپلمات هند را ترک کرده نپرداخت.

یکی از مقامات هند که خواست نامش فاش نشود، گفت: عربستان سعودی تصمیم گرفت تا این دیپلمات و خانواده‌اش را از هند خارج کند. این دو زن نپالی به عنوان خدمتکار در خانه لوکس این دیپلمات کار می‌کردند و وی را به زندانی کردن غیرقانونی و تجاوز به آنها در ماه‌های اخیر متهم کردند.

هفته گذشته پلیس پس از دریافت شکایتی از سوی یک سازمان غیردولتی این دو زن را از هند اخراج کرد. از آن زمان به بعد این دو زن به نپال بازگشتند.

اگرچه پرونده‌ای علیه این دیپلمات تشکیل شده اما پلیس نمی‌تواند به خاطر مصونیت دیپلماتیکی علیه وی کاری انجام دهد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، بر اساس کنوانسیون وین،‌ دیپلمات‌ها در کشوری که در آنجا کار می‌کنند نمی‌توانند بازداشت یا مورد پیگرد کیفری قرار گیرند.

در همین حال سفارت عربستان سعودی در هند اتهامات وارد شده علیه این دیپلمات را رد کرد و همچنین به پلیس اجازه بازجویی از وی را نداد.


منصوریان: مسئولان صدا و سیما تجدید نیاوردند، رفوزه شدند؛ منافع مالی نبود بازی‌ سرخابی ها را هم پخش نمی کردند

سرمربی تیم فوتبال نفت تهران با انتقاد از مسئولان صداوسیما معتقد است اگر پای منافع مالی در میان نبود صداوسیما بازی‌های استقلال و پرسپولیس را هم پخش نمی‌کرد.

طرفداری- به گزارش سایت رسمی باشگاه نفت تهران، پس از آنکه با وجود اعلام قبلی صداوسیما مبنی بر پخش دیدار تیم‌های الاهلی امارات و نفت تهران، این بازی از شبکه سه سیما پخش نشد. همین موضوع باعث شد تا سرمربی تیم نفت موضع گیری کند. علیرضا منصوریان در این خصوص به سایت باشگاه نفت تهران گفت:

    شما یار دوازدهم ما نبودید و بازی تیم نفت در یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا و صعود احتمالی به مرحله بعد هیچ اهمیتی برای شما نداشت. من برای سازمان صداوسیما و رییس شبکه سه متأسفم، چون فقط شعار می‌دهند. بازهم تأکید می‌کنم شما در چنین بازی حساسی یار دوازدهم ما نبودید و یک درخواست از شما دارم که بازی‌های فصل آینده ما در لیگ قهرمانان آسیا را هم پخش نکنید. من پس از بازی به دلیل شکست برای مردم فوتبالدوست ایران ناراحت شدم و از اینکه نتوانستیم به جمع 4 تیم برتر آسیا صعود کنم شرمنده آنها هستم. چیزی که پس از پایان بازی مرا خیلی ناراحت کرد، این بود که رسانه ملی برای مردم فوتبال دوست ایران احترام قائل نشد و به رغم اعلام قبلی بازی را پخش نکرد. در حالی که از چند روز قبل پخش مستقیم آن را اعلام کرده بود در واقع صدا و سیما با این کار خود به دیدگاه و شعور مخاطبین فوتبالدوست خود توهین کرد و آنها را سر کار گذاشت. من فکر می‌کنم دلیل اصلی این کار این بود که بازی نفت برای آنها منافع مالی نداشت.

سرمربی تیم فوتبال نفت تأکید کرد:

    من مطمئنم اگر به خاطر فشار تماشاگران استقلال و پرسپولیس و اسپانسرها و در مجموع منافع مالی نبود، علاقه چندانی به پخش بازی‌های آنها نداشتید و برای هواداران این دو تیم هم احترامی قائل نبودید، چون اصلاً تنها چیزی که برای شما اهمیت ندارد، زیبایی‌های فوتبال است.  از رسانه‌های نوشتاری، خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها تشکر ویژه دارم، چون چه قبل از هر دو بازی رفت و برگشت مقابل الاهلی امارات و چه بعد از آن از ما حمایت کردند و به ما انرژی مثبت دادند. همچنین تشکر می‌کنم از برنامه 90 که با اینکه زیر مجموعه سیما هستند، اما گروهی را برای پوشش خبری ما به امارات فرستادند و با این کار در افزایش روحیه بازیکنان ما قبل بازی تاثیرگذار بودند.

وی خاطرنشان کرد:

    من به بازیکنانم به خاطر تلاشی که انجام دادند و باعث شدند در اولین فصل حضور خود در لیگ قهرمانان آسیا تا این مرحله بالا بیایند، تشکر می‌کنم و از مردم فوتبالدوست ایران به دلیل آنکه نتوانستیم به جمع 4 تیم نهایی لیگ قهرمانان آسیا صعود کنم عذرخواهی می‌کنم، اما مسئولان محترم صداوسیما و شبکه سه سیما شما در امتحان شب گذشته به عنوان یار دوازدهم تجدید نیاوردید بلکه رفوزه شدید.

ازدواج دختر زیر 10 سال در قزوین

اگرچه ازدواج دیرهنگام مشکلات فراوانی در زندگی افراد ایجاد کرده است و بسیاری از مردم درجامعه نیز به این باور رسیده اند و گرایش کنونی جامعه به سمت ازدواج به هنگام است اما گاهی افراط و تفریط ها سبب شده تا مسایل زیادی برای جامعه ایجاد شود که ازدواج کودکان و دختران نوجوان نمونه از این افراط و تفریط هاست که البته بیشتر در روستاها قابل مشاهده است.

تابناک: ازدواج یکی از رسوم و قواعد دین مبین اسلامی است که توجه و تشویق زیادی نیز در خصوص آن انجام شده است و بخش قابل توجهی از روایات و توصیه های معصومین به جوانان در خصوص ازدواج است. ازدواجی که به گفته دین مبین اسلامی سبب رشد و شکوفایی زن و مردم می شود.

بر این اساس خلقت زن و مرد در کنار یکدیگر معنا پیدا می‌کند. و این دو جنس مکمل در کنار زندگی مسالمت آمیز باید توانایی این را داشته باشند تا خانواده ای ایمن و آرام برای فرزندان آینده این خانواده فراهم کنند.

مشکلات اقتصادی، تمایل به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر و دستیابی به اهداف شغلی خاص سبب شده تا طی سالیان اخیر سن ازدواج در ایران به طور قابل توجهی بالابرود ماجرایی که در پی آن به دلیل بالارفتن سن همسران علاوه بر مشکلات اجتماعی و اخلاقی برای جوانان مشکلاتی نظیر نازایی و بیماریهای باروری را ایجاد می کند.

ازدواج در ایران دارای رسوم و قواعدی است که برخی از آن‌ها منحصر به فرهنگ ایرانی است، در ایران پسران برای ازدواج باید پا پیش بگذارند و در جامعه ایرانی پسران با دخترانی در سنین پایین‌تر ازدواج می‌کنند. ازدواج واقعه‌ای اجتماعی، زیستی و فرهنگی است که به دلیل نقش بنیادین آن در تشکیل خانواده از اهمیت بسزایی برخوردار است. بطوریکه پایندگی گروه و زندگانی کمی وکیفی نسلهای متوالی به ازدواج بستگی دارد. هنگامی که فرد در سن بالا ازدواج می‌کند، دیرتر به آرامش روانی که بر اثر ازدواج به موقع به آن دست می‌یابد، می‌رسد و حتی ممکن است نبود آرامش کافی موجب ناموفق بودن او در محیط کاری نیز شود.

اما این به آن معنا نیست که برخی از خانواده ها به دلیل ترس از ازدواج دیرهنگام فرزندان خود را مجبور به ازدواج های زودهنگام کنند ازدواج هایی که علاوه بر ایجاد مشکلات ذهنی و روانی برای خود زوجین خانواده هایی بی بنیان را به جامعه تحویل خواهد دارد.

در شرایط کنونی جامعه روند رشد کودکان در مدارس واجتماع به گونه ای است که اصولا دختران بعد از رسیدن به سن 19 سالگی و بعد از گذراندن دوره دبیرستان و پسران بعد از سن 22 سالگی آمادگی نسبی برای ازدواج را دارند و بر اساس آمارها در کشور نیز بیشتری آمار ازدواج در بین دختران در سنین 18 تا 25 سالگی و در پسران بعد از 23 سالگی است.

اگرچه ازدواج دیرهنگام مشکلات فراوانی در زندگی افراد ایجاد کرده است و بسیاری از مردم درجامعه نیز به این باور رسیده اند و گرایش کنونی جامعه به سمت ازدواج به هنگام است اما گاهی افراط و تفریط ها سبب شده تا مسایل زیادی برای جامعه ایجاد شود که ازدواج کودکان و دختران نوجوان نمونه از این افراط و تفریط هاست که البته بیشتر در روستاها قابل مشاهده است.

مدیر کل ثبت احوال استان قزوین درگفت و گو با تابناک بیان کرد: سال گذشته در قزوین بیش از 920 دختر در گروه سنی 10 تا 14 سال ازدواج کرده اند.

محمد صدرا آراسته افزود: البته در این مدت ازدواج 1 دختر زیر 10 سال نیز به ثبت رسیده است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر بشیترین آمار ازدواج در بین دختران در قزوین درگروه سنی 15 تا 19 سال است و در سال گذشته در این گروه سنی 3 هزار و 487 دختر در قزوین ازدواج کرده اند.

سارا بهروزی مشاور خانواده با ابراز تاسف از این آمار تکان دهنده در ازدواج دختران زیر 15 سال در قزوین گفت: با توجه به تغییراتی که در سبک زندگی امروز در کشور رخ داده است دختران 15 ساله هنوز جزو کودکان محسوب می شود و توانایی اداره یک زندگی به بهترین شکل را ندارد.

وی بیان کرد: بسیاری از خانواده ها با بیان این که تا زمانی که دختر از نظر سنی کمی رشد کند زوجین نامزد خواهند بود از این که کار اشتباهی انجام می دهند تفره می روند اما به لحاظ اجتماعی و روانی اغلب دختران زیر 15سال آمادگی و مهارت لازم برای اداره یک زندگی مشترک را ندارند و بر همین اساس توصیه می شود آینده فرزندان خود را با یک انتخاب عجولانه از بین نبریم.

سن قانونیِ ازدواج در ایران ۱۳ سال برای دختران و ۱۵ سال برای پسران است. امروزه در ایران محدودیت سنی برای ازدواج وجود ندارد و ازدواج در هر سنی ممکن است. ازدواج کودکان هم در سنت و هم در قانون ایران وجود دارد. منتها ازدواج دختر کمتر از ۱۳ ساله و پسر کمتر از ۱۵ سال «منوط است به اذن ولی به شرط مصلحت با تشخیص دادگاه صالح». ازدواج قبل از بلوغ (۹ سال قمری در دختران و ۱۵ سال قمری در پسران) توسط ولی کودک (پدر و جد پدری) انجام می‌شود. تشخیص دادگاه نیز کاملا از عرف منطقه تاثیر می‌گیرد.

لزوم اخذ مجوز دادگاه برای ازدواج کودکان از سال ۱۳۸۱ وارد قوانین ایران شد، تا پیش از آن تشخیص مصلحت فقط به عهده ولی کودک بود. هم‌اکنون نیز مجازاتی برای عدم کسب مجوز دادگاه تعیین نشده است.

معیارهای دادگاه‌های ایران برای صدور اجازهٔ ازدواج کودکان معمولاً شامل درخواست مشورت از پزشکی قانونی در مورد رسیدن کودک به بلوغ، و پرسیدن سوالاتی از دختر می‌شود. روند کار در هر دادگاه ممکن است متفاوت باشد و تشخیص دادگاه هم به شدت متاثر از عرف منطقه است.

کودک پس از رسیدن به سن بلوغ حق رد یا فسخ ازدواج را ندارد مگر اینکه مصلحت او در هنگام ازدواج رعایت نشده باشد که در این صورت حق قبول یا رد برای او موجود است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار