کد خبر: ۹۶۸۰۰
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۱ 18 September 2015
پروفسور رییسی محقق و استاد آب شناسی بخش علوم زمین دانشگاه شیراز می گوید : استان فارس در حالی هشتمین سال متوالی خشکسالی را پشت سر می گذارد که این خشکسالی در تاریخ صد سال گذشته در این استان بی سابقه بوده است .

این محقق دانشگاه شیراز با بیان اینکه بروز خشکسالی های دوره ای، پدیده ای کاملا طبیعی است ، می افزاید : در چرخه طبیعت ، خشک سالی یک فرصت طبیعی برای احیای ذخایر غذایی ، معدنی ، خاک و آب به شمار می رود و برای حیات گونه های گیاهی و جانوری و حتی انسان یک ضرورت است .

این استاد دانشگاه شیراز که به پدر آب شناسی ایران نیز معروف است در بیان اهمیت پدیده خشکسالی می افزاید: خشک سالی به دلیل دخل و تصرف بی رویه بشر در منابع آب است که منجر به بحران های جبران ناپذیر در ذخایر آب می شود .

وی مدیریت نادرست مصرف آب و برداشت های بی رویه از ذخایر زیرزمینی در دوران خشکسالی را علت بحرانی شدن وضعیت آب در استان فارس عنوان می کند : در دوران خشکسالی شدید ، استان فارس با افزایش تعداد چاه های غیر مجاز، از ذخایر آبی زیرزمینی و حتی حجم کامل ذخایر آبی زیرآبخوان ها به صورت بی رویه برداشت شده و امروز موضوع آب به یک بحران جدی در این استان تبدیل شده است .

پروفسور رئیسی با بیان اینکه حجم ذخیره آب زیر آبخوان ها فقط یکبار قابل برداشت است ، می گوید :این در حالیست که این حجم آب در استان فارس طی 50 سال گذشته با استفاده از فناوری و حفر چاه های عمیق برداشت شده و در سال های خشکسالی دیگر ذخیره ای در آبخوان ها باقی نمانده است .

همچنین براساس یک تحقیق دانشگاهی دیگر، متوسط بارندگی در استان فارس در طول چهل سال گذشته 300 میلی متر در سال به ثبت رسیده است .

محقق این طرح دانشگاهی با بررسی روند میزان بارندگی در دهه 1380 در استان فارس با بیان اینکه متوسط بارندگی های فارس در این دهه روندی کاهشی داشته است علت بحرانی شدن وضعیت آب در استان فارس عنوان می کند و می گوید : افزایش تعداد چاه های غیر مجاز، استفاده بی رویه از ذخایر آبی زیرزمینی و حتی حجم کامل ذخایر آبی زیرآب خوان ها برداشت شده است ، می گوید: استان فارس در این ده سال کاهش بارندگی بین 5 تا 65 درصد را تجربه کرده است .

دکتر صوفی با مقایسه میزان بارش ها در سال 82 به عنوان سال ترسالی با میزان بارندگی های دو سال پیاپی از سال 86 تا 88 به عنوان دو سال با شدیدترین دوران خشکسالی در استان فارس می گوید: در استان فارس در سال 82 با 91 میلی متر بارندگی بیشتر از متوسط چهل سال یعنی معادل 391 میلیمتر بارش ، میزان 56/6 میلیارد مترمکعب آب برداشت شده است این در حالی است که برداشت ها در سال 88 در اوج خشکسالی در استان ، 9/1 میلیارد مترمکعب افزایش یافته است .

این محقق بخش آبخیزداری مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس در ادامه به رشد میزان برداشت های هر چاه از منابع زیرزمینی اشاره می کند و می گوید : میزان برداشت از سفره های زیرزمینی توسط هر چاه در سال 88 نسبت به سال 82 ، 51 هزار مترمکعب افزایش داشته است .

دکتر صوفی تعداد چاه های استان فارس در سال 82 را 72 هزار و 500 چاه بیان می کند و می گوید اگر چه تعداد چاه ها در استان به دلیل خشک شدن بخشی از آن ها به 59 هزار و 700 چاه در سال 88 رسید اما میزان برداشت توسط تمامی چاه ها از 56/6 میلیارد مترمکعب درسال 82 به 45/8 میلیارد مترمکعب در سال 88 رسید .

وی ادامه می دهد : در سال 86 تا 88 که مجموع نزولات جوی فارس صد در صد کاهش داشته ، برداشت آب های زیرزمینی در استان نزدیک به 50 درصد رشد داشته است .

این دو محقق که عامل انسانی و نبود مدیریت صحیح در برداشت از ذخایر آب های زیرزمینی را از عوامل اصلی بحران آب در استان فارس می دانند، معتقدند با احساس مسئولیت همگان و همکاری و تعامل بیشتر دستگاه های مرتبط و همچنین مدیریت صحیح ذخایر باقی مانده آب می توان جلوی پیشروی این بحران را در استان فارس گرفت .
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
افشین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۳
بنظر من گازهای گل خونه ای که ازعسلویه تولیذ میشودموقعیت اقلیمی وجوی فارس رابحرانی کرده
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار