مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جهرم گفت: آتش زدن هر گونه بقایای گیاهی پس از برداشت محصول در مراتع این شهرستان ممنوع است و با متخلفان برخورد می‌شود.
کد خبر: ۹۶۸۷۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۱ 03 June 2021

تابنک فارس به نقل از ایرنا: علی جوکار افزود:با توجه به فرارسیدن فصل برداشت محصولات کشاورزی، هر سال تعدادی از کشاورزان با اهداف مختلفی از جمله سهولت در عملیات خاک‌ورزی و آماده‌سازی اراضی خود برای کشت دوم اقدام به آتش زدن مزارع و سوزاندن بقایای گیاهی می‌کنند.

وی گفت:با هر آتش‌سوزی مقداری از خاک سطحی ارزش حیاتی خود را از دست می‌دهد و ادامه این امر به مرور زمان موجب کاهش پایداری، افزایش فرسایش، افت حاصلخیزی خاک و نهایتاً کاهش تولید می‌شود.

وی بیان کرد: آتش زدن کاه و کلش(بقایای گیاهی پس از درو) باعث تضعیف مواد آلی خاک می‌شود در حالی که این مواد نقش مؤثری در بهبود حاصلخیزی خاک هم از نظر فیزیکی و هم از نظر شیمیایی دارند و باعث تعادل در آزادسازی و مصرف مواد غذایی موجود در خاک می‌شوند و بدین ترتیب میکروارگانیسم‌های خاک افزایش می‌یابد.

وی بیان کرد: بر پایه ماده ۱۱ قانون مدیریت پسماند، نظارت بر اجرای ضوابط و روش‌های مصوب در زمینه پسماندهای کشاورزی به عهده وزارت جهاد کشاورزی است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جهرم با اشاره به محدودیت‌های قانونی مصرح در این خصوص گفت:براساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۴۵ قانون حفاظت از جنگل‌ها و مراتع، آتش‌زدن بقایای گیاهی پس از برداشت محصول جرم است و مرتکبان به جزای نقدی و حبس محکوم خواهند شد.

چندین دهه است که مدیران مسئول هشدار می دهند که بقایای گیاهان پس از برداشت محصول، آتش زده نشود اما گوش ندادن به این توصیه ها و اخطارهای قانونی همپای هشدارها تداوم دارد.

رویه آتش زدن باقی مانده های گیاهان در زمین های کشاورزی همچنین هشدارهای مسئولان مربوط در اغلب شهرستان های استان فارس ادامه دارد.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار