فرماندار فیروزآباد بیان کرد: فرهنگ عمومی در جامعه مورد غفلت قرار گرفته و نباید اجازه داد مادی‌گرایی و مشغله‌های زیاد، ما را از فرهنگ عمومی غافل کند.
کد خبر: ۹۶۹۵۹۹
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۷ 08 June 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا:درنا شهبازی سه‌شنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی شهرستان فیروزآباد افزود:‌دست بافته های عشایری می‌تواند به‌ عنوان یکی از شغل‌های کم‌هزینه و پایدار با توسعه در بعد جهانی همراه شود.
وی ادامه داد: اشتغال بیش از ۱۰ هزار بافنده در این هنر و اثر ماندگار اصیل ایرانی افتخاری برای شهرستان است که با توسعه و تلاش در صدد جهانی‌شدن این شهر به عنوان شهر دست‌بافت‌ها هستیم.
وی بیان داشت: از این‌رو اشتغال یکی از مهم‌ترین مباحث در ایجاد امنیت و ... است که با ترغیب و تشویق مردم می‌توان هم در زمینه اشتغال و هم برای و جهانی شدن این شهرستان گام برداشت.

دستبافته‌های عشایر فیروزآباد فارس هویت و میراثی بومی محسوب می‌شود که حفظ آن همراه با کارآفرینی، رشد اقتصادی نیز برای این منطقه به همراه داشته؛ از همین رو وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دی‌ماه ۱۳۹۹ عنوان "شهر ملی دستبافته‌های عشایری" را به این شهرستان اختصاص داد.
فیروزآباد (واقع‌شده در ۹۲ کیلومتری جنوب‌غربی شیراز) شهرستانی شناخته‌شده در نگاه اهالی گردشگری و صنایع‌دستی است؛ شهری که افزون بر میراث‌داری مهم‌ترین یافته‌های دوران ساسانیان، با اصالت ساکنان عشایرش شناخته می‌شود.
پنج اثر باستانی محور ساسانی از جمله قلعه‌دختر، شهر گور، آتشکده و دو نقش برجسته ثبت جهانی فیروزآباد را به یکی از مقصدهای گردشگری داخلی و خارجی بدل ساخته است.

ضرورت پژوهش جامع حوزه فرهنگ در شهرستان فیروزآباد


فرماندار فیروزآباد در این نشست بیان داشت: فرهنگ همواره به‌ عنوان ابزار مشترک زندگی، اندیشه و کنش انسان در جامعه مطرح است.
حسین آرگیو تقویت انسجام و هویت ملی، دینی و اخلاقی را از رویکردهای شورای فرهنگ عمومی در مسیر پیشگیری از آسیب‌های فرهنگی اجتماعی عنوان کرد.
وی ابراز داشت: برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و تغییر الگوهای فرهنگی نادرست ناشی از این آسیب‌ها اهتمام ویژه‌ای باید صورت پذیرد.
فرماندار فیروزآباد بیان کرد: فرهنگ عمومی در جامعه مورد غفلت قرار گرفته و نباید اجازه داد مادی‌گرایی و مشغله‌های زیاد، ما را از فرهنگ عمومی غافل کند.
وی بیان کرد: همه مردم و مسئولان در ترویج و تبیین فرهنگ عمومی تأثیرگذار هستند؛کار فرهنگی ظریف است و در واقع نرم افزاری است نه سخت‌افزاری و نقش دانشگاه‌ها در فرهنگ‌سازی کم‌رنگ است و باید یک پژوهش جامع و همه‌جانبه در شهرستان داشته باشیم.

در این نشست، امام‌جمعه فیروزآباد گفت: فقر منشأ بسیاری از مشکلات و معضلات است که با اشتغال جوانان بسیاری از مشکلات و معضلات پایان می‌پذیرد.
حجت الاسلام و المسلمین سید عزیزالله هاشمی زاده فرهنگ عمومی را سنگ بنای فرهنگ هر جامعه و زیربنای همه فعالیت‌های اقتصادی، تجاری و سیاسی در کشور دانست و اظهار داشت: فرهنگ عمومی مقوله‌ای گسترده و فراگیر است به عبارتی مجموعه منسجم و نظام‌یافته‌ای از اهداف، ارزش‌ها، عقاید، باورها، رسوم و هنجارهای مردم متعلق به یک جامعه بزرگ قوم یا ملت است.
امام‌جمعه فیروزآباد با اشاره به فرموده مقام معظم رهبری، فرهنگ را همانند اکسیژن عنوان کرد و بر تقویت حوزه فرهنگ تأکید کرد.

رئیس اداره آموزش ‌و پرورش شهرستان فیروزآباد نیز در سخنانی در این نشست با بیان این‌که پیشگیری بهتر از درمان است و ضرورت دارد در بحث آسیب‌های اجتماعی اقدامات پیشگیرانه صورت گیرد، گفت: وابستگی به فضای مجازی در شرایط کرونایی مهم‌ترین آسیب اجتماعی دانش آموزان در این روزها است.
محسن شنبدی با بیان این که آموزش استفاده صحیح از تلفن همراه باید در دانش آموزان نهادینه شود، ادامه داد: اگر دانش آموزان در زمان حضور در فضای مجازی توسط والدین تحت نظارت نباشد، آسیب‌های بعدی که به مراتب ویرانگرتر بوده سراغ دانش آموزان خواهد آمد.
وی اضافه کرد: آمارهای مربوط به آسیب‌ها هر چقدر واقعی‌تر باشند برنامه‌ریزی برای پیشگیری دقیق‌تر خواهد بود.
رئیس اداره آموزش‌وپرورش شهرستان فیروزآباد بیان داشت: آموزش‌وپرورش فیروزآباد در سال تحصیلی جاری تمرکز ویژه‌ای بر سه آسیب اجتماعی در اولویت خواهد داشت و استفاده از مشاوران، ترویج آموزش‌های مجازی والدین و برگزاری کلاس‌های آموزش خانواده از راه‌های پیشگیری در دستور کار این اداره است.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار