دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس بیان کرد: میانگین میزان شیوع اعتیاد در جمعیت دانش آموزی در کشور 2.1 دهم درصد است و در استان فارس با 3.2 دهم از میانگین کشوری هم بالاتر است.
کد خبر: ۹۷۴۴۹۶
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۴ 28 June 2021

تابناک فارس به نقل از تسنیم: اعتیاد به مواد مخدر از بزرگترین چالش و آسیب‌های اجتماعی است که تأثیر نامناسبی را در ابعاد مختلف زندگی می‌گذارد. شیوع مواد مخدر، تنوع و سهولت دسترسی به آن‌ها در کنار کاهش سن معتادان بر دامنه تبعات اعتیاد افزوده زیرا اعتیاد یک پدیده مخرب چندوجهی است که مسائل خانوادگی، فرهنگی و نیز اقتصادی جامعه در بروز و تشدید آن نقش موثری دارند.

مبارزه جدی و تاثیرگذار با مواد مخدر نیازمند هم‌افزایی و همکاری همه دستگاه‌ها است، تقویت پیوند جوانان با جامعه از طریق غنی‌سازی اوقات فراغت، ارتقای آموزش حرفه‌های فنی و اشتغال، ورزش و نشاط و شادابی از گام‌های موثر در پیشگیری از روی آوردن جوانان به اعتیاد است که نیازمند برنامه‌ریزی و عزم جدی است.

سلیمان کرمی  با اشاره به اجرای طرح یاریگران زندگی در مدارس استان از مهرماه سال 98، اظهار داشت: این طرح به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی، رفتار‌های پرخطر و مبارزه با اعتیاد در بین جوانان مؤثر بوده و هم اکنون 903 هزار و 111 دانش آموز در 8 هزار و 901 مدرسه در سطح استان تحت پوشش این طرح قرار دارند.

وی با بیان اینکه حدود 45 درصد مدارس فارس تحت پوشش طرح یاریگران زندگی قرار گرفته‌اند و این طرح در راستای افزایش توانمندی دانش‌آموزان و آگاهی‌بخشی به آنان در برابر آسیب‌ها اجتماعی اجرا شده است، افزود: یکی از علل اصلی روی آوردن به اعتیاد عدم آگاهی و کم اهمیت جلوه دادن این آسیب از سوی خانواده‌ها است که پیامد‌های فردی و اجتماعی نامطلوبی را به‌دنبال دارد.

 

کرمی خود مراقبتی را مهمترین اصل برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد به مواد مخدر عنوان کرد و ادامه داد: آگاهی لازم باید از خانه و مدرسه شروع شود تا رفتار‌ها و الگو‌های سالم در جامعه به ویژه در بین دانش‌آموزان به خوبی اجرا شود.

میانگین شیوع اعتیاد در استان فارس بالاتر از میانگین کشوری

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس بیان کرد: میانگین میزان شیوع اعتیاد در جمعیت دانش آموزی در کشور 2.1 دهم درصد است و در استان فارس با 3.2 دهم از میانگین کشوری هم بالاتر است.

وی با اشاره به اینکه با اقدامات پیشگیرانه که در مدارس صورت گرفته افزایش آمار مصرف مواد مخدر نسبت به قبل کاهش یافته است ادامه داد: اجرای طرح‌های مبتکرانه در محلات پر خطر در راستای پیشگیری، درمان و حمایت از سوءمصرف مواد نقش به‌سزایی دارد.

لزوم ورود خیرین به حوزه اعتیاد

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس بر لزوم مشارکت گسترده خیرین در حوزه اجتماعی تاکید کرد و گفت: کمک خیرین در حوزه‌های مختلف از جمله مدرسه‌سازی، پزشکی، آب و غیره از گذشته نهادینه شده است و ورود خیرین برای کمک به کاهش آسیب‌های اجتماعی که زیربنای توسعه است نیز باید نهادینه شود.

کرمی با تصریح بر اینکه 70 درصد زندانیان به صورت مستقیم و غیرمستقیم درگیر مواد مخدر هستند، افزود: بروز ناهنجاری‌های اجتماعی از جمله سرقت، قتل عمد، طلاق و غیره با درصد‌های مختلف بالا تحت شعاع مسائل اعتیاد و مواد مخدر است و برطرف کردن این موضوع با کار‌های روتین و اداری موجود کفاف نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه در بحث اعتیاد، اصل قضیه مردم هستند و مشکل اجتماعی نیست بلکه می‌توان آن را بحران اجتماعی دانست، اضافه کرد: تعداد معتادان متجاهر زن (کارت خواب) در استان 150 نفر است چرا که آمار درگیری بانوان با مواد مخدر بالا است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس با بیان اینکه افزایش درصد اعتیاد و کاهش سن اعتیاد در جامعه نگران کننده است، اظهار داشت: میانگین سن اعتیاد از 15 سال تا 34 سال رسیده است.

اعتیاد دانشجویان به مصرف مواد مخدر

وی با اشاره به همکاری شهرداری شیراز در زمینه ساماندهی معتادان و شناسایی 16 نقطه پرآسیب و سکونتگاه غیررسمی در کلانشهر شیراز اظهار کرد: با هماهنگی دادستان فارس و شهرداری شیراز از اول تیرماه ماهانه 3000 معتاد متجاهر که چهره بدی را به سیمای شهر وارد کرده‌اند و 36 درصد آن‌ها غیربومی هستند در حال جمع‌آوری است.

کرمی با ابراز نگرانی از اعتیاد دانشجویان دانشگاه آزاد به مصرف مواد مخدر گفت: جوانان در این برهه زمانی به اعتیاد گرایش پیدا کرده‌اند و به جای تمرکز روی درس و آینده و اهدافشان به سمت مواد مخدر روی آورده‌اند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس افزود: همچنین فعالیت کارگاه‌ها فروش ضایعات در سطح کلانشهر شیراز شرایط را برای معتادان فراهم آورده تا روز‌ها با جمع‌آوری ضایعات و فروش آن‌ها هزینه مواد مخدر خود را فراهم کنند.

وی بیان کرد: در دیداری که با آیت‌الله دژکام امام جمعه شیراز داشتیم اعلام کردیم که با وجود محدودیت‌های کرونایی در چندین مرحله طرح پاک‌سازی اطراف حرم مطهر حضرت احمد ابن موسی شاهچراغ (ع)، بافت‌های قدیمی پرآسیب و تاریخی شیراز با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط از وجود معتادان و خرده‌فروشان مواد مخدر انجام و معتادان انجام شده است.

محله سنگ سیاه کلنی معتادان

کرمی ادامه داد: محله سنگ سیاه که در دل بافت تاریخی شهر شیراز واقع شده است به کلنی امن تجمع معتادان تبدیل شده و تلاش برای رفع معضلات این محله و ساماندهی معتادان در دست اجرا است.

این مقام مسئول با بیان اینکه یکی از اولویت‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر ضربه به بنیان‌های مالی قاچاقچیان است گفت: گرایش به مواد مخدر صنعتی نسبت به سنتی بیشتر است و دلیل اصلی آن تبدیل شدن یکی از کشورهای همسایه به یکی از قطب‌های مواد مخدر صنعتی است و این موضوع ایجاد نگرانی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه استان فارس به دلیل همجواری با 6 استان کریدور ارتباطی کشور، ادامه داد: به دلیل شرایط خاص و با توجه به درآمد بالا مواد مخدر افراد زیادی را درگیر خود می‌کند و سال گذشته بالغ بر 50 تن کشفیات انواع مواد مخدر در استان فارس داشتیم.

کرمی در ادامه با ابراز نگرانی از اینکه جوانان بیشتر در معرض آسیب اعتیاد قرار دارند و میانگین سن فروشندگان مواد مخدر در بین نوجوانان رو به افزایش است گفت: متاسفانه در برخی نقاط جنوبی شهر شیراز خانوادگی به اعتیاد مبتلا هستند و این خود بزرگترین تهدید و آسیب اجتماعی جامعه امروز است.

شیوع اعتیاد در بین کارگران استان فارس 50 درصد است

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس نسبت به شیوع اعتیاد بین کارگران این استان هشدار داد و گفت: میانگین کشوری مصرف اعتیاد در بین کارگران 23 درصد است که متاسفانه این آمار در استان فارس بالای 50 درصد میانگین کشوری و نگران کننده است.

وی خطر جدی‌تر از شیوع موادمخدر را رفتار پرخطر و مصرف موادمخدر صنعتی و توهم‌زا دانست و بر تلاش همگانی برای جلوگیری از آن به‌ویژه در خانواده‌ها تاکید کرد و گفت: 65 درصد همسر آزاری، 55 درصد طلاق، 13 درصد کودک آزاری، 25 درصد قتل عمد، 23 درصد نزاع و خشونت، 30 درصد جرائم کیفری و 10 درصد جرائم مالی به خاطر تهیه، توزیع و مصرف موادمخدر است.

کرمی با بیان اینکه در حال حاضر 104 کمپ ترک اعتیاد در استان فارس فعال است که 40 کمپ آن در کلانشهر شیراز واقع شده است افزود: سال گذشته 210 شغل با همکاری فعالان اقتصادی برای آسیب‌دیدگان بهبود یافته از اعتیاد فراهم و حمایت‌های اجتماعی از آن‌ها شد همچنین 5 کارگاه در مرکز ماده 16 با اشتغال‌زایی 32 نفر ایجاد کردیم.

برچسب ها: اعتیاد ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار