بهروزی در خصوص میزان هدررفت آب در شبکه توزیع شیراز گفت: حدود ۲۵ تا ۲۶ درصد از آب در شبکه توزیع هدر می‌رود که بخش قابل توجهی از آن مربوط به انشعاب‌های غیرمجاز خصوصا در حاشیه شهر و مناطق تازه الحاق شده به شیراز است.
کد خبر: ۹۷۴۷۹۴
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۸ 29 June 2021

تابناک فارس به نقل از ایسنا:بهمن بهروزی در پاسخ به سئوالات ایسنا، ضمن اعلام این مطلب که نمونه برداری از آب شرب شیراز به طور مداوم و از ۱۸۰ تا ۲۰۰ نقطه انجام می‌شود، گفت: آب سالم و بهداشتی باید طبق استانداردها کلر باقیمانده داشته باشد و استشمام بوی کلر از آب، به دلیل اجرای همین استاندارد است.

وی با اشاره به اینکه چاه‌ها تامین کننده بالغ بر ۷۵ درصد از کل آب مورد نیاز شهرستان شیراز است، گفت: آب زیرزمینی با توجه به لایه‌های مختلف خاک، حاوی املاح مختلفی است، اما وجود املاح در آب شرب، دال بر غیرقابل مصرف بودن یا غیربهداشتی بودن آن نیست.

بهروزی با تایید این مطلب که آب شیراز در نقاط مختلف دارای کیفیت‌های متفاوتی است، بهترین آب در این کلانشهر را مربوط به منابع آب کوه دراک دانست و گفت: ما باید بهداشت و سلامت آب را تامین کنیم.

وی با قبول اینکه سختی آب در شهرستان شیراز بالا است، گفت: بعضی از شهروندان با استفاده از دستگاه‌هایی سختی آب را کم می‌کنند، باید توجه داشته باشیم که این دستگاه، تصفیه کننده آلودگی نیست، بلکه کاهش دهنده سختی آب محسوب می‌شود.

هدر رفت ۲۶ درصد آب در شبکه توزیع

بهروزی در خصوص میزان هدررفت آب در شبکه توزیع شیراز گفت: حدود ۲۵ تا ۲۶ درصد از آب در شبکه توزیع هدر می‌رود که بخش قابل توجهی از آن مربوط به انشعاب‌های غیرمجاز خصوصا در حاشیه شهر و مناطق تازه الحاق شده به شیراز است.

مدیر عامل آبفای شیراز تاکید کرد که با هماهنگی دادستانی، موضوع مقابله قانونی با انشعاب‌های غیرمجاز آب در شهرستان شیراز، به شکل ویژه مد نظر قرار دارد و عوامل اجرایی آبفا با همراهی ضابطان قضایی، نسبت به قطع انشعاب غیرمجاز و تبدیل آن به انشعاب مجاز اقدام می‌کنند.

بهروزی با بیان اینکه هم اکنون شمار اندکی از روستاها در شیراز با استفاده از تانکر، آبرسانی می‌شوند، گفت: طی ۲ سال اخیر با اقدامات زیرساختی و توسعه‌ای، تعداد روستاهایی که با استفاده از تانکر نیاز آب شرب بهداشتی آنها تامین می شد، کاسته شده است.

مدیرعامل آبفای شیراز با یادآوری اینکه اکنون ۶ تانکر آبرسانی در این شهرستان فعال است، گفت: سال ۹۸ تعداد ۱۰۶ تانکر آبرسانی در شهرستان شیراز فعال بود و این عدد برای کلانشهر شیراز اکنون صفر شده است، اما برای آبرسانی به بعضی روستاها، متناسب با نیاز، بین ۶ تا ۷ تانکر کار را انجام می‌دهند.

بوی بد فاضلاب جنوب شیراز

بهروزی در پاسخ به سئوالی پیرامون تداوم استشمام بوی فاضلاب در نقاط جنوب شیراز، گفت: در سال‌های گذشته شدت و وسعت بوی فاضلاب در بخشی از شیراز بسیار بیشتر بود که از یکسال قبل و با انجام اقداماتی این بو کاسته شده است.

وی با اشاره به اتصال فاضلاب فرودگاه شهید آیت‌الله دستغیب و پایگاه هوایی شیراز به شبکه انتقال فاضلاب شهری، خاطرنشان کرد: در گذشته هر مسافری که وارد فرودگاه شیراز می‌شد، بوی بد را خصوصا در ایام گرم سال کاملا احساس می‌کرد اما اکنون اینگونه نیست.

بهروزی در عین حال استمرار استشمام بوی بد در نقاطی از جنوب شیراز را به دلیل فاضلاب تولیدی شهرک صنعتی بزرگ شیراز دانست و تاکید کرد که اداره کل حفاظت محیط زیست و دیگر دستگاه‌های ناظر، در این خصوص اقداماتی را در دستور کار قرار داده‌اند.

مدیر عامل آّفای شیراز با اشاره به اینکه وجود کارخانه‌های تولید نشاسته در شهرک صنعتی، علت اصلی بخشی از این بو است، اعلام کرد که حفاظت محیط زیست از کارخانه‌های یاد شده برای اجرای طرح تصفیه فاضلاب تعهد گرفته است.

اجباری بودن اجرای سیستم پیش تصفیه فاضلاب بیمارستان‌ها و رستورانها

بهروزی در خصوص اینکه آیا مراکز بهداشتی درمانی و رستوران‌ها در شیراز، سیستم تصفیه اولیه فاضلاب دارند؟ گفت: همه مراکز صنعتی، رستوران‌ها و بیمارستان‌ها موظف به اجرای طرح پیش تصفیه در مسیر ورودی فاضلاب به شبکه هستند و اگر مرکزی فاقد چنین امکانی باشد از اتصال فاضلاب آن به شبکه ممانعت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد که بخشی از بیمارستان‌های دولتی در شیراز، سیستم پیش تصفیه را طراحی و اجرا کرده و به شبکه متصل شده است و در بعضی دیگر نیز این اقدام در دستور کار قرار دارد اما در مورد همه بیمارستان‌ها، چنین اقدامی اجرایی نشده است.

قطع برنامه ریزی شده آب نخواهیم داشت

مدیرعامل شرکت آبفای شیراز با تاکید براینکه تابستان امسال علیرغم کاهش شدید بارندگی و گرمای زودرس و بالای هوا، برنامه برای قطع آب در کلانشهر شیراز وجود ندارد، گفت: قطع آب تنها در صورت بروز حادثه یا نیاز فنی، با اعلام قبلی انجام می‌شود.

بهروزی با یادآوری اینکه ۱۰۰ درصد تامین آب شرب مورد نیاز وابسته به انرژی برق است، گفت: اگر با قطعی برق و اعمال خاموشی مواجه باشیم، امکان قطع آب هم وجود دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در بخش زیادی از شبکه تامین و توزیع آب شرب شیراز، پیش بینی برق اضطراری انجام شده است، گفت: در بخشی از شبکه امکان بروز اختلال در تامین آب به دلیل قطع برق، وجود دارد.

بهروزی خاطرنشان کرد که تاثیر هر ۲ ساعت قطع برق روی سیستم تامین و توزیع آب شرب بین ۵ تا ۶ ساعت خواهد بود.

مدیرعامل شرکت آبفای شهرستان شیراز با یادآوری وابستگی ۷۵ درصدی آب شرب در این شهرستان به منابع زیرزمینی گفت: هم اکنون ۲۲۷ حقله چاه آب در شیراز وجود دارد که ۲۰۰ حلقه آن فعال است.

بهروزی با بیان اینکه عمق چاه‌های آب در شیراز بین ۲۰۰ تا ۳۵۰ متر است، گفت: برای حفر چاه‌های جدید، مجوزهای لازم از آب منطقه‌ای فارس اخذ شده و قرارداد لازم نیز منعقد شده است.

پوشش ۷۶ درصدی شبکه فاضلاب در شیراز

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان شیراز همچنین گفت: اکنون بالغ بر ۷۶ درصد از کل جمعیت کلانشهر شیراز تحت پوشش شبکه جمع‌آوری فاضلاب قرار دارد و این شهر در کشور رتبه اول را دارا است.

بهروزی با اشاره به اینکه کار اجرای تاسیسات شبکه جمع آوری فاضلاب در بعضی شهرکهای پیرامونی شیراز، اجرایی شده است، گفت: هر سال به طور میانگین ۳۴ هزار مشترک جدید به شبکه جمع آوری فاضلاب شیراز اضافه می‌شود.

مدیرعامل آبفای شیراز در خصوص فاضلاب شهرک آرین، گفت: جمع آوری و انتقال فاضلاب این شهرک از اهمیت بالایی برخوردار است و شورای چهارم نیز با هدف تسریع در این کار، موضوع اجرای تصفیه‌خانه‌های لوکال را مطرح و دنبال کرد، این شرکت نیز آمادگی لازم را برای اجرای تاسیسات خط انتقال فاضلاب خانگی به تصفیه‌خانه‌های محلی را دارد.

بهروزی در عین حال تاکید کرد که اگر موضوع تصفیه خانه لوکال به نتیجه نرسد، شرکت آبفای شیراز خود را موظف به اجرای طرح شبکه جمع آوری و انتقال فاضلاب شهرک آرین می‌داند. هرچند این اقدام هم نیازمند همکاری گسترده سایر دوایر و دستگاه‌های خدمات رسان خصوصا مجموعه شهرداری و شورای شیراز است.

 



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار