کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز گفت: در پاندمی کرونا، نقش ویتامین D بر ابتلا به بیماری کووید ۱۹، بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از آن همواره مورد بحث بوده است.
کد خبر: ۹۷۶۰۰۱
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۵ 04 July 2021

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: نسرین نسیمی کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز با بیان اینکه در پاندمی کرونا، نقش ویتامین D بر ابتلا به بیماری کووید ۱۹، بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از آن همواره مورد بحث بوده است، اظهار کرد: مطالعات مقطعی انجام شده در این رابطه در کشور‌های مختلف، نشان دهنده وجود رابطه معنادار بین سطح سرمی ویتامین D و شدت بیماری کووید ۱۹ و مرگ و میر ناشی از آن است که این ارتباط احتمالا به دلیل اثرات ویتامین D در پاسخ ایمنی به این عفونت است.

او ادامه داد: با وجود اینکه هنوز مطالعات کار آزمایی بالینی قوی در خصوص اثر ویتامین D بر پیامد‌های بالینی کووید ۱۹ وجود ندارد، در مطالعات مقطعی ارتباط بین ویتامین D و شدت بیماری به وضوح بیان شده است.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز تصریح کرد: بنابراین در ابتدا لازم است سطح سرمی ویتامین D را اندازه گیری کنیم تا در صورت کمبود، مطابق با شیوه نامه‌های درمانی کمبود این ویتامین، مکمل‌ها را دریافت کنیم.

او اضافه کرد: اگر کمبود ویتامین D نداریم و یا امکان بررسی آزمایشگاهی سطح سرمی این ویتامین را نداریم، لازم است از شیوه نامه‌های پیشگیری از کمبود که در ادامه به آن اشاره می‌شود، به صورت منظم استفاده کنیم.

دوز مصرفی مناسب ویتامین D در سنین مختلف
نسیمی اظهار کرد: میزان نیاز به ویتامین D در مادران باردار، روزانه یک قرص هزار واحدی است.

او با بیان اینکه میزان نیاز به ویتامین D در کودکان شیرخوار زیر ۲ سال، روزانه دوز ۴۰۰ واحدی (تامین از طریق مصرف قطره A-D) است، افزود: میزان نیاز به ویتامین D در کودکان ۲-۸ سال، هر ۲ ماه یک بار یک قرص ۵۰ هزار واحدی است.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز اضافه کرد: میزان نیاز به ویتامین D در کودکان و نوجوانان ۸-۱۸ سال، هر ماه یک قرص ۵۰ هزار واحدی به مدت ۹ ماه است.

نسیمی بیان کرد: میزان نیاز به ویتامین D در افراد ۱۹-۵۹ سال، هر ماه یک قرص ۵۰ هزار واحدی است.

او ادامه داد: میزان نیاز به ویتامین D در افراد بالای ۶۰ سال، علاوه بر مصرف ماهیانه یک قرص ۵۰ هزار واحدی، مکمل کلسیم هم زیر نظر پزشک توصیه می‌شود.

برچسب ها: ویتامین دی ، کرونا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار