میراث زندیه، در عین شکوه، ساده است و از منظر معماری، شاخصی منحصربه‌ فرد محسوب می‌شود. ارگ کریم خان، مسجد وکیل، بازار وکیل، عمارت کلاه فرنگی و حمام وکیل، همه‌ی میراث دوره زندیه است هرکدام در نوع خود بازتابنده هنر، ذوق و خلاقیتی شگرف است .
کد خبر: ۹۷۸۵۵۲
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۲ 14 July 2021

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: حمام وکیل: یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری شهر شیراز، حمام وکیل آن است که در کنار بازار و مسجد وکیل، مجموعه زندیه شیراز را تشکیل داده اند. این حمام در دوره زندیه و با دستور مستقیم کریم خان زند ساخته شده است.
مسجد وکیل : این مسجد دارای دو ایوان شرقی و جنوبی می باشد. معمارهای مسجد وکیل به منظور این که قبله مسجد با قبله شرعی مطابقت کند و از طرفی نمای مسجد با درهای فرعی بازار و خود بازار همخوانی داشته باشد، راهروها را به صورتی به صحن مسجد وصل کرده اند که در عین کجی تغییر زاویه صحن مشخص نباشد.این حد از دقت در معماری در دوره ای که اوج شکوفایی ایران در بخش معماری بوده است، قابل تحسین و ستودنی است
عمارت کلاه فرنگی : چهار فصل یا باغ حکومتی نام های دیگر این ابنیه می باشند. چنانچه گفته شد عمارت کلاه فرنگی متعلق به زمان زندیان می باشد. در آن زمان گردهمایی های رسمی و انواع مراسم ها را در این عمارت برپا می کردند. همچنین این بنا مکانی مناسب برای پذیرایی و حضور مهمانان و سفیران خارجی محسوب می شده است.
ارگ کریم خان زند : برای ساخت این قلعه، از بهترین معمارها، نقاش ها، صنعتگران و نجاران بهره برده است تا بتواند سازه ایی بساز که علاوه بر داشتن آوازه جهانی، نسل های بعد هم بتوانند از این شاهکار دیدن کنند. علاوه بر این ها کریم خان زند برای ساخت تابلو های لوکس از نقاشان سراسر ایران و حتی روسیه نیز کمک گرفته است تا نقاشی هایی به یادگار بکشند.
بازار وکیل : این بازار که از نظر معماری دارای سه فضای جداگانه است، گذرگاه (برای گذر مشتریان)، حریم مغازه (به بلندای نزدیک به ۲ پله بالاتر از سطح زمین)، فضای مغازه (جایگاه فروش) است. بازار دارای پنج در بزرگ است که در چهار سوی آن جای گرفته‌است.

 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار