عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با ابراز گلایه از وزارت نیرو که در سال‌های گذشته اقدام به استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در تامین برق کشور نکرده است، گفت: یکی از راه‌های تامین برق کشور استفاده از ظرفیت بخش خصوصی است. در این راستا باید فرهنگ‌سازی صورت بگیرد. ضمن اینکه صنایع بزرگ باید خودشان نیروگاه بسازند تا هم مصرف برق خودشان را تامین کنند و هم در مواقع لزوم و ضروری به کمک دیگر بخش‌ها بیایند.
کد خبر: ۹۸۰۵۷۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۰ 23 July 2021

تابناک فاس به نقل از تسنیم: حسین حسین‌زاده عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت برق کشور اظهار داشت: اکنون برای اینکه برق خانگی و 10-12 هزار مگاوات کسری برق تامین شود، برق صنایع بزرگ تعطیل شده است که این اقدام خسارت‌هایی به همراه داشته که یکی از آن‌ها افزایش قیمت سیمان در بازار است. ضمن اینکه تعطیلی صنایع بزرگ که کارگران بسیار زیادی دارد، ضررهای اقتصادی برای آن‌ها به دنبال خواهد داشت.

وی با ابراز گلایه از وزارت نیرو که در سال‌های گذشته اقدام به استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در تامین برق کشور نکرده است، گفت: یکی از راه‌های تامین برق کشور استفاده از ظرفیت بخش خصوصی است. در این راستا باید فرهنگ‌سازی صورت بگیرد. ضمن اینکه صنایع بزرگ باید خودشان نیروگاه بسازند تا هم مصرف برق خودشان را تامین کنند و هم در مواقع لزوم و ضروری به کمک دیگر بخش‌ها بیایند.

دبیر کمیسیون انرژی با بیان اینکه در روزهای گذشته طرحی در این رابطه از سوی این کمیسیون آماده و از سوی هیئت رئیسه اعلام وصول شد، گفت: در طرح "توسعه و مانع‌زدایی از صنعت برق کشور" چندین وزارتخانه مکلف به انجام ماموریت‌هایی شدند تا به تدریج کسری برق کشور رفع شود. وزارت نیرو مکلف به بهینه‌سازی مصرف برق شده است. وزارت نفت باید مخازن سوخت مایع نیروگاه‌های برق را تامین کند. وزارت صمت نیز مکلف شده است برای تامین برق پایدار مشترکان صنعتی، تا سال 1404 حداقل 10 هزار مگاوات برق تامین بکند.

نماینده مردم لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: ساخت هر نیروگاه 2 تا 3 سال زمان می‌برد و نیازمند اعتباری بالغ بر چهار تا هشت میلیارد تومان است. اگرچه در این طرح سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی مکلف شده‌اند، هر ساله برای ساخت نیروگاه مبلغی اختصاص دهند یا اعتباری تامین کنند، اما لازم است در این رابطه صنایع بزرگ و بخش خصوصی وارد عمل شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: لازم است همه بخش‌های کشور دست به دست هم بدهند تا این اتفاق صورت بگیرد و شاهد ساخت نیروگاه‌‌ در کشور باشیم. در این طرح گمرک نیز موظف شده تا تجهیزات مورد نیاز ساخت نیروگاه‌ها را سریع ترخیص کند. لازم است نهادهای دولتی همکاری‌های نزدیکی با بخش خصوصی و صنایع برای ساخت نیروگاه داشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار