پس از تقریبا دو ماه که اتوبوس‌های شهری شیراز کار خود را به مدت دو روز تعطیل کردند، امروز نیز رانندگان در اعتراض به وضع موجود اتوبوس‌ها را از پارکینگ خارج نکرده و رفت‌وآمد مردم مختل شد.
کد خبر: ۹۸۰۷۰۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۷ 24 July 2021

تابناک فارس به نقل از تسنیم: تقریبا یک ماه پیش بود که رانندگان برخی از خطوط اتوبوس‌های شهری شیراز در اعتراض به پرداخت کم یارانه و نداشتن حقوق کافی خدمات‌دهی خود را تعطیل کردند و برای دو روز رفت‌وآمد مردم با مختل مواجه شد.

پس از دو روز و وعده‌هایی که مسئولان حمل‌ونقل شهری برای بهبود شرایط دادند، خدمات‌دهی اتوبوس‌ها از سر گرفته شد تا اینکه امروز صبح دوباره مردم شیراز با نبود اتوبوس‌ها و ساعت‌ها معطلی برای رفتن به محل کار مواجه شدند.

تعداد زیادی از شهروندان که برای حاضر شدن در محل کار یا انجام امور روزمره خود ساعت‌ها منتظر اتوبوس بودند اما وقتی خبری از اتوبوس‌های شهری نشد مجبور بودند که به ایستگاه‌های تاکسی مراجعه کنند. مشاهدات میدانی خبرنگار تسنیم حاکی از آن است که در هر ایستگاه مردم بسیاری بی‌خبر از آنچه رخ داده است، منتظر اتوبوس بودند.

در پایانه شهید دستغیب، پایانه نمازی و لشگری شیراز تعداد زیادی از اتوبوس‌ها قرار داشتند که رانندگان درهای اتوبوس را بسته و خودرو را پارک کرده بودند. درآمد کم، سختی کار آن هم در گرمای طاقت‌فرسا و گرانی قطعات را از جمله دلایلی است که سبب نارضایتی رانندگان اتوبوس شده است.

ماجرا از این قرار است که شهرداری اتوبوس‌ها را به بخش خصوصی یا به اصطلاح بهره‌بردار واگذار کرده و در قبال این واگذاری مبلغی تحت عنوان یارانه به بهره‌برداران پرداخت می‌کند و ثابت بودن نرخ یارانه و پرداخت دیرهنگام توسط شهرداری از مهم‌ترین مطالبات رانندگان است.

این در حالی است که در همان تاریخ 11 خردادماه مسعود طهماسبی، معاون حمل‌ونقل شهردار شیراز این مشکل را به زمین بهره‌برداران و رانندگان انداخت و از حل مشکل سخن گفت.

 

به گفته وی شهرداری کل ناوگان اتوبوس‌رانی را به بخش خصوصی واگذار کرده که به آنها بهره‌بردار گفته می‌شود، تعدادی از رانندگان خودشان بهره‌بردار هستند و تعدادی از بهره‌برداران نیز اتوبوس را به رانندگان می‌دهند، اکنون بین بهره‌برداران و رانندگان در زمینه پرداخت حقوق اختلاف نظر پیش آمده بود.

معاون حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری شیراز گفته بود که امسال حقوق رانندگان را 50 درصد افزایش دادیم اما ظاهرا برخی از بهره‌برداران حقوق رانندگان را پرداخت نکرده بودند که همین امر مشکل‌ساز شده بود.

اما این اظهارات در حالی است که هم در آن تاریخ و هم امروز که رانندگان دوباره مطالبه خود را با خاموش کردن و پارک کردن اتوبوس‌ها نشان دادند، می‌گویند: شهرداری از سال 98 یارانه را تغییر نداده در حالی که هزینه‌های رانندگان اعم از هزینه زندگی و تعمیرات و غیره چندین برابر شده است.

یکی از رانندگان که خود بهره‌بردار نیز هست امروز صبح اظهار داشت: حقوق کم و نداشتن حداقل حقوق اداره کار، نداشتن بیمه، کم شدن مسافر به دلیل کرونا و از همه مهم‌تر پرداخت یارانه از سوی شهرداری بر مبنای سال 98 مهم‌ترین دلایل رانندگان برای اعتراض و تعطیلی بوده است.

وی که تمایلی نداشت نامش در گزارش ذکر شود، افزود: در نوبت گذشته سازمان حمل‌ونقل شهرداری قول داد که مشکل را حل کند اما یکی دو ماه گذشته و مشکل حل نشده است. به گفته این راننده و بهره‌بردار اتوبوس شهری شیراز وضع موجود هم مورد اعتراض رانندگان است و هم بهره‌برداران.

خبرگزاری تسنیم بنا بر رسالت خبری خود این موضوع را پیگیری و سخنان مسئولان شهرداری شیراز را نیز در صورت پاسخ دهی منعکس می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار