مدرسه شاهد ۱۳ شیراز که خبر فروش آن به یک رستوران در یک ماه اخیر خبرساز شده بود، پلمب شد تا آب پاکی به روی دست والدین و دغدغه‌مندان ریخته شود.
کد خبر: ۹۸۰۷۲۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰ 24 July 2021

تابناک فارس به نقل از تسنیم: 8 تیرماه بود که گزارشی در این خبرگزاری مبنی بر واگذاری مدرسه شاهد 13 ناحیه 4 آموزش و پرورش شهر شیراز به یک رستوران منتشر شد که در آن به ماجرای واگذاری، انتقادات والدین، صحبت‌های وکیل پرونده و مدیران کل آموزش و پرورش و بنیاد شهید استان فارس پرداخته شد.

براساس گزارش منتشر شده ماجرا از این قرار است که زمین مدرسه شاهد شهید انصاری که به بنیاد شهید واگذار شده در سال 71 توسط این دستگاه در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌گیرد. با مشارکت مردم و اداره نوسازی مدرسه ساخته شده و از سال 73 تاکنون دانش‌آموزان خانواده شهدا و ایثارگران در این مدرسه تحصیل می‌کردند اما خبر فروش مدرسه به یکی از رستوران‌های بزرگ شیراز تعجب همگان را برانگیخت.

امروز نیز خبر از پلمب مدرسه از سوی تعدادی از انجمن اولیای مدرسه در اختیار این خبرگزاری قرار گرفت که نشان می‌دهد در دنیای امروز این ثروت است که بر علم و دانش ترجیح دارد.

میترا عراقی وکیل دادگستری که از سوی انجمن اولیای مدرسه شاهد برای حل مشکل تعیین شده از تخلیه و پلمب مدرسه خبر داد که این اتفاق در تاریخ 28 تیرماه رخ داده است. تماس خبرنگار تسنیم برای اطلاع از جزئیات ماجرا از سوی دادگستری استان فارس همچنان پس از تقریبا 20 روز بدون جواب مانده است علی رغم اینکه وعده پیگیری موضوع داده شده است.

 

محمدرضا یزدان پناه رئیس اداره حقوقی و املاک آموزش و پرورش استان فارس که پیش از این از درخواست مهلت 6 ماهه برای تملک مدرسه خبر داده بود، امروز مهر تاییدی بر پلمب مدرسه زد و اظهار داشت: سرایدار و وسایل همچنان در مدرسه وجود دارد و مدرسه تخلیه نشده اما طبق دستور ضابط قضایی پلمب شده است.

وی با بیان اینکه همچنان پیگیر موضوع هستیم و درخواست 6 ماهه برای تملک مدرسه از سوی آموزش و پرورش پابرجا است، گفت: رای قطعی مبنی بر فروخته شدن مدرسه و حق مالک صادر شده و لازم الاجرا است اما چانه‌زنی ما بر سر زمان اجرا بود که البته دادگاه نیز طبق ماده 22 قانون ثبت دارنده سند را مالک اعلام کرده است.

یزدان پناه از تلاش برای بازپس گیری مدرسه سخن می‌گوید که درصورتی که چنین نشود مدرسه به مالک تحویل می‌شود و آموزش و پرورش باید مدرسه دیگری برای تحصیل 300 دانش‌آموز مدرسه شاهد 13 پیدا کند.

همچنین میترا عراقی، وکیل پرونده با ذکر دلایلی تخلیه مدرسه را قانونی نمی‌داند که از جمله آنها مشاعی بودن ملک است. به گفته وی ملک مشاعی ست چون آموزش و پرورش نسبت به 600 مترمربع ادعای مالکیت دارد و در اداره ثبت اسناد هیچگونه تقسیم یا تفکیکی صورت نگرفته و بدیهی ست در چنین شرایطی طرح دادخواست خلع مالک مشاعی فاقد وجاهت قانونی است.

همچنین طبق مقررات تنها املاکی که بلااستفاده و مدارسی که غیر فعال هستند، طبق دستور وزیر آموزش و پرورش مجوز فروش آن داده می‌شود و در این پرونده نیز نامه‌ای از وزیر آموزش و پرورش وقت وصول شده است که چنانچه مدرسه غیر فعال باشد، فروش آن بلامانع است، اما این مدرسه همیشه بصورت مستمر فعال بوده و معلوم نیست که طبق چه گزارشی غیر فعال اعلام شده و به فروش رسیده است، این موضوع صحت قرارداد فروش مدرسه را توسط بنیاد کوثر زیر سوال می‌برد.

بر این اساس داستان مدرسه شاهد 13 شیراز چنین است که زمین مدرسه شاهد شهید انصاری که به بنیاد شهید واگذار شده در سال 71 توسط این دستگاه در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌گیرد. با مشارکت مردم و اداره نوسازی مدرسه ساخته شده و از سال 73 تاکنون دانش‌آموزان خانواده شهدا و ایثارگران در این مدرسه تحصیل می‌کردند تا اینکه در سال 96 مدرسه بدون طی تشریفات اداری به یک رستوران فروخته می‌شود.

موضوعی که طبق ادعای مدیران کل آموزش و پرورش و بنیاد شهید استان فارس بدون اطلاع مسئولان استانی بوده است. البته سابقه خرید این مدرسه از سوی رستوران مذکور به چندین دوره پیشتر از سال 96 بازمی‌گردد که در آن زمان با مخالفت مسئولان وقت آموزش و پرورش روبه‌رو می‌شود تا اینکه سال 96 با اطلاع از اینکه مالکیت مدرسه در اختیار بنیاد شهید است برای خرید اقدام می‌کند که این موضوع و تغییر کاربری با اشکالات قانونی نیز همراه است.

آنچه اکنون به نظر می‌رسد باید در اولویت قرار بگیرد بلاتکلیفی والدین و دانش‌آموزان این مدرسه برای سال تحصیلی جدید است اما اینکه روال طی شده مطابق با قانون بوده یا خیر قطعا نیازمند رسیدگی بیشتر و ورود مسئولانی در سطحی کلان‌تر از استان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار