پوکی استخوان یک بیماری خاموش است، اما در صورت تشخیص در مراحل اولیه، قابل پیشگیری است.
کد خبر: ۹۸۰۸۳۸
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۲ 24 July 2021

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: زهرا حسن زاده دکترای تخصصی تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز اظهار کرد: پوکی استخوان یک بیماری بدون علامت است که به تدریج ایجاد می‌شود، اما در صورت تشخیص در مراحل اولیه، قابل پیشگیری است.

او ادامه داد: به اعتقاد متخصصان برای حفظ سلامت استخوان و پیشگیری از پوکی استخوان، حفظ وزن در محدوده طبیعی بسیار حائز اهمیت است. چرا که کمبود وزن و اضافه وزن، هر دو به عنوان عوامل خطر در ایجاد پوکی استخوان تلقی می‌شود.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه به طور کلی تغذیه مناسب و ورزش؛ دو رکن اساسی در پیشگیری از پوکی استخوان است، افزود: پیاده روی انتخاب مناسبی برای ورزش روزانه محسوب می‌شود تا بتوانیم استخوان‌های سالم تری داشته باشیم و در ادامه راهکار‌های تغذیه‌ای موثر در این زمینه را دنبال می‌کنیم.

کلسیم و ویتامین D را فراموش نکنیم

او با بیان اینکه دو ماده مغذی اصلی و مهم در حفظ سلامت استخوان و پیشگیری از پوکی استخوان، کلسیم و ویتامین D است، ادامه داد: شیر و لبنیات مانند ماست، کشک، پنیر و دوغ نیز منبع اصلی دریافت کلسیم از رژیم غذایی است، اما توصیه می‌شود به صورت کم نمک و کم چرب مصرف شود.

حسن زاده تصریح کرد: برای تأمین نیاز روزانه کلسیم، روزانه ۳ لیوان شیر یا معادل آن سایر لبنیات باید مصرف شود. در کنار لبنیات، مصرف برخی از اقلام غذایی دیگر مانند سبزی‌های برگ سبز، انواع کلم و بادام می‌تواند کلسیم دریافتی را افزایش دهد.

لزوم پایش میزان ویتامین D در میان افراد جامعه

او با بیان اینکه با توجه به شیوع کمبود ویتامین D در جامعه، نیاز است همه افراد از نظر کمبود این ویتامین پایش شوند و در صورت کمبود، تحت درمان قرار گیرند، اضافه کرد: در همه افراد بزرگسال سالم با سطح سرمی طبیعی ویتامین D، دریافت ماهانه مکمل ۵۰ هزار واحدی این ویتامین توصیه می‌شود.

این متخصص تغذیه گفت: به دلیل اینکه دریافت ویتامین D از منابع رژیمی نظیر زرده تخم مرغ، جگر و ماهی کافی نیست، دریافت مکمل ضروری است. علاوه براین، قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید به میزان ۱۰ دقیقه در روز و به مدت ۲ تا ۳ روز در هفته توصیه می‌شود.

او ادامه داد: دریافت بالای کافئین، مصرف زیاد نمک، پروتئین حیوانی و نوشیدنی گازدار خطر پوکی استخوان را افزایش می‌دهد. همچنین اضافه کردن پودر کاکائو، چای، نسکافه، پودر قهوه به شیر یا افزودن سبزی‌ها به ویژه اسفناج به ماست توصیه نمی‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha:
آخرین اخبار