آمارها نشان می‌دهد که چه در بعد هزینه و چه در بعد درآمد متوسط خانوارهای شهری استان فارس کمتر از متوسط کشوری است و علاوه بر آن تنها تورم خردادماه در این استان بیش از 40 درصد بوده به عبارتی تورم با افزایشی بیشتر از افزایش درآمد مردم در حال پیش روی است.
کد خبر: ۹۸۱۰۴۰
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۱ 25 July 2021

تابناک فارس به نقل از تسنیم: شما هم حتما واژه دخل و خرج را زیاد شنیده‌اید و قطعا همه ما در طول ماه یا سال با آن مواجه هستیم، این روزها که تورم بیش از هر زمان دیگری افسار گسیخته در حال افزایش است و قیمت کالاها به ویژه اقلام اساسی با سرعت روند صعودی گرفته استفاده از این واژه نیز بیشتر شده است.

مرکز ملی آمار هر سال طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوار را با هدف کلی برآورد متوسط هزینه‌ها و درآمد یک خانوار شهری و یک خانوار روستایی در سطح کشور و استان‌ها اجرا و نتایج آن را اعلام می‌کند.

درسال 1399 در مناطق شهری و روستایی نشان می‌دهد که متوسط هزینه‌ کل خالص سالانه‌ یک خانوار شهری 62 میلیون و 139 هزار و 200 تومان بوده است که نسبت به رقم مشابه در سال قبل 31 درصد افزایش داشته است. متوسط درآمد سالانه‌ یک خانوار شهری نیز 74 میلیون و 676 هزار و 400 تومان بوده که نسبت به سال قبل 38 درصد افزایش داشته است.

در این میان در سال 99 در استان فارس هزینه سالانه یک خانوار شهری 55 میلیون و 181 هزار و 800 تومان بوده که نسبت به سال 98 که این رقم 41 میلیون و 777 هزار تومان بوده که افزایش تقریبا 5 میلیون تومانی داشته است.

متوسط درآمد سالانه‌ یک خانوار شهری در استان فارس نیز در سال گذشته نیز 71 میلیون و 603 هزار تومان بوده که این رقم در سال پیش از آن 47 میلیون و 880 هزار و 800 تومان بوده است.

آمارها نشان می‌دهد که چه در بعد هزینه و چه در بعد درآمد متوسط خانوارهای شهری استان فارس کمتر از متوسط کشوری است و علاوه بر آن تنها تورم خردادماه در این استان بیش از 40 درصد بوده به عبارتی تورم با افزایشی بیشتر از افزایش درآمد مردم در حال پیش روی است.

همچنین متوسط هزینه‌ کل خالص سالانه‌ یک خانوار روستایی 34 میلیون و 67 هزار و 900 تومان بوده که نسبت به سال قبل 30.5 درصد رشد داشته و در همین راستا متوسط درآمد اظهار شده­ سالانه‌ یک خانوار روستایی 42 میلیون و 47 هزار تومان بوده که نسبت به سال قبل 41.6 درصد رشد داشته است.

 

در این میان در استان فارس در سال گذشته هزینه سالانه یک خانوار روستایی 31 میلیون و 163 هزار و 800 تومان بوده که نسبت به سال پیش از آن که 25 میلیون و 912 هزار و 100 تومان بوده افزایش داشته است.

در همین راستا متوسط درآمد اظهار شده­ سالانه‌ یک خانوار روستایی در استان فارس در سال گذشته 43 میلیون و 705 هزار و 100 تومان بوده که این رقم در سال پیش از آن 32 میلیون و 899 هزار تومان بوده است.

این افزایش هزینه و درآمدها در حالی است که تورم روستایی در استان فارس به بیش از 50 درصد رسیده است.

تغییر هزینه‌ها، افزایش درآمدها را خنثی کرده است

حسین مرزبان، عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز و استاد اقتصاد در گفت‌وگو با تسنیم معتقد است که افزایش درآمدی که در گزارش مرکز آمار ایران ذکر شده هرگز به معنای بهبود زندگی نیست چراکه درآمدها ثابت و هزینه‌ها مرتب و گاه روزانه در حال افزایش است. به گفته وی اگر این اعداد واقعی باشد در بهترین حالت این است که هیچ فشار تورمی به مردم وارد نشود اما آیا چنین است؟

این استاد اقتصاد دانشگاه شیراز می‌گوید: درآمد و هزینه هر یک شاخص‌های جداگانه‌ای در اقتصاد هستند که در یک نمودار مخصوص به خود رشد می‌کنند و باید برای تحلیل و مقایسه مجموعه شرایط را درنظر گرفت و نمی‌توان تنها به صرف آمار و اعداد تحلیل کرد.

وی با تاکید بر اینکه در مقایسه بین درآمد و هزینه، درآمد ثابت و هزینه متحرک است که همین دلیل بر تشدید هزینه می‌شود که در کنار آن باید شرایطی چون بیکاری و قدرت چانه‌زنی و تورم را نیز اضافه کرد.

مرزبان اعتقاد دارد حتی اگر درآمدها زیاد باشد از آنجا که مردم تورم را پیش‌بینی و سعی می‌کنند که درآمد اضافه خود را در جایی سرمایه‌گذاری یا کالایی خریداری کنند، همین امر سبب تورم و افزایش هزینه می‌شود.

این استاد اقتصاد دانشگاه شیراز می‌گوید: این وضعیت برای همه مردم به ویژه کسانی که حقوق ثابت دارند مانند بازنشستگان، کارمندان و کارگران دردسرهای بیشتری دارد چون بر اثر افزایش هزینه و تورم فشار بیشتری را باید متحمل شوند.

برچسب ها: تورم ، فارس ، درامد ، هزینه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار