دولت می تواند در سطحی وسیع تر، جامع تر و با نگاهی راهبردی از طریق همین ارتباط موثر و مثبت مردمان جنوب فارس با کشورهای حوزه خلیج فارس، این منطقه را دروازه ای جدید و استراتژیک برای انجام ارتباطات و مراودات تجاری و بازرگانی و حتی فرهنگی و سیاسی کشور قرار دهد.
کد خبر: ۹۸۳۵۱۴
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۱ 04 August 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا: یک پژوهشگر و فعال فرهنگی و اجتماعی در لارستان فارس معتقد است که دولت می تواند در سطحی وسیع تر، جامع تر و با نگاهی راهبردی از طریق همین ارتباط موثر و مثبت مردمان جنوب فارس با کشورهای حوزه خلیج فارس، این منطقه را دروازه ای جدید و استراتژیک برای انجام ارتباطات و مراودات تجاری و بازرگانی و حتی فرهنگی و سیاسی کشور قرار دهد.
مجید حجتی به مهاجرت بسیاری از لاری ها و یا به اصطلاح "خلیج روها" از شهرهای جنوبی فارس به کشورهای همسایه در طول سالیان متمادی اشاره کرد و افزود: نوع مدل مهاجرتی مردمان جنوب فارس و غرب هرمزگان از نمونه های یگانه مهاجرت بین الملل ایرانیان است که اثرات مثبت توسعه ای در ابعاد مختلف در ایران به ارمغان آورده است.
وی تصریح کرد: تاریخ گواه آن است که لارستانی ها قرن هاست بخش عمده‌ای از تجارت و اشتغال در سواحل شمالی و جنوبی خلیج فارس را در اختیار داشته اند که البته به سبب برخی فراز و نشیب‌ها در مناسبات ایران با برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس طی دهه های اخیر، مشکلات فراوان اقتصادی و سیاسی را برای بسیاری از این افراد رقم زده است.
حجتی تاکید کرد: هم اینک بخش عظیمی از نخبگان لارستانی، بستکی، خنجی، گراشی و اوزی در رده های بالای ارکان اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشورهای حوزه خلیج فارس فعالیت موثر دارند و همواره چشم به سوی سواحل شمالی خلیج فارس دوخته‌اند تا شرایط مساعدی برای حضورجدی تر آنها نیز فراهم شود.
او تصریح کرد: امیدواریم در دولت جدید با شکل گیری روابط مثبت و کم حاشیه سیاسی بین ایران و کشورهای ثروتمند حوزه خلیج فارس توسعه جنوب کشور آهنگی جدید و امیدبخش به خود گیرد.
حجتی گفت: تعامل مثبت ودوستانه و گسترش روابط دوسویه با همسایگان از نگاه مردم و خلیج روهای لارستانی در راستای روابط تجاری و بازرگانی خلاصه نمی شود و در فراسوی این ارتباط و دیپلماسی با نگاهی تحلیل مدارانه و موشکافانه از منظر روابط بین الملل می تواند امتیازی چندوجهی نیز برای دو طرف به ویژه ایران به ارمغان آورد.
این مترجم و پژوهشگر همچنین به موضوع استفاده بهینه و مناسب از سرمایه های هنگفت مهاجران بویژه برای انجام کارهای عام المنفعه در منطقه نیز اشاره کرد و معتقد است: به همان میزان که باید زمینه و شرایط امن برای این افراد و سرمایه‌گذاران در آن کشورها فراهم شود باید مسیر صحیح هزینه کرد این سرمایه ها و منابع مالی تجارو بازرگانان ایرانی مقیم کشورهای حوزه خلیج فارس نیز به نحو شایسته ساماندهی و هدایت شود.
وی همچنین خواستار رفع برخی موانع و روان سازی جریان رسمی ارسال وجه توسط ایرانیان از کشورهای عربی به ایران شد.
این فعال اجتماعی در لارستان برخی دیگر از اولویت های مهم دولت سیزدهم در حوزه های داخلی را نیز یادآور شد و گفت: فراهم کردن مولفه های اصلی توسعه منطقه ای لارستان و جنوب فارس و همچنین غرب هرمزگان از طریق آزاد راه بندرعباس لارستان - شیراز، بزرگراه بندرلنگه به لار و شهرستان خنج و نیز تمرکز بر پروژه راه آهن بندرعباس - لارستان – جهرم – شیراز نیز می تواند حجم بالا اما راکد مالی این منطقه را به جریان توسعه ملی متصل کند.
او همچنین باابراز نگرانی از تکرار صحنه های دلخراش و تصادفات مرگبار در جاده ترانزیتی لار- جهرم- بندرعباس و حجم بالای ترافیک در این مسیر وشاهراه حیاتی شمال به جنوب کشور نیز اشاره کرد و اتمام و تکمیل این طرح را نیز ضرورت و خواسته بحق و از مطالبات جدی مردم این سامان عنوان کرد.

جمهوری اسلامی ایران در مجموع با ۱۵ کشور دارای مرزهای خاکی و آبی است و به عبارت دیگر این کشورها همسایه های ایران به شمار می روند. هفت کشور پاکستان، افغانستان، ترکیه، عراق، ارمنستان، آذربایجان و ترکمنستان با جمهوری اسلامی ایران مرز خاکی دارند.
همچنین کویت، قطر، امارات متحده عربی، بحرین، عمان، عربستان، روسیه و قزاقستان هشت کشوری هستند که از طریق مرزهای آبی خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر، همسایه کشورمان به شمار می‌روند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار