یک کارشناس منابع آب و فضای سبز، در روزهای ابتدایی فعالیت دوره ششم شورای اسلامی شهر و تداوم فرآیند انتخاب شهردار جدید شیراز، در یادداشتی، برخی مسائل که می‌تواند به عنوان اولویت در دستور کار شورای اسلامی شهر شیراز قرار گیرد را در بخش‌های مختلف مطرح کرده است.
کد خبر: ۹۸۶۰۷۷
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۷ 14 August 2021

تابناک فارس به نقل از ایسنا: داریوش مختاری، کارشناس منابع آب و فعال حوزه باغ‌ها در شیراز، طی یادداشتی با طرح این سئوال که آیا همچنان با شورا و شهرداری سازه-محور روبرو خواهیم بود؟ مواردی که از نگاه او می‌تواند به عنوان اولویت کاری شهرداری و شورا در دوره جدید مد نظر قرار گیرد را مطرح کرده است.

در یادداشت این کارشناس مسائل حوزه آب و باغ‌ها که برای انتشار در اختیار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) قرار گرفته؛ آمده است:

" در آستانه انتخاب شهردار جدید شیراز، با شهری که ساعت به ساعت مورد آزار ریزگردها، آلودگی فزاینده هوا، کاهش مساحت باغ‏های قصرالدشت در مقیاس حدود ۳۰ تا ۵۰ هکتار سالیانه، فراموشی و نابودی لحظه به لحظه دهها کوشک باغ‏های تاریخی، تخریب شدید بافت کالبدی شهر و مخاطرات سیل و کم‏آبی قرار دارد، روبرو می‏باشیم. شیراز یک شهر تاریخی با پیشینه دست کم ۱۴۰۰ ساله است که در سه دوره تاریخی، پایتخت امپراطوری ایران بوده و در دوره صفویه دومین شهر مهم کشور بوده است. شایسته است ادبیات ویرانگر سازه‏ای که نتیجه‏ای جز تخریب بافت تاریخی و بافت میانه این شهر هزاره نداشته است و همچنان یک توسعه شهری نامتوازن را دنبال می‏کند، از دستور کار خارج شود و یک شیوه کار سازگار با تاریخ، فرهنگ و هنر شهر شیراز در دستور کار شورای شهر قرار گیرد. از جمله اقدام‏های مهم برای مجموعه شورا و شهردار جدید می‏توان اقدام‏های زیر را برشمرد:

در حوزه فضای سبز، ساخت بوستان‏های جیبی با طرح معماری مناسب به ویژه در مناطق دارای فقر شدید فضای سبز، توسعه بوستان‏های سرسبز و شاداب نوپا با طرح باغ‏های تاریخی، تعامل با نهادهای نظامی به منظور حفظ و نگهداری فضای سبز عرصه‏های نظامی داخل شهر و حفظ ده‏ها هزار خانه باغ در بافت تاریخی و میانه شهر با سیاست‏های اجرایی مناسب را می‏توان برشمرد.

در حوزه مخاطرات شهری، جلوگیری از توسعه بی‏رویه شهرنشینی و تغییر شدید کاربری به ویژه گسترش شهر در شمال غرب به منظور کنترل سیلاب‏های احتمالی ویرانگر، جلوگیری از ساخت سازه خطرناک سد تنگ سرخ و تامین بودجه اقدام‏های آبخیزداری در بالادست حوزه آبخیز مهارلو و خودداری از تراکم‏فروشی بی‏رویه و از سوی دیگر کنترل هزینه‏های اضافی مربوط به کارهای سازه‏ای غیرضروری را می‏توان برشمرد.

در حوزه باغ‏های تاریخی، جلوگیری از تخریب بیشتر منظر سروهای ناز و سرو شیراز با جلوگیری از برج‏سازی بی رویه در ۱۰۰ متری ضلع غربی باغ ارم، تعیین مالکیت و باززنده‏سازی باغ تاریخ تازه کشف شده جعفرآباد (چهارراه حافظیه و روبروی کتابخانه و مرکز اسناد ملی)، تعییین مالکیت، خرید ملک یا کشف قضایی و باززنده‏سازی و حفظ عرصه‏های باغ‏های تاریخی نو، مینو، نوابی، گلخانه، بقایای علاء‏الدوله، جنت، بقایای ابوالفتح‏خانی، منشی‏باشی، صاحب اختیار، باززنده‏سازی قطعه ۵۰۰۰ مترمربعی باقی‏مانده از باغ تاریخی صفا در نبش کوچه شماره یک خیابان ارم، بازنگری و طراحی خیابان قرآن متناسب با بافت چهارباغ صفوی و جلوگیری از هرگونه واگذاری و خصوصی‏سازی بیمارستان اوقافی و تاریخی نمازی و حفظ باغ تاریخی کفشگر (محل بیمارستان نمازی) و باغ تاریخی خلیلی را می‏توان برشمرد.

همچنین تلاش برای ثبت دست کم ۱۰۰۰ اثر یا محدوده تاریخی و میراث فرهنگی در شهر شیراز، تامین درآمد پایدار برای شهرداری از راه تملک و حفظ و احیای باغ‏های تاریخی و کاهش هزینه‏های غیرضروری و کنترل ترافیک از طریق جلوگیری از شماره‏گذاری اضافی خودرو و حفظ و نگهداری و کنترل فضای معابر شهری از طریق کنترل ورودی خودرو به جای اقدام‏های هزینه‏ساز بیهوده برای بازکردن معابر بزرگ، از جمله اقدام‏های ضروری و اولویت‏دار در متن شورای اسلامی و شهرداری شیراز می‏باشد.

شایسته است کمیسیون ماده ۵ معماری و شهرسازی در مصوبات گذشته، نگاه دوباره داشته باشد و ضمن بازنگری اشتباهات فزاینده پیشین، در اجرای اولویت‏های اجرایی یادشده، شورای اسلامی ششم و شهردار جدید را یاری نمایند."

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار