رئیس اورژانس استان فارس گفت: از ابتدای امسال تاکنون شاهد غرق شدن ۴۳ نفر از هموطنانمان در رودخانه‌های استان بوده‌ایم که از این تعداد ۲۲ تن جان باختند.
کد خبر: ۹۸۶۹۵۵
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰ 18 August 2021

تابناک فارس به نقل از تسنیم: هر سال با شروع فصل گرما آب تنی و شنا کردن در رودخانه‌ها، دریاچه سد‌ها و دیگر اماکن غیر ایمن امری رایج است که گاه منجر به فوت افراد و غرق‌شدگی می‌شود. این پدیده خطرآفرین هر ساله از سوی مسئولان امر به صورت هشدار‌های جدی مطرح می‌شود، اما باز هم تکرار آن نشان از بی‌توجهی مردم دارد.

بالا بودن آمار این پدیده در استان‌های متصل به دریا شاید طبیعی باشد، اما اینکه در استانی که هیچ نقطه اتصالی به دریا ندارد آمار غرق شدگی در رتبه‌های سوم و چهارم باشد عجیب و نیازمند اقدامات موثر فرهنگی و زیربنایی است.

استان فارس با وجود اینکه ارتباطی با دریا یا آب‌های آزاد ندارد، اما معمولا در رتبه‌های نخست غرق شدگی بوده است. براساس آنچه پزشکی قانونی اعلام کرده این استان در سال 98 پس از استان‌های خوزستان با 151 مورد، استان مازندران با 109 مورد و استان گیلان با 108 مورد به لحاظ تعداد جان باختن پدیده غرق شدگی رتبه 4 را داشته است.

براساس آمار پزشکی قانونی در سال 98 تعداد جان‌باختگان ناشی از غرق شدگی در استان فارس 94 نفر بوده که 72 نفر مرد و 22 نفر زن بوده‌اند این آمار در (سال گذشته99) به 92 نفر رسیده است یعنی 2 نفر کمتر از سال پیش از آن، اما نکته مهم در این زمینه این است که رتبه استان فارس در سال 99 به سوم رسیده است.

با توجه به افزایش دما و استفاده مردم از رودخانه‌ها و دریاچه سد‌ها برای شنا اورژانس فارس هشدار داد. محمد جواد مرادیان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از شیراز، اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون شاهد غرق شدگی 43 نفر از هموطنانمان در رود‌ها، استخر‌ها و سد‌ها استان بوده ایم که از این تعداد 22 تن جان باختند.

وی همچنین از غرق شدن سه نفر در سد رودبال واقع در شهرستان داراب خبر داد و گفت: خانواده‌ای که برای تفریح به بالادست سد رودبال رفته بودند با هدف شنا وارد دریاچه شدند که متاسفانه همه آن‌ها در گل و لای و درختان زیر آب محبوس شدند که با تلاش تعدادی از مردم حاضر در محل، یک نفر از آن‌ها نجات پیدا کرد و 2 نفر دیگر غرق شدند.

مرادیان ادامه داد: عوامل اورژانس این شهرستان پس از تماس با این مرکز بلافاصله به محل حادثه اعزام شدند، خانم 35 ساله اول که پیدا شده بود با تلاش عوامل اورژانس، به زندگی بازگشت و برای دریافت خدمات درمانی به بیمارستان داراب منتقل شد.

مرادیان از مرگ 2 نفر بر اثر غرق شدگی در استان خبر داد و افزود: 4 مورد از مصدومان به مراکز درمانی انتقال یافتند و یک نفر نیز به صورت سرپایی در محل درمان شده است.

رئیس اورژانس استان فارس به شهروندان توصیه کرد: به هیچ وجه تنها و در محیط‌هایی که نجات غریق وجود ندارد، شنا نکنند و از شوخی‌های خطرناک در آب و موقع شنا بپرهیزید.

به گزارش تسنیم اگرچه دومین تابستان با کرونا را تجربه می‌کنیم و زندگی در دوران کرونا هم قواعد و اصول خودش را دارد و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی، بخشی جدایی ناپذیر از زندگی این روز‌های ما شده است.

انتظار می‌رود با تمام تاکید‌ها، توصیه‌ها شاهد کنترل این بیماری و کاهش تعداد مبتلایان و مرگ و میر‌های ناشی از آن باشیم و هم اینکه شاهد کاهش آمار سفر‌ها باشیم، اما متاسفانه این طور نیست و گاهی در این ایام شاهد مرگ هموطنانمان در آب‌ها هستیم. با رعایت اندکی اصول ایمنی و خود مراقبتی و همین طور پرهیز از سهل انگاری به راحتی می‌توان جلوی این حوادث را گرفت تا خانواده‌هایی داغدار نشوند.

 

برچسب ها: غرق شدگی ، فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار