باغ وحش شیراز که از آن به عنوان قدیمی‌ترین باغ کشور یاد می‌شود همیشه با حاشیه همراه بوده اما حال و روز این روزهای حیوانات این باغ وحش به شدت نگران‌کننده است.
کد خبر: ۹۸۷۴۳۴
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۱ 21 August 2021

تابناک فارس به نقل از تسنیم: روزگاری نه چندان‌دور باغ وحش شیراز به همت موسس آن، سیروس قهرمانی یکی از مراکز گردشگری کشور و فارس شناخته و به عنوان قدیمی‌ترین باغ وحش ایران از آن یاد می‌شد و این مکان خاطرات و لحطات خوشی را برای مردم شیراز و کشور رقم‌ می‌زد اما‌ اگر الان سری به باغ وحش شیراز بزنید مشاهده می‌کنید که حیوانات این باغ وحش در شرایط بسیار نامطلوبی قرار دارند.

باغ وحش فعلی شیراز در 18 کیلومتری جاده شیراز _ مرودشت (روبروی پالایشگاه شیراز) واقع شده و اگرچه تابلوهایی راهنمای مناسبی نی زبرای گردشگران و بازدیدکنندگان این مکان در طول مسیر موجود نیست اما باید گفت در مقایسه با کمبودها و مشکلات داخل باغ وحش شیراز این‌موضوع چندان اهمیتی ندارد.

به مشکلاتی از قبیل جاده دسترسی نامناسب، نبود پارکینگ اختصاصی، نبود فردی به عنوان راهنما و تابلوهای راهنمای مناسب در محیط داخل در طول مسیر بازدیدکنندگان و گردشگران، فقدان آبسردکن و سرویس بهداشتی مناسب و از همه مهمتر عدم رعایت‌ مسائل بهداشتی حیوانات‌ مستقر در باغ وحش شیراز می‌توان اشاره کرد.

اگر جزء بازدیدکنندگان این روزهای باغ وحش شیراز باشید با نخستین مسئله‌ای که جلو در ورودی مواجهه می‌شوید نبود پارکینگ‌ است چراکه این‌ مرکز عملا پارکینگ‌ اختصاصی ندارد و شما باید خودرو خود را بیرون از محدوده باغ وحش که به صورت خاکی بوده و به عنوان پارکینگ لحاظ شده و هیچگونه درخت و سایبانی ندارد در زیر آفتاب پارک‌کنید و تازه بابت پارک در منطقه بیرون باغ وحش هم از شما 3 هزار تومان ناقابل دریافت می‌کنند.

نکته بسیارمهم اینکه بوی تعفن از همان جلوی در ورودی باغ وحش خودنمایی می‌کند و مشام بازدیدکننده‌ها را آزار می‌دهد.محیط داخل باغ وحش شیراز نیز فاقد تابلوهای راهنمای مناسب در مسیر بازدیدکننده‌ها و گردشگران است و عملا راهنمایی نیز نیست که مسیر بازدید را برای بازدیدکننده‌ها تشریح کند، نبود آبسرد کن و سرویس بهداشتی مناسب یکی دیگر از مشکلات این مرکز است که در گرمای طاقت فرسای تابستان شوق هر بازدیدکننده‌ای را برای ادامه دادن مسیر کم‌ می‌کند و به نوعی به کلافگی آنها منجر می شود.

طی بازدید خبرنگار خبرگزاری تسنیم از این مجموعه به نظر می‌رسد که مسائل بهداشتی مربوط به حیوانات در باغ وحش شیراز اصلا رعایت‌ نمی‌شود بطوری که در اطراف قفس‌های حیوانات، بوی تعفن حاصل از فضولات باقیمانده حیوانی کاملا احساس می‌شود و به حدی مشمئزکننده است که به بازدیدکنندگان هر قفس اجازه توقف بیش از یکی دو دقیقه را نمی‌دهد.

 

مشاهدات خبرنگار تسنیم حاکی از آن است که به نظر می‌رسد شرایط نگهداری حیوانات باغ وحش شیراز بسیار بد و ناخوشایند باشد، این در حالی است که مسئولان‌باغ وحش شیراز می‌توانستند با در اختیار داشتن این مکان وسیع، فضاها و محوطه‌هایی را در قالب درختکاری و چمن برای این‌حیوانات فراهم‌کنند که مشابه محیط طبیعی زندگی این حیوانات باشد که ضمن متبوع کردن فضای محیطی مناسب برای حیوانات، محیط مناسبی نیز برای بازدیدکنندگان آن فراهم‌ می‌شد.

آب مصرفی حیوانات به قدری کثیف و کدربود که خود به گندآبی تبدیل شده و معلوم بود دیر به دیر آب حیوانات تعویض می‌شود و حیوانات زبان بسته از شدت گرمی هوا برای خنک نگه داشتن خود و رفع تشنگی انگار مجبور به خوردن و استفاده از این اب گندیده بودند.

متاسفانه هیچکدام از قفس‌های حیوانات باغ وحش شیراز از سایبان‌های مناسبی برخوردار نبود به نحوی که تمامی حیوانات از شدت گرمای هوا در این فصل داغ سال یا در گوشه‌ای از قفس خود را رها کرده بودند و توان حرکت نداشتند و یا از شدت گرما با بی‌قراری تمام مثل روباه و شغال‌ها این طرف و آن طرف می‌دویدند بسیاری از آنها برای خنک‌کردن خود به سنگ فرش قفس پناه می‌بردند چراکه کف اکثر قفس‌های حیوانات سنگ فرش و موزاییک بود و همین موضوع محیط نامناسبی را برای این حیوانات ایجاد کرده بود.

فقدان راهنما و فردی به عنوان کارشناس فنی در باغ وحش شیراز نیز یکی دیگر از کمبودهای این مرکز است که وجود آن در طول بازدید به شدت برای بازدیدکننده‌ها احساس می‌شود که در نهایت بازدیدکننده‌ها باید برای کسب اطلاعات پیرامون حیوانات باغ وحش به تابلوهایی که در کنار قفس‌ها نصب شده بود، مراجعه کنند که البته این تابلوها نیز ناقص بودند و برخی نیز فاقد تابلو و حتی حیوان بود.

این در حالی است که یکی از کارگران باغ وحش که اغلب آنها از اتباع افغانی بودند و هیچکدام آنها لباس فرمی نیز به تن نداشتند، می‌گفتند که هیچ قفسی خالی نیست و حیوان در حال استراحت است نکته قابل تامل اینکه شرایط بد نگهداری حیوانات در باغ وحش شیراز به وضوح قابل مشاهده بود طوری که در محوطه نگهداری دو خرس قهوه‌ای به دلیل ایجاد یک پرتگاه نامناسب، پای یکی از این خرس‌ها آسیب دیده بود.

به گفته یکی از همین‌ کارگران باغ وحش این خرس از پرتگاه محوطه محل نگهداری سقوط کرده و پای چپش دچار آسیب شده بود طوری که در موقع راه رفتن پای خود را بالا گرفته بود و مشخص بود حیوان درحال درد کشیدن است جالب اینکه این موضوع توسط خبرنگار ما نیز به پرسنل مرکز تذکر داده شد و با بی‌تفاوتی آنها روبه‌رو شد و با بی‌خیالی اعلام کردند که در جریان آسیب پای خرس هستند اما مشخص نیست چرا تاکنون موضوع درمان آسیب پای خرس قهوه‌ای از سوی مسئولان ‌باغ وحش پیگیری نشده.است.

جایگاه‌های در نظر گرفته شده بسیاری از حیوانات باغ وحش شیراز بسیار تنگ‌ و فشرده و نامناسب بود. تنها غذایی که در قفس گله میمون‌ها مشاهده می‌شد پوست‌های هندوانه بود. شیرها از شدت گرمی هوا طوری‌کلافه بودند که روی سنگفرش کف قفس پهن شده بودند و از شدت لاغری، به نظر می‌رسید که پارچه و پوستی روی زمین پهن شده باشد و اصلا با تصوری که ما از ابهت شیر داریم فاصله داشتند.

طی تماس خبرنگار تسنیم با مدیر کل محیط زیست فارس برای پیگیری موضوع، وی توپ را به زمین‌ همکار خود برای پاسخ انداخت که لیلا جولایی، رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست فارس در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با تاکید به اینکه اداره کل محیط زیست فارس بر عملکرد باغ وحش شیراز نظارت مستمری دارد اظهار داشت: آخرین گزارش همکاران‌ ما از باغ وحش شیراز مربوط به یکی دو هفته اخیر بوده که گرچه مواردی از مشکلات گزارش شده اما موارد گزارش شده همکاران ما با مشکلات مشاهده شده طرح شده از سوی شما کاملا متفاوت است و این‌موارد را گزارش نکردند.

وی با بیان اینکه هفته آتی مشکلات مطرح شده باغ وحش شیراز را مجددا بررسی و نتایج آن را با این رسانه درمیان‌ می‌گذاریم افزود: بالاخره کاستی‌هایی در این‌مرکز وجود دارد که باید پیگیری و نظارت شود و مسئولان این باغ وحش باید مسائل بهداشتی و تغذیه‌ای حیوانات را بر اساس دستورالعمل مربوطه به طور کامل رعایت کنند که اگر خلاف آن باشد قطعا ما برخورد می‌کنیم.

جولایی با تاکید به اینکه گزارشات همکاران‌ ما از باغ وحش شیراز همه در اداره کل محیط زیست فارس موجود است اظهار کرد: البته این نکته هم‌نباید از نظر دور داشت که در شرایط بحرانی شیوع کرونا باغ وحش شیراز به لحاظ اقتصادی در مضیقه است اما این دلیل نمی‌شود که به مسائل بهداشتی و تغذیه‌ای و شرایط نگهداری حیوانات بی‌توجهی شود و اگر در این باره مشکلاتی وجود داشته باشد ما به مسئولان باغ وحش شیراز قطعا اخطار می‌دهیم و وجود گزارش‌های متعدد در اداره کل محیط زیست بیانگر این‌موضوع است.

وی بیان کرد: در مواردی که بعد از هر بازدید کمبود و نقصانی در این باغ وحش شیراز وجود داشته باشد به مسئول این مرکز تذکر و اخطار کتبی داده می‌شود، یکی از موارد گزارش شده همکاران ما نبود دوربین مداربسته در این‌ مرکز بود که نسبت به نصب آن اقدام کردند همچنین مورد دیگر نامناسب بودن فضای زیستی خرس‌ها گزارش شده بود که مسئول باغ وحش شیراز نسبت به رفع این‌ مشکل و جابه‌جایی فضای این حیوانات نیز اقدام کردند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست فارس اضافه کرد: مورد دیگر گزارش شده، نگهداری سگ‌های پرورشی در باغ وحش بود که پس از اخطار این سگ‌ها از باغ وحش بیرون برده شدند.

این درحالی است که در بازدید خبرنگار ما این سگ‌های پرورشی همچنان در این مرکز نگهداری می‌شوند!!

جولایی درباره پرت شدن یکی از خرس‌های قهوه ای از ارتفاع جایگاه محل نگهداری این حیوانات اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: درمورد سقوط این خرس قهوه‌ای و آسیب پای این حیوان در آخرین گزارش چیزی به ماگفته نشده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار