در کشور ما شمار مساجد تاریخی کم نیست و یکی از شهرهایی که مساجد تاریخی معروفی دارد که در جهان نیز شناخته شده هستند شهر شیراز است که معروف ترین مسجد این شهر، مسجد «نصیرالملک» است، مسجدی که در بافت تاریخی شهر و محله «اسحاق بیگ» واقع شده و به دلیل لینکه رنگ بیشتر کاشی های کاشیکاری آن صورتی است به مسجد صورتی در جهان شهرت دارد و همواره مقصد بسیاری از گردشگران خارجی بوده است.
کد خبر: ۹۸۷۴۳۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۶ 21 August 2021

تابناک فارس به نقل از شبستان:مساجد در دین اسلام بناهای ارزشمندی به شمار می روند و به عنوان نماد جایگاه پیوند آسمان و زمین محسوب می شوند و یک روز در سال به عنوان روز جهانی مساجد نامیده شده است.

 

21 اوت مصادف با 31 مرداد به نام روز جهانی «مساجد» نامگذاری شده و علت این نامگذاری به ماجرایی در سال 1348 بازمی گردد که مسجد «الاقصی»، قبله اول مسلمین جهان توسط صهیونیست ها به آتش کشیده شد.

متاسفانه این آتش سوزی در پی یک جریان مسیحی-صهیونیستی در آمریکا شکل گرفت که معتقد بود ویرانی مسجد «الاقصی» و ساخت معبد سوم سلیمان، شرط ظهور حضرت مسیح (ع) است.

جایگاه پیوند آسمان و زمین

نامگذاری روزی به نام و برای بزرگداشت مساجد به شکل جهانی، نشان دهنده اهمیت این بناهای ارزشمند است که نزد مسلمانان جایگاه ویژه دارد اما مساجد علاوه بر اینکه مامنی برای عبادت هستند، به دلیل استفاده از سبک معماری خاص، جلوه گاه هنر در دوره های مختلف تاریخی بوده اند و در مسجد طراز اسلامی، شور و عبادت خالص در هم آمیخته و مساجد در اسلام نماد چایگاه پیوند آسمان و زمین شناخته می شوند.

مساجد تاریخی شیراز

در کشور ما شمار مساجد تاریخی کم نیست و یکی از شهرهایی که مساجد تاریخی معروفی دارد که در جهان نیز شناخته شده هستند شهر شیراز است که معروف ترین مسجد این شهر، مسجد «نصیرالملک» است، مسجدی که در بافت تاریخی شهر و محله «اسحاق بیگ» واقع شده و به دلیل لینکه رنگ بیشتر کاشی های کاشیکاری آن صورتی است به مسجد صورتی در جهان شهرت دارد و همواره مقصد بسیاری از گردشگران خارجی بوده است.

کلکسیونی از هنر و معماری در مسجد «نصیرالملک»

شهرت مسجد «نصیرالملک» تا آنجاست که عکس آن بر روی جلد یکی از مجلات آمریکایی نیز به چاپ رسیده است، این مسجد یک اثر از دوره قاجار است که ساخت آن از سال ۱۲۹۳ شمسی آغاز می شود و ۱۲ سال به طول می انجامد و برای رفتن به این مسجد زیبا می توان به خیابان «لطفعلی خان زند» و کوچه‌ «نصیر الملک» در شهر شیراز مراجعه کرد.

این مسجد صورتی فقط یک مسجد نیست بلکه کلکسیونی از هنر و معماری است و در تمام این مسجد از اکسید طلا استفاده شده که در اصل رنگ قرمز دارد اما با سایه روشن هایش به رنگ صورتی دیده می شود و علت انتخاب آن، دریاچه صورتی مهارلو است.

در شبستان غربی این مسجد اما در نخستین ساعات صبح جادوی رنگ و نور به درون شبستان هدایت می شود و شیشه های رنگی این نور صبحگاهی را با اعجاز تمام به درون شبستان هدایت می کند که از علل اصلی شهرت این مسجد به شمار می رود و همواره مورد توجه گردشگران و عکاسان حرفه ای قرار دارد.

 

مسجد «عتیق»

از دیگر مساجد تاریخی شهر شیراز می توان به مسجد جامع «عتیق» اشاره کرد که قدیمی ترین مسجد شیراز به شمار می رود و به مسجد جمعه یا مسجد «آدینه» نیز شهرت دارد و در جوار حرم حضرت شاهچراغ (ع) قرار گرفته است.

مسجد جامع «عتیق» به دوره صفاریان تعلق دارد و از بناهای مهم در تاریخ شهر شیراز محسوب می شود که علاوه بر نقش مذهبی، نقش سیاسی-اجتماعی زیادی در طول تاریخ داشته و وجود بنای «خدای خانه» در میانه این مسجد منحصر به فرد است که قاریان قرآن در آن قرآن قرائت می کردند و کاتبان قرآن می نوشتند.

 

 

مسجد «وکیل»

مسجد «وکیل» که در محور مشهور زندیه در شهر شیراز قرار دارد از مساجد تاریخی شناخته شده ای است که نقش زیادی در توسعه و رونق شهر شیراز داشته و در کنار حمام و بازار «وکیل» واقع شده است که در عصر زندیه و به دستور «کریمخان زند» ساخته می شود و دارای منبری از سنگ مرمر است که بی نظیر و خاص است.

مسجد «وکیل» از مساجد 2 ایوانه محسوب می شود و ۱۱ هزار متر مربع مساحت داشته و دارای 2 شبستان شمالی و جنوبی است.

 

 

 

مسجد «مشیرالملک»

«میرزا ابوالحسن خان مشیر الملک»، حاکم فارس در دوران قاجار فرمان ساخت مسجد «نصیرالملک» را می دهد، مسجدی که سه شبستان دارد و ساخت آن 10 سال به طول می انجامد.

مسجدی که کاشیکاری های محراب آن و کتیبه سنگ مرمر آن منحصر به فرد است و در محله تاریخی «سنگ سیاه» شیراز و در محله بازار ارامنه قرار دارد و یکی از زیباترین و تاریخی ترین ساعت های بر فراز طاق غربی آن قرار گرفته است

این ساعت دو رو دارد که روی مسجد به اعداد فارسی و روی دیگر که به عمارت مشیرالملک است، اعداد انگلیسی دارد.

 

مسجد «نو»

ساخت مسجد «نو» یا مسجد «شهدای شیراز» در پی نذری که «اتابک سعد ابن زنگی» برای شفای فرزندش می کند به انجام می رسد و وی خانه خود را به مسجد تبدیل می کند، این مسجد به مسجد «اتابک» نیز شهرت دارد و با برخورداری از 20 هزار متر مربع مساحت، بزرگترین مسجد ایران به شمار می رود، در نزدیکی حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) قرار دارد و امروزه نماز جمعه شهر شیراز نیز در این مسجد برگزار می شود.

خاطر نشان می شود، مساجد تاریخی شهر شیراز، نگین ارزشمندی در گردشگری مذهبی این شهر کهن به شمار می روند که همواره در تورهای گردشگری مورد توجه قرار می گیرند و شکوه و جلال این مساجد نظر گردشگران خارجی را همواره به خود معطوف ساخته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار