تابستان آن سال‌ها بوی رب گوجه از حیاط مان تا هفت خانه آن طرف‌تر می‌پیچید.
کد خبر: ۹۸۷۸۷۹
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰ 23 August 2021

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما:ا میر و مهسا که همسایه بالایی مان بودند؛ فرهاد، فرزانه، فریبرز و فرحناز هم که ما فندق صدایش می‌کردیم دم ظهر میهمان
ما و مادربزرگ می‌شدند. جمع دختر خاله‌ها و پسر خاله‌ها که جمع می‌شد صدای خنده هایمان هم تا هفت خانه آن طرف‌تر می‌رفت.
سفره ناهار که جمع می‌شد، فواره حوض کوچک حیاط خانه، شادی هایمان را روی تک تک آجر‌های خانه پخش می‌کرد.
عصر که بوی نان سنگک داغ و ریحان تازه در خانه می‌پیچید به صف می‌شدیم تا از دستان پر مهر مادربزرگ لقمه بگیریم.
آن روزها، رب گوجه، آب غوره و لیمو بهانه‌ای بود برای دورهمی‌های ساده و شادمان. برای دید و بازدید‌های زود به زودمان. برای تکثیر خنده هایمان.
از آن روز‌های شاد و رنگی که شناسنامه پدر و مادر‌ها از اسم فرزندان، رنگ و رو می‌گرفت، چند دهه می‌گذرد. روز‌هایی که دغدغه مادر، انتخاب نامی زیبا برای فرزند چهارمش بود تا با اسم فرهاد و فرزانه و فریبرز هم جور دربیاید.
حالا سال هاست تک فرزندی، عادت و باور دیرینه مردمانی شده که معتقدند روزگار تعدد فرزندآوری به سر آمده است. از سویی شرایط اقتصادی و حمایت‌های ناکافی دولت از والدین برای فرزندآوری نیز بر این عقیده‌ی والدین صحه می‌گذارد.
به گفته کارشناسان در این سال‌ها مشکلات معیشتی که مادر را نیز مجبور به حضور در میادین اقتصادی کرده در کنار بالا رفتن سن ازدواج، افزایش تجرد، افزایش سطح انتظارات اقتصادی و هزینه پرورش فرزندان، تأثیر به سزایی در کاهش باروری داشته است.
از آن جا که جمعیت، نقطه مرکزى هر نظام اجتماعى محسوب می‌شود و اثرات زیادی بر خرده نظام‌هاى اجتماعى، اقتصادى، سیاسى و محیطى دارد، «با در نظر داشتن نقش ایجابی عامل جمعیّت در پیشرفت کشور، لازم است برنامه‌ریزی‌های جامع برای رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور متناسب با سیاست‌های جمعیّتی انجام گیرد».
به دلیل اهمیت این موضوع در اردیبهشت سال ۹۳ رهبر معظم انقلاب سیاست‌های کلی جمعیت را ابلاغ کردند.
ایشان در این ابلاغیه ۱۴ بند را برای توسعه جمعیت کشور و راه‌های رسیدن به آن مطرح کردند و از دستگاه‌های مختلف درخواست داشتند که این سیاست‌ها را مدنظر داشته باشند.
شعار‌های دهه ۶۰ دیگر کارگر نیست
به تایید بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران پس از۷ سال از ابلاغ سیاست‌های جمعیتی مقام معظم رهبری و تذکرات مکرر ایشان به مسئولان مبنی بر لزوم بازنگری در سیاست‌های جمعیتی کشور، اما روند سنی و باروری جمعیتی در ایران همچنان مطلوب نیست.
هرچند دولت سیاست‌هایی را، چون ارائه خدمات و تسهیلات ویژه به زوجین در نظر گرفته، اما حتی طرح «جوانی جمعیت» با وجود مشوق‌های بلندمدت و کوتاه مدت هم نتوانسته زوج‌ها را به تعدد فرزند آوری متمایل کند.
برخی کارشناسان، شرایط کنونی کشور را به لحاظ جمعیتی، پنجره طلایی توصیف کرده و خواستار مدیریت درست آن برای آینده شده اند.
به عقیده آنان اگر این روال ادامه یابد ایران در آینده با یک حفره جمعیتی روبه‌رو می‌شود.
در استان فارس نیز به عنوان یکی از ۵ استان پرجمعیت کشور روند رشد جمعیت مطلوب نیست و حتی به گفته مدیرکل ثبت احوال استان فارس این موضوع در کلانشهر شیراز با کاهش ۹.۹ درصدی مواجه بوده است.

به گفته علیرضا انصاری نرخ رشد طبیعی جمعیت در سال گذشته ۶ دهم درصد بوده که بیانگر کاهش نرخ رشد جمعیت است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار