توقع شهروندان شیرازی است که این کلانشهر تاریخی و مطرح ایران که در سطح دنیا زبان زد خاص و عام است از نظر توسعه شهری چهارسال دیگر بر فاصله اش با سایر کلانشهرهای ایران افزوده نشود.
کد خبر: ۹۸۸۵۷۴
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۹ 25 August 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا: پاسخگویی به انتظارات شهروندان این شهر ۲ میلیون نفری و مدیریت و هدایت کلان این مجموعه واقعا کار دشواری است که از توان هرکسی خارج است و شیراز اکنون نیازمند شهرداری در قامت نام بلند این شهر زیبا و تاریخی است.

در روزهای اخیر برو و بیا و رایزنی در پارلمان شهری شیراز برای انتخاب بیست و دومین شهردار این کلانشهر بالا گرفته است.

حیدر اسکندرپور آخرین شهردار شیراز بود که ۱۴ مردادماه ۱۴۰۰ با روی کار آمدن شورای ششم شهر شیراز که ترکیبی از اصولگرایان دو لیست شانا و ائتلاف شما به عضویت مدیران ارشد دوره شورای چهارم و شهرداری آن زمان است، به کارش پایان داد.

در حال حاضر محمد علی راضی،معاون برنامه ریزی و مالی شهرداری شیراز در زمان اسکندرپور به عنوان سرپرست شهرداری تعیین شده است در حالی که نام او در بین ۲۲ گزینه در حال بررسی شورای ششم شهر شیراز نیز دیده نمی شود.

تا این لحظه (نیمروز سوم شهریور۱۴۰۰)سید احسان اصنافی، محمدعلی چوبینی ،علی حسین رعیتی‌فرد، ، محمد فرخ‌زاده و محمد بذرافشان به ترتیب محتمل ترین گزینه های تکیه بر صندلی شهردار شیراز هستند.

شهرداری شیراز سازمان غیردولتی است که بالاترین مقام اجرایی آن شهردار است که توسط شورای شهر شیراز انتخاب می‌شود و این کلانشهر به ١١ منطقه شهرداری و سازمان‌ها و معاونت‌های متعددی تقسیم و برای هر منطقه و سازمان یک شهردار و مدیر توسط شهردار شیراز منصوب خواهد شد.

شهرداری شیراز در سال ۱۲۸۶ در زمان استانداری مهدی‌قلی هدایت ملقب به فخرالسلطنه که در آن زمان بلدیه نامیده می‌شد، تأسیس شده و حبیب‌الله خان حاجی قوام به عنوان اولین رئیس بلدیه توسط انجمن بلدیه، در همان سال انتخاب شد.

در حال حاضر شهروندان این کلانشهر چشم انتظار تصمیم شورانشینان شیراز برای انتخاب بیست و دومین کلیددار این شهر تاریخی هستند و این همه باعث شده بحث توقعات و انتظارات شهروندان از شهردار آینده شیراز نیز بالا برود.

از زمان آغاز به کار شورای ششم شهر شیراز اخبار بیرون آمده از این نهاد شورایی به دلیل مهمترین انتخاب و تصمیم ۱۳ عضو این نهاد داغ و پرمخاطب است.

مردم عملکرد را می‌بینند خواه انتخاب شهردار در محافل خصوصی یا علنی باشد

با وجود انتخاب ۲۲ گزینه تصدی پست شهرداری شیراز و ارایه برنامه این افراد در صحن علنی شورا و اظهار بررسی عملکرد،سوابق و برنامه های این افراد از سوی اعضای شورا شهر شیراز اما خبرهایی نیز از محافل خصوصی تر آنها به گوش می رسد که انتخاب شورای ششم نه در صحن علنی بلکه در محافل خصوصی رقم خورده است و یکی از اعضای فعلی این شورا بعنوان شهردار انتخاب شده است و دعوت از دهها گزینه برای ارایه برنامه تنها برای اقناع افکار عمومی است.

در هر صورت ۱۳ عضو شورای شهر شیراز باید بدانند که مردم از آنها در ۴ سال آینده عملکرد می خواهند،خواه شهردار با بررسی واقعی سوابق در صحن علنی انتخاب شود و یا در محافل خصوصی این کار صورت گیرد.

انتظار کنونی شهروندان شیرازی این است که سرعت پیشرفت این شهر زیبا چنان افزایش یابد که عقب ماندگی این کلانشهر طی ۴ سال آینده با سایر شهرهای بزرگ کشور ازجمله اصفهان ،مشهد و تبریز جبران شود.

خواه یا ناخواه مدیریت شهری شیراز با کلانشهرهایی مثل اصفهان مقایسه می شود بعنوان مثال همین چند هفته پیش و در آیین های افتتاحیه پروژه های شهری کلانشهرها در پایان کار شوراهای پنجم را مردم و مخاطبین شبکه های اجتماعی با یکدیگر قیاس کردند و این وجه تمایز خصوصا در باره مرکز بین المللی همایش های نصف جهان اصفهان به چشم بسیاری از شهروندان کلانشهرهای دیگر ازجمله شهروندان شیرازی آمد و آنها نیز توقع دارند که در شهرشان که از نظر بودجه و اعتبارات در مقایسه با اصفهان کمبودی ندارد چنین پروژه های فرهنگی فاخری ایجاد شود.

وجود چهره های شاخص عمرانی ملی در بین گزینه های شهردار آینده کلانشهرهای ایران و در مقابل تقابل لیست شانا و شما در شیراز برای انتخاب شهردار اکنون نیز موجب دلسردی مردم شیراز شده است.

شهروندان شیرازی انتظار دارند که روند انتخاب شهردار به دور از باند بازی و سیاسی کاری انجام شود و شهرداری برای این شهر در تراز نام شیراز در سطح ملی و بین المللی انتخاب شود.

شیراز خاستگاه تمدن، ادب و دروازه ایران باستان و سومین حرم اهل بیت علیه سلام است و کلیددار این شهر نیز باید فردی کارآمد و در سطح نام این شهر باشد.

شیراز را ۴ سال عقب تر نیاندازید

توقع شهروندان شیرازی است که این کلانشهر تاریخی و مطرح ایران که در سطح دنیا زبان زد خاص و عام است از نظر توسعه شهری چهارسال دیگر بر فاصله اش با سایر کلانشهرهای ایران افزوده نشود.

منتخبین شورای ششم شیراز اکنون در معرض مهمترین امتحان‌شان در ۴ سال آینده قرار دارند و باید بدانند که مردم با هوشیاری روند انتخاب کلیددار بیست و دوم شیراز را رصد می کنند و امید همگان بر این است که آن ۱۳ نفر از این آزمون سربلند بیرون آیند.

آنچه اکنون از شورای ششم شهر شیراز انتظار می‌رود، استفاده از تجربیات خوب و بد به دست آمده در دوره‌های قبلی شورا و کمک به پیشرفت همه جانبه و ارائه سطح برتر و بالاتر از خدمات به شهروندان است.

سهم خواهی در انتخاب شهردار بیست و دوم دخیل نباشد

اعضای شورا برای انتخاب بهترین گزینه ممکن و شایسته ، باید با مطالعه و بررسی گزینه‌های برتر بر اساس یک چارچوب و اصول تعریف شده اقدام و براساس توانمندی‌های ذاتی افراد ،مدیریت و برنامه و سوابق وی دست به انتخاب شهردار بزنند و انتخاب شهردار براساس سهم‌خواهی را برنمی‌تابند.

شهروندان شیرازی در حال حاضر جبران عقب ماندگی های توسعه شهری را در این شهر طلب می‌کنند و خواهان شهری با فضاهای سبز و بوستان‌های زیبا،جلوگیری از نابودی باقی مانده باغ های این شهر، گردشگاه‌ها و مکان‌های ورزشی درخور و شایسته، حمل‌ونقل عمومی مدرن، منظم و قابل دسترس و ایجاد زیرساخت گردشگری در حد نام بین المللی شهر شیراز هستند.

ایجاد و توسعه درآمدهای پایدار شهری ،جلوگیری از هدررفت سرمایه مردم این شهر،کارآمد کردن و چابکی بدنه شهرداری و پیاده سازی شهرداری الکترونیک از دیگر خواسته های شهروندان شیرازی است.

شهردار منتخب شورای ششم شهر شیراز باید استراتژیست و درک عمیقی از مسائل داشته باشد و همچنین به خرد جمعی، و فسادزدایی از فعالیت مدیریت شهری با ایجاد اتاق شیشه ای و گسترش شفافیت با باز بودن درهای شهرداری به روی مردم و خبرنگاران و رسانه ها معتقد باشد.

شهردار آینده در عزل و نصب‌ها وامدار مردم باشد

شهردار آینده شیراز باید در مدیریت مستقل باشدو در عزل و نصب ها تنها خود را وامدار مردم بداند.

تکمیل پروژه های نیمه تمام و شناسایی اولویت های شیراز با قانون‌مداری‌، برنامه‌محوری و هدفمندی از دیگر خصوصیاتی است که مردم از شهردار بیست و دوم شیراز انتظار دارند.

شهروندان شیرازی همچنین از اعضای شورای شهر انتظار دارند که در قبال انتخاب شهردار پاسخگو و بعد از انتخاب نیز تنها مطالبه گر حقوق مردم از مدیریت شهری باشد.

اعضای شورا باید با دقت شهردار این شهر را برای ۴ سال آینده مشخص کنند اما شهردار منتخب نیز بداند که در صورت کوتاهی از انجام وظایف و عدم برآورده کردن توقعات مردم امکان عزل و استیضاح وی توسط شورای شهر وجود دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار