شهر صدرا یکی از شهرهای جدید اقماری در ۱۵ کیلومتری شمال غربی شیراز است که در سال ۸۸ به شهر تبدیل شد و اکنون با جمعیتی بالغ‌بر ۱۵۰ هزار نفر روز به روز در حال توسعه است.
کد خبر: ۹۸۹۲۶۸
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۳ 28 August 2021

تابناک فارس به نقل از فارس:  شهری که همیشه با حواشی مختلفی همراه بوده است و مردمش رضایت چندانی از ارائه خدمات در این شهر ندارند.

عدم وحدت رویه میان مسئولان در این شهر نوظهور مهم‌ترین مشکلی است که در نهایت گریبان مردم را گرفته است، فعالیت‌های موازی شرکت توسعه عمران و شهرداری سال‌هاست محل مناقشه بوده و علی‌رغم رسیدن جمعیت شهر به حد نصاب هنوز هم به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

مشکلاتی چون راه‌های دسترسی، ارائه نشدن امکانات مناسب، ناامنی و حواشی مختلف طی سال‌های گذشته از جمله مسائلی است که مردم را سرگردان کرده است.

مدیرعامل شرکت عمران صدرا بارها در مصاحبه‌های مختلف عنوان‌ کرده است که دستگاه‌های مختلف وظایف‌شان را در برابر شهر صدرا انجام نداده‌اند و همین امر سبب شده است بودجه شرکت عمران بجای صرف شدن در ایجاد زیرساخت‌ها در بخش‌های روبنایی هزینه شود و این شرکت از انجام وظایف اصلی خود باز بماند و به نظر می‌رسد دلیل عدم انحلال این شرکت برخلاف ایجاد شهرداری از سال ۸۹ در این شهر جدید که تصمیمی در حد وزارت کشور است، همین باشد.

دستگیری شهردار صدرا در دوره های قبل، دستگیری و بازداشت برخی از اعضای شورای قبلی شهر صدرا و انحلال شورا، استعفای دسته جمعی اعضا و ... از جمله حاشیه‌های موجود در این شهر است که در نهایت گریبان مردم را خواهد گرفت.

ماجرای تخلفات مدیریتی در شهر صدرا به همین جا ختم نمی‌شود و در شورای جدید نیز برگزاری جلسه تحلیف به حاشیه رانده و جلسه تعطیل شد، یکی از اعضا به دلیل وجود برخی اتهامات دستگیر و جلسه تحلیف با تاخیری چند روزه برگزار و شهردار قبلی صدرا ابقا شد.

گرچه اعضای فعلی شورای شهر صدرا تمایل چندانی به گفتگو با رسانه‌ها ندارند اما به نظر می‌رسد شفاف‌سازی با مردم و رسانه‌ها می‌تواند گامی رو به جلو برای پیشرفت شورای چهارم این شهر باشد.

اولویت فعلی استفاده از طرفیت‌های شرکت عمران است

شهردار شهر صدرا اما درباره این تعارض می‌گوید: شرکت توسعه عمران نماینده وزارت راه است و چون هنوز وظایفش به طور کامل در صدرا انجام نشده است، بر اساس قانون باید ماموریت‌هایش را به اتمام برساند.

بهزاد پرنیان با بیان اینکه البته این تعارض در موارد بسیاری به ضرر شهروندان است، گفت: به طور مثال در برهه‌ای زمین‌هایی به شهروندان واگذار شده است و حال شرکت عمران حاضر به انتقال آنها نیست و مبالغی را به عنوان ارزش افزوده دریافت می‌کند و همین عامل موجب نارضایتی مردم شده است.

وی افزود: در هر صورت وجود شرکت عمران یک سری معایب و یک سری مزیت دارد که باید تا پایان ماموریت شرکت، با آن کنار آمد و از مزیت‌هایش استفاده کرد.

پرنیان با اشاره به اینکه وزارت راه تمایل زیادی به احداث راه‌ها نداشت و شرکت عمران در حوزه توسعه راه‌های دسترسی همچون جاده قره‌پیری، باجگاه، دوکوهک و ... کارهای زیادی انجام داد، گفت: با توجه به اینکه وظیفه شهرداری ارائه خدمات شهری است، این اقدامات باید توسط شرکت عمران صورت می‌گرفت.

بحث الحاق صدرا به شیراز نیز مبحثی است که در شورای قبل مطرح شد و برخی از اعضا با ایده ساخت شیراز بزرگ موافق این الحاق بودند، شهردار صدرا اما در این باره مخالفت خود را اعلام کرد و اظهار داشت: اگر شهر صدرا به عنوان یک منطقه از شیراز در نظر گرفته شود با توجه به فاصله‌ای که از مرکز شهر شیراز دارد، مراجعه مردم و رفت و آمد بسیار سخت می‌شود در حالی که اکنون به نیازهای مردم در حوزه شهرسازی، عمران، تملک زمین و..‌ در همین شهر پاسخ داده می‌شود.

وی جمعیت شهر صدرا را طبق آخرین سرشماری در سال ۹۵، ۹۲ هزار نفر عنوان کرد که این جمعیت امروز به بیش از ۱۵۰ هزار نفر افزایش یافته است.

پرنیان در پاسخ به مشکلاتی که در راستای تامین امنیت شهر صدرا وجود دارد، گفت: در شهر صدرا با وسعت ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار محدوده شهر و ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار حریم شهر دو فاز یک و دو داریم که در هر فاز یک کلانتری مستقر است اما کمبود پلیس تخصصی، اگاهی، فتا و ... سبب بروز برخی مشکلات است که با تلاش‌های صورت گرفته و پیگیری‌های شخص سردار حبیبی و تصمیم شورای تامین، ساختمان پلیس‌های تخصصی در حال ساخت است تا این مشکل نیز برطرف شود.

مراقبت بیشتر در دستور کار جهت پیشگیری از حوادث گذشته

فرماندار شیراز پیرامون حواشی پیش آمده در جلسه تحلیف اعضای شورای شهر صدرا گفت: خوشبختانه حواشی ایجاد شده رفع و تحلیف انجام شد، اعضای هیئت رئیسه انتخاب شدند و شورای چهارم فعالیتش را آغاز کرد.

محمدرضا امیری در پاسخ به دستگیری یکی از اعضای شورا اظهار داشت: از فرد مورد نظر رفع اتهام شد و در حال حاضر هیچ مشکلی وجود ندارد.

وی با اشاره به حواشی پیش آمده در شورای سابق و دستگیری شهردار نیز توضیح داد: توجیه‌های لازم را انجام داده و تلاش کردیم در این شهر انتخابات خوبی را برگزار کنیم و قطعا مراقبت‌ها و نظارت‌های لازم جهت پیشگیری از اتفاقات سابق صورت خواهد گرفت.

در این راستا عصر روز دوشنبه جلسه علنی شورای شهر صدرا با حضور همه اعضا برگزار و شهردار و معاونان، روند اجرای برنامه‌ها را اعلام کردند.

در تقسیم مسئولیت‌ها عدالت رعایت شد

مهدی کشاورزی درباره چگونگی برگزاری این جلسه گفت: اولین گام شورا تقسیم وظایف و رعایت عدالت در انتخاب اعضای هیئت رئیسه بود چرا که با وحدت رویه زمینه پیشرفت فراهم می‌شود.

سخنگوی شورای شهر صدرا افزود: اعضای شورا به دنبال وحدت رویه هستند و با شرکت توسعه عمران نیز جلساتی خواهند داشت تا اگر نواقصی وجود دارد، برطرف شود.
وی تاکید کرد: اکنون قانون اجازه داده است که شرکت عمران به فعالیتش ادامه دهد، لذا ما نیز باید از ظرفیت‌های آن تمام استفاده را ببریم.

مدیرعامل شرکت عمران صدرا فردی دیگری است که با وی گفتگو می‌کنیم.

عدم تعامل بین بخشی مهم‌ترین آفت شهر صدرا است

خلیل حاجی‌پور عدم تعامل و هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف اجرایی، عدم همکاری بین بخشی و عملکرد جزیره‌ای را مهم‌ترین دلیل کمبودها و عقب ماندگی‌های شهر صدرا عنوان کرد.

وی، با اشاره به اینکه چشم دستگاه‌های دولتی به شرکت عمران است، گفت: اگر دستگاه‌های دولتی بودجه‌ای را جهت انجام پروژه در این شهر اختصاص ندهند، بودجه شرکت عمران و شهرداری راه به جایی نخواهد برد.

مدیرعامل شرکت عمران افزود: تعامل و همکاری با شورای جدید همچون شورا و شهرداران قبلی در دستور کار شرکت عمران است اما تا کنون جلسه‌ای برگزار نشده است.

وی نپرداختن به امور حاشیه‌ای و تمرکز بر عناوین اصلی می‌تواند به حل مشکلات کمک کرده و فصل جدیدی از توسعه را در شهر صدرا رقم بزند.

حاجی‌پور در پاسخ به نارضایتی مردم در خصوص اخذ مبالغ مالکیت گفت: این موضوع مدت‌هاست از زمان استقرار شهرداری محل مناقشه است.

ما به عنوان نماینده دولت با ضابطه مشخص از طریق مزایده زمین را قیمت‌گذاری و واگذار می‌کنیم پس از آن اگر فرد چه به صورت قانونی و چه غیرقانونی کاربری را تغییر داده و یا تعداد طبقات را افزایش یا کاهش دهد و از شهرداری مجوز بگیرد، شرکت عمران به عنوان نماینده دولت مابه تفاوت قیمت زمین را از انها اخذ می‌کند چرا که تا زمان اخذ سند باید به آنچه که روز اول تعیین کرده‌اند پایبند باشند.

به گزارش فارس، حل مشکلات شهر صدرا در درجه اول ایجاد تعامل و وحدت رویه میان مسوولان است تا مدیریتی یکدست و هماهنگی بتواند به دور از حاشیه گره از مشکلات مردم بگشاید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار