فقط بخش کوچکی از تالاب طشک به‌دلیل چشمه گمبان آب دارد که مورد بهره برداری بی‌رویه در برداشت‌های کشاورزی قرار گرفته است. در مجموع این اتفاقات باعث شده تا از یک سو با عدم ورود آب به تالاب‌ها مواجه هستیم و از سوی دیگر در منابع آب زیر زمینی هم با کاهش سطح سفره‌های زیر زمینی شاهد بحرانی با عنوان شور شدن سفره‌های آب زیر زمینی مواجه هستیم.
کد خبر: ۹۸۹۸۵۰
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۷ 30 August 2021

تابناک فارس به نقل از برنا: حمید ظهرابی، مدیر کل محیط زیست استان فارس درباره آخرین وضعیت تالاب بختگان به  گفت: بخش آبخیز کشور با بهره‌برداری‌ها در بالادست در منابع آب سطحی و زیر زمینی فراتر از ظرفیت حوزه مواجه است. تالاب‌های بختگان، طشک و کمجان تقریبا خشکیده شده است.


او افزود: فقط بخش کوچکی از تالاب طشک به‌دلیل چشمه گمبان آب دارد که مورد بهره برداری بی‌رویه در برداشت‌های کشاورزی قرار گرفته است. در مجموع این اتفاقات باعث شده تا از یک سو با عدم ورود آب به تالاب‌ها مواجه هستیم و از سوی دیگر در منابع آب زیر زمینی هم با کاهش سطح سفره‌های زیر زمینی شاهد بحرانی با عنوان شور شدن سفره‌های آب زیر زمینی مواجه هستیم.

ظهرابی تاکید کرد: به جای اینکه سفره‌های آبرفتی اطراف تالاب تغذیه کننده تالاب باشد و آب به تالاب منتقل شود با افت شدید سفره‌های آب زیر زمینی جریان معکوس شده و تالاب و تمام آبخوان‌های اطراف به سمت شوری حرکت کرده و فاجعه نابودی کشاورزی در اطراف این تالاب قابل پیش‌بینی است.

به گفته او هر روز سفره‌های آب شور تر شده و با از دست دادن سفره‌های زیر زمینی کشاورزی متکی به آب‌های زیر زمینی را از دست می‌دهیم. از سوی دیگر در منابع آب سظحی با ایجاد سه سد منابع آب در بالادست ذخیره شده و صرف فعالیت‌های کشاورزی و شرب می‌شود.


او ادامه داد: تالاب‌ها از سال 86 همزمان با بهره‌برداری سدهای جدید ملاصدرا و سیوند خشک شده و دیگر حقآبه از محل رودخانه وارد بختگان نشده است البته در سال 98 برای اولین بار 45 میلیون متر مکعب و در سال 99 ، 55 میلیون متر مکعب حقآبه محیط زیست برای بختگان اختصاص داده شد.

ظهرابی گفت: حدود 10 درصد از آب محیط زیستی و حقآبه تالاب در شرایط خشکسالی قرار گرفته که این اقدامات تاکنون تاثیری بر احیای بختگان نداشته است.

با خیال راحت ارز دیجیتال معامله کن
با خیال راحت ارز دیجیتال معامله کن

پیشنهاد امروز
yektanet-logo-sign
او درباره توسعه کشاورزی دیم در اطراف تالاب بختگان افزود: انجیرستان‌های دیم منشا شکل‌گیری به دلیل وجود رطوبت در تالاب‌ها و منابع آب سطحی بر اساس بارندگی جریان پیدا کرده است. تالاب‌ها خشکیده و نیاز آبی گیاه در اطراف انجیرستان‌ها باعث عدم ورود آب به تالاب ها شده است.

مدیر کل محیط زیست استان فارس ادامه داد: انجیرستان‌ها به منابع آب زیر زمینی متکی هستند. این مقوله دیم بودن انجیر را تحت تاثیر قرار داده است. سفره‌های آب زیر زمینی هم در این زمینه تحت تاثیر قرار می‌گیرد. در این زمینه باید وزارت جهاد کشاورزی در سیاست‌های توسعه انجیرستان‌های دیم در اطراف منطقه تجدید نظر کند.

او افزود: باید از وابستگی معیشتی مردم به این نوع کشت کاسته شود چون بر اساس پیش بینی‌های انجام شده با تداوم خشکسالی‌ها و کمبود آب در حوزه سفره‌های اطراف از بین می‌رود و کشاورزی هم متاثر این قضیه است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار